Toate problemele au fost semnalate în cursul zilei de miercuri, 22 februarie 2023, într-un amplu material care-l puteți vedea aici, unde au fost prezentate toate suspiciunile legate de problemele de legalitate.

De reținut că, o asociație profesională a fermierilor, respectiv APA Brăila, aduce în atenția Guvernului și a Parlamentului printr-o adresă faptul că sunt mari semne de întrebare privind legalitatea în elaborarea, adoptarea și implementarea Programului PAC 2023-2027 (cunoscut drept PNS) pentru agricultură, de către ministerul Agriculturii și persoanele de decizie de acolo.

Din sursele noastre înțelegem că prezenta petiție reprezintă un pas premergător acționării ulterioare în instanța de contencios administrativ, dacă răspunsurile autorităților sesizate, mai ales a Guvernului, nu va duce la intrarea lucrurilor pe o decizie legală.

Probleme semnalate la Programul PAC 2023-2027

Programul PAC 2023-2027 are o aplicare multianuală și se ridică la o valoare totală de 15,8 miliarde euro fonduri comunitare la care se mai adaugă și fonduri naționale. Acest program reprezintă sursa fondurile pentru subvenționarea fermierilor în următorii cinci ani, dar și contribuția europeană la proiectele de investiții care se vor derula.

În cazul în care observațiile ridicate de către APA Brăila prin petiția trimisă Guvernului si Parlamentului vor fi confirmate ulterior printr-o decizie a unei instanțe de contencios administrativ, România riscă să fie dezavantajată parțial sau total de Comisia Europeană în ceea ce privește programul PAC 2023-2027 pentru agricultură.

Acest lucru ar însemna că am fi prima țară comunitară care a trimis spre adoptarea Comisiei Europene un document care nu a fost în prealabil aprobat intern, deci acesta nu putea să se califice drept „document de poziție” al statului membru.

Nemulțumire majoră a fermierilor

Problema majoră semnalată de fermieri în privința PAC 2023-2027 este că programul aduce pe lângă fondurile menționate și numeroase nemulțumiri legate de condiționalitățile impuse. Acestea vor duce la reduceri ale profitabilității fermelor agricole, în condițiile în care subvențiile nu cresc, ci din contră în multe situații sunt în scădere fașă de precedentul program.

În acest context, se poate ajunge în situația în care un fermier, o asociație, ONG sau orice altă persoană interesată dar nemulțumită, poate ataca aceste acte normative adoptate, iar toate fondurile care vor fi acordate până la acel moment vor fi rambursate de fermieri împreună cu penalitățile de rigoare, ceea ce pentru foarte mulți fermierii din totalul celor 800.000 de beneficiari va însemna falimentul.

Trebuie menționat că anual sumele plătite fermierilor se ridică la peste 2 miliarde de euro, deci o astfel de situație apărută după unul sau doi ani de aplicare poate însemna un dezastru pentru agricultură.

În plus, fermierii acuză faptul că adoptarea pe plan intern a proiectului de program PAC 2023-2027, trebuia analizată și aprobată atât de Guvern cât și de Parlament.

Conform legii, ministrul Agriculturii, Petre Daea în acest caz, nu poate aproba nici un fel de program, strategie sau alte decizii majore, inclusiv internaționale, fără împuternicirea Guvernului în condițiile legii, asta în condițiile în care regulamentele europene vorbesc de statele membre, dar MADR nu are această calitate de reprezentare.

În aceste condiții, dacă aceste suspiciuni se vor adeveri, este foarte posibil să asistăm și la intervenția procurorilor DNA pentru posibilă acuzație de abuz în serviciu, iar faptele penale au un termen de prescriere mult mai lung, iar o eventuală decizie a instanței de condamnare va aduce implicit și anularea actului.

Semne de întrebare privind situația creată

Faptele invocate de asociația brăileană ridică și alte întrebări, în sensul dacă cele prezentate vor fi declarate adevărate, România se va afla în situația în care un minister prin demnitarii care au semnat, fără aprobarea nici unei autorități competente naționale, au elaborat un program, au stabilit modul de împărțire al fondurilor pe diverse direcții și destinații.

Principala instituție care ar fi fost evitată astfel este Parlamentul, singura autoritate legiuitoare, deci am putea vorbi de încălcarea gravă a prevederilor constituționale, ceea ce ar crea un precedent periculos prin care orice ministru după bunul plac ar putea legifera astfel de programe.