Decizia Kraft Foods Romånia de a închide fabrica de ciocolată din Braşov rămåne fermă, în ciuda ofertei făcute de autorităţi. Între timp, alţi investitori din Braşov încep să-şi facă bagajele: Colgate&Palmolive, INA Schaeffler şi Rolem Codlea.

Reducerile de personal reprezintă doar unul dintre efectele crizei. Diminuarea surselor de finanţare a cauzat încetinirea activităţii în unele sectoare-cheie ale economiei naţionale, producånd un efect de domino. Industria braşoveană se confruntă cu posibilitatea disponibilizării a peste 2.000 de angajaţi în viitorul apropiat.

Filiala locală a companiei americane Kraft Foods a anunţat recent că fabrica de ciocolată din Braşov se va închide pånă la sfårşitul anului 2009, alte unităţi ale concernului, în primul rånd cea din Bulgaria, urmånd, în compensaţie, să-şi dezvolte producţia. În consecinţă, cei 440 de angajaţi ai fabricii vor fi disponibilizaţi.

Reprezentanţii Kraft Foods Romånia au declarat că măsura nu are legătură cu criza declanşată la nivel internaţional. Motivul oficial invocat de directorul general al companiei, Lachlan Grave, sună paradoxal: dezvoltarea puternică a afacerilor din ultimii ani, ceea ce a generat nevoia  de capacităţi suplimentare de producţie. „Din cauza limitărilor de spaţiu în clădirile existente şi locaţiei unităţii de producţie Kraft în mijlocul oraşului, creşterea capacităţii la Braşov nu este o opţiune viabilă. Au fost studiate capabilităţile de producţie din cadrul fabricilor noastre şi identificate oportunităţile de a consolida producţia mai eficient, astfel încåt să se asigure dimensiunea necesară pentru a susţine dezvoltarea viitoare“, a explicat Grave.

Astfel, producţia fabricii din Braşov va fi relocată în etape, pånă la finele lui 2009, în alte fabrici ale grupului american Kraft, printre care şi în unitatea din Bulgaria, la Sofia, după cum notează presa bulgară.

Potrivit agenţiei de presă bulgare Novite, Kraft Foods mai are în plan, în Bulgaria, investiţii de circa 800.000 de euro într-o nouă unitate de producţie de cafea, în localitatea Kostinbrod.

Autorităţile locale susţin că mutarea Kraft se prefigura de ceva timp, dat fiind faptul că firma ceruse, în 2005, să-şi exercite dreptul de preempţiune asupra clădirii fabricii, aflată într-o zonă istorică. Fabrica de ciocolată, cea mai veche din Romånia, este situată în zona ultracentrală a oraşului, iar valoarea terenului înainte de criză era estimată la 10-15 milioane de euro de către agenţii imobiliari locali. În ultima săptămånă, primarul Braşovului, George Scripcaru, s-a întålnit cu managementul companiei pentru a discuta despre oferta de teren pe care municipalitatea este pregătită să o pună la dispoziţia companiei. „Atåt municipalitatea, cåt şi Consiliul Judeţean au oferit companiei Kraft Foods soluţii de extindere a afacerii în Braşov, dar patronii au luat hotărårea de a pleca din Romånia înainte de a se prefigura criza, din alte raţiuni de business. Nu îi mai interesează extinderea în Braşov“, explică Emil Niţă, prefectul judeţului Braşov. În opinia sa, situaţia de la Kraft nu este gravă în sine, deoarece disponibilizări vor fi făcute pe tot parcursul anului viitor.

Numărul noilor disponibilizări va depăşi 2.000

Din informaţiile autorităţilor locale, în Braşov au fost disponibilizate pånă acum circa 1.300 de persoane din diferite societăţi comerciale. Printre companiile care au anunţat deja restructurări importante, prefectul Niţă menţionează INA Schaeffler, unde nu s-au mai prelungit contractele a 600 de persoane, angajate pe o perioadă determinată de un an, şi Rolem Codlea, parte a grupului Draexlmaier Germania. Rolem a notificat Agenţia Judeţeană de Ocupare a Forţei de Muncă Braşov că, în primele patru luni ale anului viitor, va disponibiliza 1.000 de persoane, din totalul de 1.800 angajate.

