Producătorii de litiu, mineral folosit la bateriile vehiculelor propulsate electric, ar putea fi marii beneficiari ai măsurilor de reducere a emisiilor auto poluante, pe lângă furnizorii de aluminiu şi de noi materiale plastice.

Puţinele companii producătoare de litiu îşi vor majora probabil veniturile, dar se vor confrunta în schimb cu presiuni sporite pentru satisfacerea cererii în creştere, fiind incert dacă există suficiente rezerve, potrivit analiştilor.

Unii experţi din sectorul energiei consideră totodată că exploatarea litiului, pentru includerea în baterii care vor înlocui carburanţii convenţionali, poate fi la fel de nocivă pentru mediu ca şi carburanţii tradiţionali.

Litiul este în general extras din piatră, dar poate fi găsit şi în depozite saline şi provine în mare parte din munţii Anzi din Chile, Argentina şi Bolivia, unele zăcăminte existând şi în China. Cel mai mare producător la nivel mondial este SQM din RP Chineză, urmat de Rockwood Holdings Inc şi FMC Corp din SUA.

Posibilităţile de profit sunt enorme

Tim McKenna, purtător de cuvânt al Rockwood a arătat că este improbabil ca industria auto să treacă la producţia de serie a vehiculelor propulsate cu baterii pe bază de litiu înainte de 2011, deşi modelul Mercedes clasa S ar putea fi primul automobile hibrid cu un astfel de sistem care să intre pe piaţă spre sfârşitul anului 2009.

Chemetall deţine o cotă de 50% pe piaţa mondială a litiului, şi 30% în cazul carbonatului de litiu, folosit în producţia de baterii.

Săptămâna trecută, administraţia Obama a anunţat noi standarde pentru emisiile poluante ale vehiculelor, care vor intra în vigoare în 2016, iar regulile vor favoriza producţia de vehicule hibrid şi electrice.

Michael Harrison, analist la First Analysis Securities, a arătat la rândul său că cererea pe termen lung se va orienta către bateriile pe bază de litiu.

În prezent, bateriile folosite la vehiculele hibrid sunt, în mare parte, pe bază de nichel, dar din 2011-2012, tot mai multe maşini vor avea baterii cu litiu, a adăugat Harrison.

SURSA: Mediafax