Asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL, care modernizează cei 78 de kilometric de infrastructură feroviară între Simeria și Arad, a început în forță lucrările pe acest tronson, după ce a primit pe 6 iunie ultimele avize și autorizații din partea companiei de stat CFR SA. Astfel, lucrările de modernizare a căii ferate, care include și partea de electrificare – energoalimentare, precum şi lucrări de implementare a sistemului de siguranţă a traficului ERTMS, au intrat în linie dreaptă. 

Reprezentanţii firmelor de construcţii ne-au explicat că „sunt atacate toate şantierele între Km 614-Bârza-Ilteu“. „Fără ultima autorizaţie nu aveam voie să atacăm toate şantierele, acum există front de lucru, am intrat cu toate utilajele, am decopertat kilometri de linie şi vegetaţie“ ne-a declarat Cristian Becheru, reprezentantul asocierii Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL, câştigătorii celor două contracte, în valoare de 3,45 miliarde lei, fără TVA, pentru reabilitarea secţiunilor feroviare km 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y)(2b). Potrivit lui Cristian Becheru, pe sectorul Km 614-Bârza-2a se lucrează între staţiile Radna, Ghioroc, Păuliş şi Bârzava, iar pe lotul Bârza-Ilteu-2b lucrările se derulează între staţiile Bârzava, Căpruţa, Bătuţa, Săvârşin şi în apropiere de Ilteu.  

Din cei 78 de kilometri de cale ferată, între Km 614-Bârzava-Ilteu, mai mult de jumătate, mai exact 41 km de infrastructură feroviară, se construiesc, pe un traseu nou, datorită noilor condiţii privind viteza de circulaţie a trenurilor, respectiv sporirea vitezei de circulație la 160 km/h pentru trenurile de călători și la 120 km/h pentru trenurile de marfă și introducerea sistemului ERTMS/ETCS Nivel 2. Astfel, în cadrul secţiunii km 614 – Cap Y Bârzava (2a), în lungime de circa 42 km de linie CF, 14 km de infrastructură feroviară se va construi pe un traseu nou. Pe porţiunea Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y)(2b), din cei aproximativ 36 km de linie de cale ferată, 27 de kilometri vor avea alt traseu.

Tunel şi patru poduri peste Mureş

Pe traseul secţiunii km 614 – Cap Y Bârzava (2a) se vor executa lucrări de terasamente și consolidări pe 42,706 km, de construire a 13 poduri noi (dintre care două peste râul Mureș), modernizarea a 39 de podețe, lucrări civile în cinci stații de cale ferată (inclusiv halte comerciale și puncte de oprire), lucrări de electrificare și energoalimentare, precum și lucrări de implementare a sistemului de siguranța a traficului ERTMS (ETCS nivel 2 + GSMR), pe toată distanța subtronsonului. Sursa de finanțare pentru reabilitarea subtronsonului km 614 – Cap Y Bârzava (2a), este asigurată din fonduri nerambursabile și de la bugetul de stat, iar valoarea totală estimată a contractului este de aproximativ 1,69 miliarde de lei (fără TVA).

 

Reabilitarea subtronsonului Bârzava – Ilteu 2b costă 1,763 miliarde de lei, fără TVA. În cadrul acestui proiect se vor executa lucrări de terasamente și consolidări pe 36,123 km, 17 poduri, dintre care două peste râul Mureș, cinci podețe, un tunel de 649 metri, șapte pasaje superioare/inferioare, lucrări civile în trei stații de cale ferată, lucrări de electrificare și energoalimentare, precum și lucrări de implementare a sistemului de siguranță a traficului ERTMS nivel 2 (ETCS nivel 2 + GSMR), pe toată distanța subtronsonului. Lucrările de reabilitare a celor 78 km de cale ferată sunt finanţate din bani europeni (85%) şi fonduri de la buget (15%).