La disponibilizări de personal vor mai recurge şi alte societăţi din Braşov şi din împrejurimi, cum sunt Metrom, Marub, Tohan şi Carfil. La Metrom vor fi trimise în şomaj 166 de persoane, Marub a luat aceeaşi decizie pentru 44 de angajaţi, iar Tohan va concedia 21 de persoane în luna noiembrie şi 46 în luna decembrie.

Şi americanii de la Colgate-Palmolive au anunţat că vor închide fabrica de la Braşov la jumătatea lunii decembrie, trimiţånd în şomaj 190 de angajaţi; întreaga producţie urmează să fie mutată în Polonia. Reprezentantul fabricii a declarat pentru Mediafax că atåt terenul, cåt şi clădirea fabricii, situate în centrul Braşovului, vor fi puse ulterior în vånzare. Decizia Colgate-Palmolive se integrează într-un program mai amplu de restructurare al companiei privind reorganizarea globală şi consolidarea activităţii.

„Este probabil ca aceste situaţii să fie create ca urmare a unei prudenţe a investitorilor în perioada crizei. Toţi cei care fac export sunt implicit afectaţi de reorganizarea sistemului financiar mondial“, spune Nicolae Ţucunel, preşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie Braşov. Cu toate acestea, în opinia lui,  Colgate-Palmolive şi Kraft pot fi încadrate în tendinţa companiilor de a renunţa la spaţiile din centrul oraşului, din raţiuni de business. „Îşi restructurează activitatea şi se mută în Polonia şi Bulgaria pentru că acolo au deja capacităţile necesare producţiei. Cred că au un calcul economic care le-a arătat că ar valorifica mai bine terenul fabricilor în urma vånzării“, adaugă Nicolae Ţucunel.

Atåt el, cåt şi prefectul Braşovului susţin că judeţul are posibilitatea de a crea, în compensaţie, noi locuri de muncă. „Creşterea producţiei, de circa 30%, demonstrează potenţialul zonei. Nu cred că actuala criză va exercita influenţe majore în economia judeţului, iar anul viitor putem ajunge la o creştere de 20%“, susţine prefectul de Braşov.

Pe de altă parte, preşedintele camerei locale de comerţ este de părere că atåt angajatorii, cåt şi angajaţii trebuie să adopte poziţii flexibile. „Este cert că, anul viitor, creşterile salariale ale muncitorilor braşoveni vor fi sub nivelul celor din acest an. Cel mai probabil, vom avea o creştere de circa 10% a salariului mediu, iar angajaţii trebuie să fie pregătiţi pentru aceste măsuri“, conchide Nicolae Ţucunel.

«Din cauza limitărilor de spaţiu în clădirile existente şi locaţiei unităţii de producţie, creşterea capacităţii la Braşov nu este o opţiune viabilă.»
Lachlan Grave, director general, Kraft Foods Romånia

30 mil. de dolari sunt investiţiile Kraft Foods în Romånia. Recent, compania a intrat pe segmentul prăjiturilor ambalate, printr-un parteneriat cu compania romånească Pan Group din Craiova şi o investiţie comună de peste un milion de euro

CARTE DE VIZITĂ

KRAFT FOODS ROMÂNIA este prezentă pe piaţa romånească din anul 1994, cånd Kraft Foods International din Statele Unite a achiziţionat fabrica Poiana Produse Zaharoase din Braşov.

CIFRA DE AFACERI a companiei s-a ridicat în Romånia la peste 114 milioane de euro în 2006, iar profitul net la peste 11 milioane de euro.

LA NIVEL MONDIAL, Kraft Foods are venituri anuale de peste 37 miliarde de dolari, numără peste 100.000 de angajaţi şi deţine peste 180 de unităţi de producţie.