Cu peste 800 de utilizatori activi pe platformă, Render Street a înregistrat rezultate impresionante: au fost finalişti ai Startup Spotlight, competiţie şi program de mentorat adresat celor mai performante 32 de echipe din regiune, au achiziţionat principalul competitor de pe piaţa din Statele Unite şi au câştigat premiul pentru cel mai bun startup cloud oferit de Eurocloud Romania. Marius Iatan (Co-Fondator Render Street) a povestit pentru Capital mai multe despre evoluţia proiectului şi planurile lor pentru viitor.

Capital: Cum a apărut ideea Render Street?

Totul a început în ianuarie 2012. Ideea a apărut iniţial ca urmare a necesităţii de a randa un proiect complex într-un timp foarte scurt. În acel moment Oana, Co-Fondator Render Street şi expert Blender al companiei, a avut un astfel de proiect care avea peste 10 imagini ce trebuiau livrate, fiecare dintre ele durând câteva ore de randare pe calculatorul propriu. Deoarece termenul de predare se apropia cu paşi rapizi, Oana a decis să folosească un serviciu de randare online pentru a nu-şi bloca propriul calculator peste 24 de ore. Ea a început să caute astfel de servicii însă, după ce a testat toate ofertele disponibile în acel moment, rezultatele au fost dezamăgitoare. Ca urmare, a fost nevoită să randeze imaginile de pe maşina proprie, iar noi ne-am hotărît să rezolvăm împreună această problemă prin intermediul Render Street.

Capital: Ce înseamnă Render Street astăzi?

Render Street furnizează putere de calcul la cerere utilizatorilor de programe 3D care au nevoie să îşi randeze proiecte în termen scurt.

Firma functioneaza in momentul de fata ca SRL – Render Street SRL. In momentul de fata in proiect sunt implicati doar cei 3 fondatori. Această operaţie nu poate fi făcută peun singur computer deoarece ar dura foarte mult timp, iar utilizatorii noştri au nevoie de mai multe servere care să randeze proiectul în paralel. Cel mai mare proiect care s-a randat până acum a folosit 150 de servere simultan. Asta a însemnat pentru creatorul animaţiei o reducere a timpului de randare de la aproximativ două luni şi jumătate (dacă ar fi folosit calculatorul propriu) la 3 ore (utilizând Render Street).

În momentul de faţă avem peste 800 de utilizatori înscrişi. În mare parte, aceştia sunt profesionişti 3D, însă avem şi mici firme de arhitectură sau agenţii de publicitate. Piaţa pe care o adresăm este estimată la 300.000 de utilizatori potenţiali şi este foarte dinamică, având o creştere estimată la 20% pentru următorii 5 ani. Deşi numărul nostru de utilizatori nu este foarte mare, aceştia generează venituri având în vedere faptul că randarea unui proiect poate să coste între 50$ în cazul unor proiecte mici şi 10.000$ în cazul unor proiecte de dimensiune medie.

Capital: Cum este finanţat proiectul?

În acest moment Render Street este finanţat din resurse proprii. Luăm însă în considerare atragerea unei investiţii în perioada următoare pentru a accelera dezvoltarea afacerii.

Capital: Care sunt următorii paşi pentru Render Street? Cum vă aşteptaţi să evolueze în următorii 5 ani?

În următoarea perioadă vom extinde eforturile de marketing şi vânzări pentru a asigura o penetrare cât mai completă a nişei de piaţă în care am început. Apoi vom aborda alte nişe de piaţă, câte una la un moment dat, insistând asupra lor până când vom deveni standardul de-facto în acea nişă.

Capital: Care sunt cele mai importante aspecte pe care credeţi că trebuie să le ia în considerare un antreprenor care se pregăteşte să pornească o afacere în domeniul tehnologiei şi web-ului?

Sunt mai multe aspecte care trebuie luate în calcul. În primul rând, să nu înceapă de unul singur: aş recomanda să fie între 2 şi 4 co-fondatori. Acest lucru va pemite acoperirea a cât mai multora dintre abilităţile necesare cu resurse interne. Apoi, cel puţin unul dintre co-fondatori trebuie să aibă experienţă în tehnologiile cu care doresc să lucreze. E important să studieze piaţa şi să planifice în avans metodele de monetizare pentru serviciul sau produsul pe care îl pregătesc.

Nu în ultimul rând, trebuie să fie conştienţi că succesul nu vine peste noapte şi că sunt necesare multe ore de muncă în fiecare zi pentru a face ca afacerea să aibă succes, iar de cele mai multe ori succesul vine după cel puţin un an de muncă intensă.

Capital: Credeţi că a fi antreprenor în România vine cu provocări pe care antreprenorii din alte părţi ale lumii nu le întâlnesc?

În domeniul tehnologiei şi internetului barierele demografice devin din ce în ce mai subţiti. Comunitatea tech s-a dezvoltat semnificativ în ultimii ani şi asta facilitează foarte mult accesul la resurse pentru antreprenori (atât cunoştinţe, cât şi finanţarea care este un obstacol „clasic” pentru antreprenorii români). În acest moment cred că legislaţia din România este cel mai puţină adaptată pentru startup-uri.

Capital: Care a fost cea mai importantă decizie pe care aţi luat-o până acum?

Poate cea mai importantă decizie a fost să lăsăm un post foarte bine plătit în 2001 şi să începem o afacere despre care nu ştiam cât succes o să aibă şi pe care a trebuit să o finanţăm noi în primul an de activitate.

Capital: Care sunt cele mai importante greşeli pe care le-ai făcut în „cariera” de antreprenor şi care sunt lecţiile învăţate?

Într-o anumită perioadă am lucrat cu nişte clienţi pe care îi cunoşteam pe baza unor înţelegeri verbale. În câteva situaţii, asta a fus la neîncasarea sumelor discutate şi la pierderi. Lecţia învăţată: întotdeauna înţelegerile verbale trebuie urmate de unele scrise.

O altă greşeală: am pornit la un moment dat mai multe proiecte în acelaşi timp, în ideea că încerc mai multe lucruri şi o să văd care dintre ele creşte în ceva interesant. În cele din urmă toate au eşuat din lipsă de atenţie suficientă. Am învăţat că nu poţi să dezvolţi un proiect dacă nu crezi în ideea respectivă, iar atunci când începi într-adevăr ceva trebuie să te concentrezi 100% asupra lui.

Ce impact a avut asupra voastră şi a Render Street participarea la How to Web Startup Spotlight, competiţie şi program de mentorat adresat celor mai performante 32 de startup-uri din regiune?

Participarea la Startup Spotlight a fost un pas foarte important pentru noi deoarece a venit într-un moment în care noi tocmai lansam versiunea „closed beta” şi nu aveam o confirmare din partea clienţilor. Participând, am obţinut o confirmare independentă a potenţialului proiectului nostru. În plus, prin intermediul How to Web am cunoscut mai multe persoane cu care am colaborat ulterior.

Acest material face parte din campania „Let’s grow together” şi este realizat împreună cu How to Web, cel mai important eveniment dedicat tehnologiei şi antreprenoriatului din Europa de Sud-Est. How to Web 2013 are loc pe 20 şi 21 noiembrie în Bucureşti. În cadrul conferinţei va avea loc şi Startup Spotlight, competiţie şi program de orientare adresat celor mai performante start-up-uri din regiune.