În 2012, în Germania, actualmente cea mai mare piaţă europeană de profil, se vor vinde 3,5 milioane de maşini, în timp ce Rusia va atinge cel puţin 3,6 milioane de unităţi.

Criza care afectează toate sectoarele din economia mondială frånează drastic entuziasmul analiştilor pentru previziuni, însă cånd vine vorba de Rusia, orice precauţie este lăsată deoparte. Marele stat estic va deveni cu siguranţă liderul european al vånzărilor de maşini cel mai tårziu în 2012. Deocamdată, previziunile pe termen scurt arată o creştere cu cel puţin 500.000 de unităţi pentru Rusia în 2008, în timp ce în Germania creşterea va fi ceva mai mică, de circa 300.000 de unităţi. E drept însă că, în timp ce Germania porneşte de la 3,1 milioane de unităţi în 2007, estimările pentru Rusia au ca punct de plecare doar 2,4 milioane pentru acelaşi an.

O piaţă cu potenţial enorm

În ciuda recentelor probleme cauzate de criza financiară mondială, piaţa rusă va rămåne pe un trend ascendent. „Creşterea din acest an nu va mai fi de peste 30%, ca pånă acum, dar şi o creştere de numai 8%-10% este foarte bună“, consideră Carlos Ghosn, preşedintele Renault, în timp ce Nasir Shah, directorul de dezvoltare al JATO Dynamics, este de părere că „Rusia este o piaţă cu potenţial. În ultimele luni, rata de creştere a scăzut considerabil, dar în contextul actual, majorarea vånzărilor din primele opt luni cu 28,4% este impresionantă“.

Conform analiştilor agenţei ruse AUTOSTAT, creşterea pieţei ruse a început în 2003, odată cu majorarea veniturilor populaţiei şi cu interesul autorităţilor pentru atragerea investiţiilor străine în domeniul auto. Graţie acestor factori, dar şi indicelui scăzut de motorizare, în 2008 piaţa va depăşi 2,9 milioane de unităţi.

Oportunităţi pentru investitori

133-21739-20auto45.jpgPeste un sfert dintre maşinile noi comercializate anual în Rusia aparţin mărcii autohtone Lada, iar producătorul acesteia, AvtoVAZ, este în toiul unei restructurări a activităţii fără precedent. În următorii doi-trei ani, multe dintre subansamblurile care se construiesc acum în uzină vor fi externalizate. Conform lui Yann Vincent, vicepreşedintele companiei şi fost angajat al Renault, firmă care deţine 25% din acţiunile AvtoVAZ, vor fi create noi firme care, pentru a rezista pe piaţă, au mare nevoie de investitori strategici. „Din totalul de 104.000 de munctori ai companiei, circa 25.000 lucrează în domenii conexe producţiei de maşini. Vom crea companii care ne vor furniza componente şi le vom recomanda să caute parteneri puternici“, a declarat oficialul. Prin urmare, în următorii cåţiva ani, vor apărea în zona Togliatti zeci de furnizori, majoritatea aşteptånd să primească în acţionariat mari companii producătoare de componente.

Pe långă Lada, în Rusia funcţionează alte cåteva uzine producătoare de autovehicule, care sunt în proces de majorare a capacităţilor de producţie. „Piaţa din Rusia este încă în creştere, iar producătorii străini care au investit în această ţară nu produc încă suficiente maşini pentru a acoperi cererea. Cu siguranţă, anul viitor, vom vedea o creştere sensibilă a producţiei. Unii vor reuşi să construiască circa 150 de mii de maşini anual“, spune Serghei Tselikov, directorul AUTOSTAT. Numai că, pe långă investiţiile marilor producători auto, pentru majorarea capacităţii va fi nevoie şi de o creştere a numărului de componente.

În ciuda crizei mondiale, piaţa din Rusia rămåne extrem de atractivă, iar companiile care îşi mai permit investiţii în acest moment stau cu ochii aţintiţi către această piaţă auto, care va deveni, în scurt timp, cea mai mare din Europa.

Lada şi restul

La fel ca şi în celelalte state est-europene, piaţa rusă de autoturisme este dominată de mărcile cu preţuri reduse. Marca Lada, produsă de AvtoVAZ, este lider absolut, cu vånzări de peste 430.000 de unităţi în primele opt luni din 2008. Pe locul secund se clasează americano-coreenii de la Chevrolet, cu aproape 160.000 de unităţi, iar pe trei, Hyundai cu 139.000. Tot Lada, care va fi produsă începånd cu 2012 în peste 1,2 milioane de exemplare, este lider şi la modele, prin Samara. Pe podium se mai clasează două vehicule ale aceleiaşi mărci, 2105 şi Priora. Primul model de concepţie vest-europeană, dar construit tot în Rusia, Ford Focus, se află pe locul cinci, în timp ce modelul Logan asamblat la Moscova în uzina AvtoFramos, sub marca Renault, se află pe poziţia a şaptea.

Deşi în Rusia producţia de automobile este încă redusă faţă de statele vest-europene, în următorii ani, aceasta va creşte rapid, în special graţie producătorilor străini care îşi extind capacităţile sau construiesc noi uzine. Astfel, dacă în acest an, din totalul de 1,4 milioane de unităţi produse în Rusia, doar 637.000 aparţin unor mărci străine, peste patru ani, acestea vor avea o producţie de aproape 1,6 milioane de unităţi.

30 milioane de autoturisme se află în acest moment în Rusia, 45% fiind Lada, 22% ale altor producători ruşi, iar 33% aparţin mărcilor străine

Un lider, două scenarii
(milioane unităţi våndute)

Estimările agenţiei ruse AUTOSTAT au luat în calcul două scenarii bazate pe efectele actualei crize economice. În cazul unui impact major, piaţa auto din Rusia se va dezvolta conform variantei pesimiste

133-21738-20_g_216x60.jpg