O investiție de amploare, susținută din fonduri europene, va transforma tronsonul de cale ferată Iași – Frontieră – Ungheni. Senatorul PNL Lucian Rusu a anunțat că proiectul a fost aprobat prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei, urmând să fie implementat până în anul 2028. Lucrările includ electrificarea și modernizarea unui segment esențial de 25 de kilometri, ce leagă România de Republica Moldova.
Linia feroviară Iași – Ungheni va fi electrificată cu fonduri europene
Inițiativa de electrificare a liniei feroviare Iași – Ungheni a primit sprijinul Comisiei Europene, în cadrul programului CEF (Connecting Europe Facility).
Finanțarea totală alocată acestui proiect se ridică la 33,8 milioane de euro, sumă destinată atât lucrărilor de electrificare, cât și reabilitării infrastructurii existente.
Proiectul vizează un segment de cale ferată cu o lungime de aproximativ 25 de kilometri. Pe lângă electrificare, vor fi modernizate componente esențiale ale infrastructurii feroviare, precum șinele, terasamentele, elementele de prindere, traversările și balastul. De asemenea, podul feroviar peste râul Prut va fi reabilitat în cadrul aceluiași program de investiții.
Modernizarea infrastructurii și creșterea vitezelor de circulație
Implementarea acestui proiect va permite creșterea vitezelor de circulație pentru trenurile care operează pe acest tronson.
Potrivit documentației, trenurile de pasageri vor putea atinge viteze de până la 140 km/h, în timp ce trenurile de marfă vor putea circula cu viteze de până la 80 km/h.
Scopul principal al investiției este modernizarea unei legături strategice între România și Republica Moldova. Acest segment de cale ferată are un rol important în transportul transfrontalier, facilitând schimburile economice și mobilitatea între cele două țări vecine.
Impactul asupra mediului și al rețelei TEN-T
„Această investiţie strategică reprezintă drumul normal pentru modernizarea infrastructurii feroviare din estul României şi Republica Moldova, contribuind la consolidarea conexiunilor transfrontaliere dintre cele două ţări.
Vom creşte gradul de siguranţă în transportul feroviar şi vom diminua impactul asupra mediului, prin înlocuirea tracţiunii diesel cu tracţiune electrică”, a declarat senatorul PNL, Lucian Rusu.
Prin electrificarea liniei, se va reduce semnificativ utilizarea tracțiunii diesel, ceea ce va duce la un impact ecologic mai scăzut. De asemenea, acest proiect se aliniază obiectivelor europene de decarbonizare și modernizare a transportului feroviar.
Segmentul face parte din rețeaua centrală TEN-T (Trans-European Transport Network), integrându-se în coridorul european „Marea Baltică – Marea Neagră – Marea Egee”. Astfel, se consolidează rolul României în rețelele europene de transport.
Termene de implementare și semnarea acordului de finanțare
Conform declarațiilor oficiale, acordul de grant pentru această investiție urmează să fie semnat în luna octombrie 2025.
Lucrările de electrificare și modernizare sunt planificate să se desfășoare până în luna iunie 2028, perioadă în care se vor realiza toate etapele necesare pentru punerea în funcțiune a unei linii feroviare moderne și eficiente.