«Din păcate, în România nu există o cultură a armelor», este de părere Liviu Marin, asociat la MLD Guns, însă asta nu înseamnă că în România nu se vând arme. Vânzările de arme nu sunt foarte mari, iar criza a redus şi mai mult cifrele companiilor din domeniu. Principalii jucători pe piaţa armelor din România sunt Arrow International, MLD Guns, Hunter VIP şi Top Gun. MLD Guns a înregistrat, în 2011, o cifră de afaceri de 573.000 euro şi profit net de circa 115.000 euro, în creştere faţă de anii trecuţi. Hunter VIP, pe de altă parte, are o cifră de afaceri de aproape opt ori mai mică decât în urmă cu şapte ani.
Compania ne-a spus că cele mai însemnate activităţi le-a înregistrat în 2004, când a realizat o cifră de afaceri de 3,5 milioane euro. În 2010, Hunter Magnum SRL (compania către care a fost transferată activitatea de comercializare a armelor cu destinaţie civilă) avea o cifră de afaceri de doar 60.000 de euro şi pierderi de circa 13.000 euro, potrivit Registului Comerţului. Arrow Internaţional a avut o cifră de afaceri de 8,3 milioane de euro pe 2010 şi profit de circa 760.000 euro, dar armele nu sunt nici pe departe businessul principal al acestei companii specializate în comercializarea echipamentelor de vânătoare şi pescuit.
„Pentru a fi profitabilă, o firmă de profil ar trebui să se orienteze către activităţi de import şi distribuţie. Magazinele în sine au o marjă de profit limitată, iar costurile curente sunt destul de ridicate din cauza condiţiilor speciale care trebuie îndeplinite. În România, cele mai importante firme de profil sunt importatorii, care, de cele mai multe ori, au o reţea de dealeri în ţară sau o reţea proprie de magazine“, spune Liviu Marin.

Puţine arme cu glonţ
Businessul cu arme este profitabil, dar nu este simplu. De exemplu, spaţiul în care se va desfăşura activitatea trebuie autorizat de către Serviciul Arme, Explozivi şi Substanţe Periculoase. În cazul MLD Guns, tot acest proces a durat aproximativ trei luni şi a costat circa 10.000 euro, investiţia iniţială totală ridicându-se la 25.000-30.000 de euro. În cazul în care pe lângă autorizaţia de comercializare de arme doriţi să efectuaţi şi activităţi de import-export, aveţi nevoie de o nouă autorizaţie. Şi angajaţii trebuie să urmeze cursurile unei şcoli de arme şi muniţii, să aibă cazierul curat şi să obţină atestatul psihologic şi cel medical.
Cât despre provenienţa armelor, pe lângă firmele consacrate, se vând bine şi armele fabricate în fostul spaţiu sovietic. Cei de la MLD Guns îşi procură armele neletale de autoapărare şi muniţia aferentă din Ucraina. Cele de pază şi apărare (letale) sunt aduse din Germania, cele de vânătoare din Franţa, Italia şi Germania, iar armele de tir sportiv sunt importate din Turcia. Din totalul vânzărilor, mai bine de 50% reprezintă armele de autoapărare (pistoale cu bilă de cauciuc), celor de pază şi apărare (cu glonţ) revenindu-le circa 5%, restul fiind reprezentat de arme de vânătoare şi de tir. Dintre armele neletale, pistoalele cu bilă de cauciuc marca FORT (Ucraina) sunt cele mai căutate, deşi au preţuri de peste 500 de euro. În total, potrivit datelor IGPR, în România există 3.217 de arme cu glonţ destinate apărării.
La nivel naţional sunt autorizaţi 243 de armurieri, adică persoane care deruleză operaţiuni de transport, reparare şi comercializare arme şi muniţii. Dintre aceştia, însă, nu toţi deţin un magazin. Potrivit IGPR, există armurieri care au ca obiectiv de activitate cumpărarea şi transportul de arme, pe care apoi le vând către alte persoane, deţinătoare de magazine. La nivelul Bucureştiului există 23 de armurieri, dintre care 14 deţin magazine cu acest obiect de activitate.

100 de arme de autoapărare vinde MLD Guns în fiecare lună

593 de lei este preţul celui mai ieftin pistol cu bilă la Arrow International


Pentru a fi profitabilă, o firmă de profil ar trebui să se orienteze către activităţi de import şi distribuţie.
Liviu Marin, asociat MLD Guns