Piaţa farmaceutică din România a înregistrat, în al doilea trimestru al anului în curs, o scădere cu 8,8%, la 450 milioane de euro, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2008, potrivit unui raport Cegedim.

Această scădere a fost determinată de declinul segmentului retail cu 7,8%, la 396 milioane de euro, şi a celui de spitale, cu 15,6%, la 54 milioane de euro.

Exprimate în lei, valorile pieţei farma locale arată altfel. Astfel, în perioada amintită, vânzările de medicamente au crecsut cu 4,7%, la 1.886 lei, faţă de acceşi perioadă din 2008. În cazul acesta, vânzările din retail au crescut cu 5,85. Segmentul spitalelor însă a cunoscut o scădere şi de această dată, cu 3,2%.

În cazul retailului, vânzările de medicamente cu prescripţie (Rx), în euro, au scăzut cu 6,1%, la 326,1 milioane euro. Produsele eliberate fără reţetă (OTC-uri) au înregistrat un declin de 14,9%, la 69,7 milioane euro.

„Valorile înregistrate în trimestrul 2 sunt o rezultantă mai degrabă a măsurilor legislative (reducerea preţurilor la medicamentele cu prescripţie) decât a crizei (ca dovadă scăderea vânzărilor la OTC). În continuare însă, problemele vor continua datorită “aşteptărilor” de funcţionare neprofitabilă a lanţului de aprovizionare, cât şi riscurilor de indisponibilitate la unele medicamente generice”, au declarat reprezentanţii Cegedim.

Roche, primul loc pe piaţă

Potrivit raportului, la finele celui de-al doilea trimestru, primul loc în clasamentul principalelor companii care activează pe piaţa autohtonă de profil era ocupat de producătorul elveţian Hoffmann la Roche, cu vânzări de 168,1 milioane lei şi o cotă de piaţă de 8,1%.

Locul al doilea era ocupat de Sanofi-Aentis, cu vânzări de 116,5 milioane lei şi o cotă de 6,9%. Locul al treilea aparţinea companiei GlaxoSmithKline, cu încasări de 115,4 milioane lei şi o cotă de 6,7%. Topul este completat de Novartis, Servier, Pfizer, Ranbaxy, Zentiva, AstraZeneca, Bayer, Schering Plough, Menarini, etc.

SURSA: Cegedim