"Sunt chinuit de patru ani“, mărturisește Octavian Radu. A vrut să construiască un RTC puternic, dar „de când cu criza, doar distrug“, spune el, făcând referire la intrarea în insolvență sau vânzarea „oarecum forţată“ a unor firme din grup. Liniște în sensul strict al cuvântului n-a fost niciodată, de fapt, în RTC Holding – un grup care în 2005, de pildă, număra 41 de firme cu activități diverse, de la papetărie la cosmetice, de la consultanță la prelucrări mecanice.
O privire în agitata istorie antreprenorială a lui Radu face ușor de înţeles de ce RTC a fost „mereu în mișcare“: a cumpărat afaceri la care se pricepea mai mult sau mai puţin, a pierdut bani cu ele (vezi fuziunea TCE-Curiero), le-a vândut ori le-a închis, a cumpărat altele și tot așa. De altfel, declaraţia sa de mai sus vine însoţită de confirmarea a încă unui exit: Rafar, divizia de fashion a RTC, tocmai a vândut cele trei magazine de încălţăminte Aldo celor de la Otter Distribution, compania care aduce în ţară primele două cele mai vândute mărci de pantofi din lume – Geox și Clarks.
„Toată lumea a ieșit într-un mic câștig. Vânzarea nu a fost sub prețul de achiziție“, se limitează să comenteze Octavian Radu când vine vorba despre valoarea tranzacţiei. La fel de discret este și acţionarul majoritar și directorul general al Otter Distribution, Filip Schwartz: „Nu pot da valoarea din motive de confidenţialitate. Negocierile au început în iulie 2011 cu Aldo Canada, au continuat apoi cu partenerul lor local și am preluat franciza la sfârșitul lui decembrie 2011“, dă el câteva detalii.
Ca o paranteză, Octavian Radu anun­ța, în martie 2009 – anul în care co­mer­cianții de modă deja vorbeau de închideri de magazine și disponibilizări -, că a cumpărat franciza Aldo cu aproape 1,6 mil. de euro. Astfel, în primăvara lui 2009, Rafar administra 26 de magazine și un portofoliu de 13 francize care acopereau toate segmentele pieței de modă.
A venit criza, și odată cu ea Rafar a învățat lecția scăderii: divizia de fashion a RTC înseamnă, azi, doar trei branduri – Debenhams, Springfield și Women‘Secret (ultimele două – plus Esprit și Peacocks, care au fost închise între timp, – au fost preluate în urmă cu un an, de la fostul partener de business Vicenţiu Zorzolan).
„Am vândut Aldo, dar nu pot spune că a fost un «deal» ca la Proffice“, duce rapid antreprenorul discuţia către tranzacţia pe care a anunţat-o în noiembrie 2011, când fondul Oresa Ventures a cumpărat firma lui de papetărie şi birotică RTC Prof­fice Experience. Cu banii încasaţi – „între 10 și 20 de mil. euro“ -, datoriile RTC au scăzut „cu peste 25%“.
Drumul către exitul final
Dar tranzacţia mai înseamnă și altceva pentru Octavian Radu: „Lupta mea de trei ani de zile a fost cu băncile și să rup divizie cu divizie, să devină independente, pentru că erau legate prin garanţii comune. Practic, prin vânzarea Proffice, am reușit. Firma asta era un fel de placă turnantă“.
Acum, grupul nu mai are o structură haotică, fiecare divizie (Diverta, Debenhams, Rafar, Flaro, Sistec, TCE, Rimobi și Q Power) a fost dată pe mâna unui manager, iar Octavian Radu își ocupă timpul cu „băncile, deciziile strategice, căutare de parteneri, vânzare a unor businessuri“, enumeră el pe nerăsuflate.
Cu toată atenţia crescută pentru rezultate, antreprenorul nu dă o dimensiune a businessului său pentru 2011: „În mare, pot să spun că tendinţa a fost de staţionare, au fost și scăderi (în principal retailul), au fost și creșteri (Flaro)“. Holdingul era evaluat, înainte de criză, la 150-200 mil. euro, însă „majoritatea afacerilor au pierdut mai mult de două treimi“, admite Octavian Radu, care are acum un singur scop, acela de a curăţa balance sheet-ul fiecărei divizii de datorii, care, însumate, ajung la 30 mil. euro.  Soluţia? „Să vând în continuare, dar nu e așa de simplu… chiar și la piaţă, dacă ai ghinion, ţi se strică roșiile“, glumește el amar.
Calculele lui Radu spun că e suficient să mai vândă o companie, pentru a aduce grupul „într-un echilibru“. „Ar trebui să mai fac un cash de 5-10 mil. de euro și aș scăpa de ce e apăsător. TCE are potenţialul cel mai mare de a fi vândut“. Fără să intre în detalii, Radu nu ascunde că poartă discuţii și pentru a vinde Flaro și Springfield. Și nici că, în cele din urmă, se vede ieșit complet din RTC – „Orice divizie e de vânzare. Cum, în principiu, îţi ia luni de zile să vinzi ceva, și dacă aș avea acum, înșiraţi la rând, cumpărători, tot aș termina în vreo doi ani“. Ce-ar urma, pe termen mediu? Listarea la bursă în 2013, spune antreprenorul; încă n-a renunţat la această idee.

Exit după exit

Octavian Radu – omul irevocabil asociat businessului Diverta – are o lungă listă de afaceri pe care le-a vândut.
– 1998 Octavian Radu dă startul exiturilor și vinde către Antalis afacerea RTC Paper Boards, cu activitate în domeniul hârtiei tipografice.
– 2003 Euro Paper Converting, divizia de hârtie tipizată a RTC, este vândută com­pa­niei grecești Inform P. Lycos, într-o tran­zacţie de 10 mil. euro.
– 2007 Este anul în care Radu încheie șase capitole din businessul RTC:

1) vinde Pay Store, divizia RTC de distribuţie a cartelelor telefonice prepay, grupului britanic PayPoint – 15 mil. euro;

2) închide Depozitul de Vinuri (distribuitor de vinuri premium);

3) închide Depozitul de Legume și Fructe – companie care colecta produse de la ţărani și le distribuia apoi în hipermarketuri;

4) le vinde celor de la Cumpăna distribuitorul de apă în sistem watercooler Aqua Regis, pentru circa un milion de euro;

5) vinde Best Distribution companiei elene CD Media;

6) cedează partenerului german Adrian Ragnar Thiess acţiunile pe care le deţinea la Adra Retail, operatorul Otto în România, într-o tranzacţie rămasă confidenţială;

7) renunţă la pachetul de 40% din acţiunile AAV Group (care a adus în România brandurile Esprit, Springfield și Women’Secret) în schimbul preluării integrale a drepturilor de franciză pentru magazinele Debenhams.
– 2008 RTC vinde ProCA, divizia de distribuţie de produse IT&C, către grupul RHS Company. La sfârșitul anului, grupul iese din acţionariatul Curiero, prin vânzarea pa­chetului de 70% către Iulian Mihăilescu.
– 2011 Fondul suedez de investiţii Oresa Ventures, care deţine pe piaţa românească mai multe firme, printre care Somaco, Kiwi Finance şi Fabryo, a cumpărat de la Octavian Radu firma  RTC Proffice Experience. La sfârșitul lui – 2011, și magazinele Aldo au fost vândute celor de la Otter Distribution.