Performanța și problemele zborurilor comerciale în 2023

Anul 2023 a fost unul tulburat pentru companiile aeriene care au operat în România. Numeroase zboruri anulate și întârziate au afectat călătoriile a zeci de mii de pasageri, iar viitorul încă nu garantează punctualitatea companiilor.

Întârzierile au avut un impact negativ asupra pasagerilor, în special pentru cei care au pierdut zboruri de conexiune, rezervări și timp. Motivele acestor întârzieri variază între probleme tehnice, condițiile meteorologice, lipsa de personal sau probleme în aeroport.

Care au fost lunile în care românii au călătorit cel mai mult?

Nivelul de trafic aerian a început să crească încă din 2022 când populația nu a mai fost restricționată de regulile pandemiei. În 2023 vedem o evoluție a călătoriilor cu avionul în perioada ianuarie – octombrie 2023:

Luna 01/23 02/23 03/23 04/23 05/23 06/23 07/23 08/23 09/23 10/23
Nr. zboruri 12 377 10 844 12 484 14 005 14 647 15 900 16 949 16 934 16 031 14 674

Lunile cele mai aglomerate au fost, desigur în sezonul estival. Pasagerii români au călătorit cu aproximativ un sfert mai mult decât în lunile ianuarie și februarie ale acestui an. Creșterea zborurilor a început considerabil în luna martie, evoluând până în luna august cu cele mai multe zboruri în august (16.934).

Datele publicate de Eurostat afișează o creștere a zborurilor în perioada estivă, în ciuda zborurilor perturbate care au dus la anulări și întârzieri considerabile. Luna cu cele mai puține călătorii a anului 2023 până la momentul actual este Februarie cu doar 10,844 de zboruri efectuate.

Companiile cu cele mai multe întârzieri

aeroport calatori turisti
Pasageri care așteptă informații despre un zbor întârziat la check-in / SURSA FOTO: Unsplash, Phil Mosley

Vara aceasta, principala companie de zbor low-cost care operează în România, Wizz Air a întâmpinat mai multe probleme în finalizarea zborurilor programate. Conform Vola.ro, 55% mai multe zboruri întârziate în luna iunie în comparație cu luna mai, compania a declarat că aceste probleme sunt din cauza unor probleme tehnice a aeronavelor și a lipsei de personal. În spătămânile dintre 22 iunie – 5 iulie, Wizz Air a avut în jur de 215 de zboruri.

Problema zborurilor întârziate pare să fie soluționată de către Wizz Air prin suplimentarea numărului de aeronave și de personal pe teritoriul României. În ciuda investiției de aproape 300 de milioane de euro pe piața călătoriilor comerciale din România, compania s-a înfruntat cu retragerea a 45 de aeronave din funcțiune din motive tehnice.

Luna iunie a acestui an a văzut întârzieri și de la compania Tarom. În săptămâna 9 – 15 februarie, compania a avut 20 de zboruri întârziate. În perioada 22 iunie – 5 iulie, 321 de zboruri de la Tarom au avut întârziere între 30 și peste 60 de minute. Compania de stat Tarom, își propune să soluționeze probleme cu întârzierile și grevele actuale până la data de 1 decembrie, dată la care piloții, asistenții de zbor și mecanicii au declarat că nu vor ridica niciun avion.

În topul companiilor aeriene utilizate de pasagerii români se află și compania low-cost Ryanair. Din păcate și această companie a afectat zborurile călătorilor. Compania s-a angajat să extindă flota de avioane, însă această decizie ar pute duce la anularea unor rute. Aceste schimbări vor putea ajung să afecteze zborurile sezonului estival 2024. În perioada ianuariel-februarie, compania a înregistrat 68 de zboruri întârziate, doar în aeroportul Henri Coandă din București.

Impactul întârzierilor și drepturile pasagerilor

Zborurile întârziate nu au putut să fie nimic altceva decât o povară pentru pasagerii afectați. Pe lângă timpul pierdut, mulți au pierdut și bani sub forma unor zboruri de escală ratate, cheltuieli din aeroport și bilete. Mulți pasageri și-au exprimat neplăcerile pe rețelele de socializare unde s-au plâns de lipsa de transparență și comunicare a companiilor.

Pentru astfel de situații, este bine să vă cunoașteți drepturile de pasager. Regulamentul 261 din 2004 este o directivă care vizează protecția drepturilor pasagerilor în situații în care aveți de-a face cu zboruri întârziate, zboruri anulate și refuz la îmbarcare. Această directivă vă garantează posibilitatea de a solicita până la 600 de euro în despăgubire pentru zborurile întârziate și anulate.

Dacă zborul v-a fost întârziat mai mult de 3 ore, iar sosirea la destinație este mai târzie decât ora estimată, atunci nu ezitați să solicitați o compensație financiară pentru zbor. În această solicitare, pot fi adăugate și cheltuielile survenite din cauza întârzierii.

Concluzie

Companiile aeriene au avut multe dificultăți în acest an. Mulți pasageri au fost afectați de întârzieri și anulări, iar sumele pierdute au fost considerabile. În încercarea de a-și extinde operațiunile, operatorii de zbor nu au reușit să prevină probleme tehnice și lipsa de personal. Majoritatea companiilor au anunțat că în următoarele luni aceste impasuri vor fi depășite, iar numărul de zboruri perturbate va scădea în mod considerabil.

Conform statisticilor Eurostat, sezonul estival este cea mai aglomerată perioadă a anului, ceea ce face ca acest sezon să fie și cel mai predispus la întârzieri și alte perturbări. Când plănuiți o călătorie, informați-vă cu privire la drepturile pasagerilor și la ce puteți face pentru a preveni să risipiți banii.