Printre cel mai importante tendințe se numără mutația costurilor de construcție a infrastructurii către consumator, diminuarea tranzacțiilor în domeniu și faptul că, nu toate proiectele de infrastructură atrag investiții private.

Într-o ediție specială a publicației Foresight, trei dintre liderii la nivel internațional ai KPMG în sectorul infrastructurii – Nick Chism, James Stewart și Stephen Beatty, fac o retrospectivă a anului 2012 și își împărtășesc opiniile cu privire la zece tendințe care se așteaptă să schimbe modul în care va evolua sectorul infrastructurii în viitor. Guvernele au continuat să se afle sub presiune, confruntându-se cu incertitudini financiare și cereri tot mai intense de reînnoire și extindere a infrastructurii. Multe dintre aceste guverne încearcă în continuare să reconcilieze nevoia unei planificări strategice pe termen lung cu prioritățile electorale pe termen scurt. O consecință a acestei lupte a fost începutul transferului costurilor de la contribuabili la consumatori, forțându-i pe aceștia din urmă să se împace cu ideea că trebuie să plătească pentru infrastructura pe care o folosesc.

 „Prioritățile sunt numeroase, iar constrângerile bugetare mari pentru România anilor 2013-2020”, a declarat Daniela Nemoianu, executive partner, KPMG în Romania, specialist în infrastructura și PPP.  „Fie că este vorba de Coridoarele de autostrăzi IV sau IX, de reactoarele 3 și 4, de reabilitarea sistemelor de irigații sau de sistematizarea cursurilor de apă pentru prevenirea inundațiilor, de modernizarea porturilor, aeroporturilor și căilor ferate sau de mega-proiectul de cercetare ELI, de infrastructura în sănătate și educație, toate acestea, la care se adaugă proiectele regionale și locale, implică un exercițiu amplu de proiecții strategice sustenabile sistemic pe termen mediu și lung”, a precizat Nemoianu.

Parteneriatul Public Privat rămâne o soluție de degrevare a presiunii asupra bugetului de stat.

Publicatia KPMG a identificat și analizat zece tendințe și oportunități care se așteaptă să schimbe modul în care va evolua sectorul infrastructurii în 2013 și în viitor:

·        Povara costurilor se mută către consumator: Consumatorii din întreaga lume încep să simtă primele simptome ale costurilor antrenate de proiectele de infrastructură.

·        Guvernele trebuie să devină mai active: Nu toate proiectele de infrastructură pot atrage investiții private – în special în condițiile actuale de piață.

·        Afluxul de proiecte s-a diminuat, dar își va reveni: Anul trecut a fost caracterizat de o criză a tranzacțiilor în infrastructură.

·        Atenția se îndreaptă asupra orașelor: Orașele au devenit focarul de activitate economică al unei națiuni.

·        Folosirea la maximum a investițiilor existente: Pe măsură ce investitorii fac mari eforturi pentru a ridica de la sol noi proiecte, tot mai multă atenție se acordă obiectivelor deja existente.

·        Reziliența urcă pe primele locuri în agenda de lucru: Protejarea obiectivelor de valoare de impactul dezastrelor –naturale sau nu – este prin urmare un element critic pentru stabilitatea economică și politică.

·        Apariția unor noi modele de infrastructură: Schimbarea modelelor de infrastructură este de asemenea catalizată și de dorința de a se obține o mai bună eficiență operațională.

·        Progresul rapid al tehnologiei: Tehnologia are potențialul pentru a rezolva multe din problemele cele mai critice ale lumii în sectorul infrastructurii.

·        Reducerea costurilor – în centrul atenției: Dorința de a investi depășește cu mult capacitatea de finanțare.

·        Lupta pentru talent și specializare devine mai acerbă: Posibil unul dintre cele mai mari și mai subapreciate obstacole în calea noastră de a răspunde provocărilor tot mai mari din sectorul infrastructurii este lipsa de specializare și talent.

„Împărtășind cunoștințele și experiența pe care le-am câștigat din activitatea noastră în întreaga lume, credem că putem juca un rol activ în dezvoltarea infrastructurii la nivel global. Anul trecut profesioniștii noștri din acest sector au oferit asistență organizațiilor din domeniul infrastructurii în mai mult de 130 de țări, fiind astfel ideal poziționați pentru a oferi asistență practică și informații concrete cu privire la întreaga gamă de activități pe întreaga durată de viață a unui proiect”, a afirmat Nemoianu.