Anumiti oameni sunt inzestrati cu un fler dat de mama natura, demn de admirat; atunci cand acesta se manifesta in materie de Internet, fenomenul capata o dimensiune demna de invidiat, fiindca „dotatii” pot gasi pe retea orice. Ganditi-va la acei colegi de birou, care scotocesc Internetul si dupa cateva momente va interpeleaza triumfatori: „te interesa problema aceasta”? Ei seamana putintel cu niste „motoare de cautare” umane.
Eric A Brewer, profesor de stiinte computationale si cofondator al site-ului de search engine Inktomi, crede ca tehnologia „search engines” ar putea fi aplicata in mod specializat, in birourile viitorului. Aceasta idee este sustinuta si de cercetatori de la Universitatea Berkely din California si din cadrul companiei Xerox-Parc, care deja au inceput sa lureze la acest proiect. Viitorul motor de cautare va semana cu un imens senzor cu detectie ultrarapida si foarte fina.
Surferii cauta acul din carul cu fan
Conform unei declaratii a lui Brewer, „navigatorii si exploratorii de pe Internet de-abia au inceput sa inteleaga cum traditionalele metode de cautare online pot fi legate unele de altele, atat extensiv cat si structurate pe baze de date (cum ar fi, de exemplu, inventiile sau dosarele cu recensamantul populatiei). Exploatarea din plin a unui asemenea instrument computational puternic va depinde de gradul la care lumea Internetului poate fi integrata in universul fizic.”
Pe Internet exista in jur de 1,6 – 2,5 miliarde de documente, iar in fiecare zi se mai adauga cate sapte milioane. Henrik Hansen, director de marketing la compania Inktomi, declara ca chiar daca un sfert din numarul acestora ar prezenta un interes mediu pentru utilizatori, cautarea paginilor dorite frizeaza proverbul „cauta acul in carul cu fan”.
Ca un site sa fie localizat in urma cautarii web, acesta ar trebui sa ocupe un loc „proeminent” intr-un search engine sau director renumit. Implicit, alegerea motorului de cautare devine cruciala, deoarece liderii de piata, preum Yahoo! Sunt consultati de zece ori mai des decat instrumentele de cautare mai putin populare.
In februarie a.c., firma Webhits a realizat, printre utilizatorii germani, un studiu pe 18.500 de surferi; rezultatele au evidentiat urmatorul clasament Yahoo! – 21,8%, Google – 12,5%, Lycos – 11,8%, fireball.de – 8,5%, si web.de – 8,5%; cel mai putin utilizate motoare au fost AltaVista – 7,7%, MSN Web-Suche – 6,9%, Meta.Ger – 5,7%, Infoseek – 4,8% si Excite – 1,5%. Oricum, cautarea este a doua activitate ca popularitate in randul utilizatorilor de Internet (85 – 90%), evident dupa notoriul e-mail.
Aproape 59% din surferi gasesc ceea ce cauta folosindu-se de extraordinara lor intuitie/fler. La ora actuala exista mai mult de 1.500 de search engines si numarul lor creste zilnic. In acest context, este evident ca majoritatea paginilor web doresc sa fie incluse in top 10. Dar pentru aceasta performanta, cei care planuiesc realizarea unui site trebuie sa aiba chemare pentru web-design, sa fie tenace, sa aiba un dram de noroc si, nu in cele din urma, sa posede cunostinte temeinice de homepage: numarul de cuvinte cheie (keywords), cum functioneaza acestea si daca au cu adevarat legatura cu continutul site-ului. Alt criteriu il constituie calitatea continutului si cat de bine este prezentat acesta.
Deoarece furnizorii de motoare de cautare modifica in mod constant criteriile de evaluare, paginile web trebuie sa tina cont mereu de optiunile surferilor vizavi de motorul de cautare preferat.