Licitaţie pentru reabilitarea liniei Braşov-Sighişoara

Odată cu demararea celor două şantiere de cale ferată, între Simeria şi Sighişoara, miza anului 2018 o reprezintă cele trei licitaţii pentru reabilitarea liniei de cale ferată pe realaţia Braşov-Apaţa-Caţa-Sighişoara, cu o lungime de aproximativ 130 de kilometri. CFR SA anunţa, luna trecută, că reprezentanţii Comisiei Europene susţin implementarea proiectelor pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare din România, conform calendarelor şi a bugetelor transmise de reprezentanţii CFR SA. „Compania Naţională de Căi Ferate C.F.R. S.A. are cereri de finanţare aprobate de Comisia Europeană pentru 7 proiecte incluse în Programul CEF TRANSPORT 2014-2020, contribuţia totală a CEF fiind de aproximativ 1,13 miliarde euro. Unul din cele mai importante proiecte de modernizare a infrastructurii feroviare este implementat pe tronsonul feroviar Braşov-Sighişoara, pentru care CFR SA a obţinut două granturi de finanţare, în valoare totală de 1,11 miliarde de euro, pentru modernizarea subsecţiunilor Braşov – Apaţa, Caţa – Sighişoara şi Apaţa – Caţa“, explică CFR SA.

Potrivit oficialilor companiei, există şase oferte pentru modernizarea subsecţiunii CF Apaţa-Caţa. Subsecţiunea, parte a tronsonului feroviar Braşov – Sighişoara, este situată pe Axa prioritară TEN-T 22 (Coridorul Rin-Dunăre, ramura nordică) Nürnberg-Praga-Viena-Budapesta-Curtici-Simeria-Braşov-Bucureşti-Constanţa, iar modernizarea acesteia contribuie la dezvoltarea infrastructurii feroviare prin sporirea vitezei de circulaţie la 160 km/h pentru trenurile de călători şi la 120 km/h pentru trenurile de marfă.

 

La licitaţia deschisă au depus documentaţie următoarele 6 asocieri de firme:

  • Asocierea Rail Works;
  • Asocierea Pizzarotti Spa, Pizzarotti SA, IC Içtaș Inșaat Sanayi ve Ticaret A.Ș;
  • Asocierea FCC Construcction S.A., Astaldi S.p.A., Activ Group Management SRL;
  • Asocierea SAIPEM S.P.A., Dogus Insaat ve Ticaret AS;
  • Asocierea STRABAG AG – STRABAG SRL;
  • Asocierea Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret A.Ș. – Makiol Inşaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.Ș;

Valoarea totală estimată a contractului este de 2,86 miliarde lei fără TVA, sursa de finanţare fiind asigurată de Comisia Europeană prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF), în proporţie de 81,74%, iar cofinanţarea în proporţie de 18,26% de la Bugetul de Stat. În perioada următoare, comisia de evaluare va analiza documentele de calificare şi propunerile tehnice şi financiare.

S-a redeschis circulaţia feroviară pe podul de la Mogoşoaia

Conducerea CFR SA a anunţat că lucrările de racordare a liniei Bucureşti Nord – Urziceni la podul de cale ferată care supratraversează DN1A au fost finalizate, iar circulaţia trenurilor spre Urziceni – Slobozia este operaţională începând de astăzi pe linia directă, prin Mogoşoaia. Primele trei trenuri de călători spre Urziceni, cu staţionare la PO Aeroport, vor circula începând din 20 iunie pe ruta directă Bucureşti Nord – Mogoşoaia – PO Aeroport – Urziceni – Slobozia, iar până la sfârşitul lunii, operatorul naţional de transport feroviar de călători va reintroduce pe traseul direct şi celelalte trenuri care asigură legătura între Capitală şi Urziceni. „Menţionăm de asemenea faptul că, odată cu finalizarea acestor lucrări, legătura pe calea ferată spre şi dinspre Aeroport pentru trenurile Interregio (IR), înscrise în circulaţie de operatorul naţional CFR Călători, pe ruta directă Bucureşti Nord – Mogoşoaia – PO Aeroport – Urziceni se va realiza pe un traseu mai scurt cu 7 km, iar durata călătoriei între Gara de Nord şi PO Aeroport va fi de 23 de minute”, conform CFR SA. Lucrări de racordare a liniei 700 Bucuresti Nord – Urziceni la podul CF de la Mogosoaia, km 1+150, în zona de supratraversare a DN1A, au fost executate de SC Wiebe România.

Acest articol a fost publicat în numărul 25 al revistei Capital, disponibil la chioşcuri în săptămâna 25 iunie – 1 iulie 2018