1. Un pensionar la limită de vârstă cu o pensie de 700 RON, angajat cu contract de muncă cu normă întreagă (8 ore) sau parţială (4 ore), are dreptul la deducerea personală (250 RON) la calculul impozitului pe venitul din salarii?
2. Un pensionar care beneficiează de indemnizaţii din activităţi desfăşurate ca urmare a unei funcţii alese în cadrul persoanelor juridice fără scop lucrativ are dreptul la deducere lunară?

Maria Stănescu – Timişoara

Conform prevederilor art. 55 alin. (1) şi alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, sunt considerate venituri din salarii toate veniturile în bani şi/sau în natură obţinute de o persoană fizică ce desfăşoară o activitate în baza unui contract individual de muncă sau a unui statut special prevăzut de lege, indiferent de perioada la care se referă, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acordă, inclusiv indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă.
Beneficiarii veniturilor obţinute din orice sursă, atât din România, cât şi din afara României, au dreptul, potrivit art. 56 alin. (1) din Codul fiscal, la deducerea din venitul net lunar din salarii a unei sume sub formă de deducere personală, acordată pentru fiecare lună a perioadei impozabile numai pentru veniturile din salarii la locul unde se află funcţia de bază.
Aşadar, condiţia pentru a beneficia de deducerea personală este ca acordarea ei să se facă pentru venituri din salarii şi doar la locul de muncă unde se află funcţia de bază.

În prima situaţie prezentată de dumneavoastră, pensionarul poate beneficia de deducerea personală în ambele cazuri (dar nu simultan) – fie în cazul contractului de muncă cu normă întreagă (8 ore), fie în cazul contractului de muncă cu normă parţială (4 ore) -, acolo unde şi-a declarat funcţia de bază. Se va avea în vedere şi prevederea din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal potrivit căreia deducerea personală nu se fracţionează în funcţie de numărul de ore în cazul veniturilor realizate în baza unui contract de muncă cu timp parţial, la funcţia de bază.

În ceea ce priveşte cea de-a doua întrebare, beneficiarul indemnizaţiei din activităţi desfăşurate ca urmare a unei funcţii alese în cadrul persoanelor juridice fără scop lucrativ nu va avea dreptul la deducerea personală, deoarece veniturile realizate de el sunt venituri „asimilate salariilor“ şi, potrivit art. 56 alin. (1) din Codul fiscal, acordarea deducerii se face doar pentru venitul din salarii – textul de lege nu precizează în acest caz şi „venituri asimilate salariilor“.

Asociatul unic al unei societăţi comerciale cu răspundere limitată poate să figureze ca angajat cu carte de muncă în funcţia de administrator la această societate?
Ioan Munteanu – Predeal

Conform art. 13 alin. 1 din Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul în care într-o societate cu răspundere limitată părţile sociale sunt ale unei singure persoane, aceasta, în calitate de asociat unic, are drepturile şi obligaţiile ce revin, potrivit prezentei legi, adunării generale a asociaţilor, iar dacă asociatul unic este administrator, îi revin şi obligaţiile prevăzute de lege pentru această calitate.

Calitatea de angajat în funcţia de administrator a asociatului unic ar presupune încheierea unui contract de muncă, în care acesta ar avea simultan atât calitatea de angajat, cât şi cea de angajator, încălcându-se astfel prevederile art. 942 din Codul civil, potrivit căruia „contractul este acordul între două sau mai multe persoane spre a constitui sau a stinge între dânşii un raport juridic“. Rezultă, deci, că asociatul unic al unei societăţi comerciale cu răspundere limitată nu poate să figureze ca angajat cu carte de muncă în această societate.
  
În schimb, administratorii pot beneficia de remuneraţii şi orice alte sume sau avantaje, acordate în baza unei hotărâri a adunării generale a asociaţilor. Aceste remuneraţii constituie venituri asimilate salariilor din punctul de vedere al Codului fiscal şi se vor impune cu impozit pe salarii. De asemenea, pot beneficia şi de asigurări sociale în condiţiile legii.
 
Astfel, în conformitate cu art. 257 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 95/ 2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, administratorul care realizează venituri asimilate salariilor ce se supun impozitului pe venit are obligaţia plăţii unei contribuţii băneşti lunare pentru asigurările de sănătate, în cotă de 6,5%, aplicată veniturilor impozabile realizate. Societatea are obligaţia de a calcula şi de a vira o contribuţie pentru fondul asigurărilor de sănătate în cotă de 7% asupra fondului de salarii, care include şi veniturile în discuţie (conform art. 258 alin. (1) şi (2)), precum şi o contribuţie de 0,85% aplicată asupra fondului de salarii pentru concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate (conform art. 256 alin. (5)).

În ceea ce priveşte asigurările sociale, potrivit art. 5 alin. 1 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, în momentul în care asociatul unic a realizat un venit brut pe an calendaristic, echivalent cu cel puţin 3 salarii medii brute, este obligat să se asigure în sistemul public de pensii. Excepţie de la această prevedere fac persoanele care desfăşoară activităţi pe bază de contract individual de muncă şi funcţionarii publici, persoanele care îşi desfăşoară activitatea în funcţii elective, şomerii, precum şi persoanele care beneficiază de una din categoriile de pensii prevăzute de prezenta lege.

În acest caz, în termen de 30 de zile de la încadrarea în situaţia menţionată, asociatul unic este obligat să depună declaraţia de asigurare la casa teritorială de pensii în raza căreia se află domiciliul său.

Persoanele astfel asigurate vor datora integral cota de contribuţie de asigurări sociale corespunzătoare condiţiilor de muncă în care îşi desfăşoară activitatea, potrivit art. 21 alin. 4 din Legea nr.19/2000 (29,25% – pentru condiţii normale de muncă). Plata contribuţiei de asigurări sociale datorate se face lunar de către asiguraţi, pe baza calculului efectuat şi comunicat de casele teritoriale de pensii. Termenul de plată a contribuţiei de asigurări sociale este până la sfârşitul lunii, pentru luna în curs.
 
Opţional, conform art. 20 din Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, asociatul unic, administratorii care au încheiat contracte potrivit legii, se pot asigura în sistemul asigurărilor pentru şomaj, în condiţiile prezentei legi.