Nevoia de relaţionare personală ca element de succes în afaceri duce la crearea de platforme web prin care comunităţile locale sau naţionale pot oferi şi accesa oportunităţi de business.

Unul dintre cele mai importante elemente ale unei afaceri de succes este informaţia. Să ştii ce şi unde găseşti şi să nu pierzi nicio oportunitate care apare. În completarea informaţiei vine relaţia personală, care se realizează în timp, dar care duce comunicarea la un nivel superior de business, generând încredere între parteneri. Dacă în trecut astfel de comunităţi se puteau crea, între altele, în mediul cluburilor private şi exclusiviste, în prezent, internetul oferă o metodă mai facilă de comunicare. Reţelele sociale au apărut şi s-au dezvoltat ca urmare a dorinţei oamenilor de a face parte dintr-un grup cu aceleaşi preocupări. Aşa s-a format şi grupul Romanian Managers pe platforma Linkedin, reunind, în prezent, aproximativ 2.600 de membri, adunaţi în mai puţin de un an şi jumătate.

„Romanian Managers este o comunitate exclusivistă, unde accesul nu este permis oricărei persoane, ci doar celor din top şi middle management şi antreprenorilor“, spune Ciprian Trandafirescu, membru fondator al grupului (foto, stânga). „După ce am trecut şi la organizarea de evenimente offline, am realizat cât de mare este deschiderea oamenilor către acest gen de comunicare şi am dorit să le oferim mai multor persoane posibilitatea de a accesa acest tip de informaţie şi comunicare. Aşa s-a născut platforma octo.ro“, adaugă acesta.

Brand personal şi vizibilitate

Lucrurile s-au mişcat foarte repede pentru comunitatea afaceriştilor. Grupul Romanian Managers a fost înfiinţat în august 2008, iar din martie 2009 au început să fie organizate evenimente în Bucureşti şi în alte oraşe mari din ţară. „Din acel moment, numărul de membri a crescut accelerat, de la 400 în martie la 2.600 în prezent“, spune Ciprian Trandafirescu. În prezent, înregistrarea continuă într-un ritm de 200-250 de utilizatori lunar.

Cele mai multe evenimente, şase în fiecare lună, au loc în Bucureşti, unde comunitatea locală Octo numără 735 de membri. Capitala este urmată de Cluj, unde numărul de utilizatori a ajuns la 135 şi se organizează cel puţin o întâlnire lunară. Creatorii platformei Octo, lansată luna trecută, intenţionează să ajungă la astfel de evenimente lunare în fiecare oraş mare din România şi să aibă câte trei formatori de grup pentru fiecare localitate cu peste 300.000 de locuitori. „Mulţi oameni ne întreabă deja ce trebuie să facă pentru a deschide un nou grup pe site şi cum să îl întreţină“, explică Sebi Văduva, membru fondator (foto, dreapta), optimismul care îi determină să spună că vor deveni cea mai mare şi mai activă comunitate de afaceri din ţară. „Brandul personal este foarte important pentru oricine, indiferent dacă este vorba de căutarea unui loc de muncă mai bun sau de oportunităţi de afaceri“, spune Ciprian Trandafirescu. Vizibilitatea membrilor creşte tocmai prin implicarea în dezbateri sau discuţii şi prin oferirea de informaţii sau sfaturi în forumurile de discuţii sau articole.

Cheltuieli neacoperite

189-43882-20_octo_50.jpgDeocamdată, proiectul Octo este susţinut financiar de către cei 20-25 de oameni implicaţi de la bun început. Pe viitor, însă, costurile de întreţinere vor fi acoperite de abonamentele pe care utilizatorii le plătesc şi din sumele strânse din participarea la evenimente. „Banii pe care îi cerem pentru înregistrarea pe site sunt foarte puţini, de ordinul a câţiva euro pe lună. Perceperea unui abonament este menită mai mult să responsabilizeze utilizatorii decât să acopere cheltuielile de întreţinere“, spune Sebi Văduva. Postarea de reclame pe site nu este luată în calcul, cel puţin deocamdată, de către formatorii Octo.

Competitori puţini şi discreţi

„Personal, am dezvoltat deja mai mult de zece businessuri prin intermediul comunităţii virtuale“, spune Ciprian Trandafirescu. Succesul unui astfel de portal, condiţionat de modelul person-to-person, nu de business-to-business, depinde de interesul şi deschiderea membrilor din fiecare oraş. „Avem un exemplu pozitiv în Cluj, unde persoana care a format grupul a adunat 140 de membri în doar trei săptămâni. Acesta este modelul de ambasador pe care îl dorim“, subliniază Trandafirescu.

În România, mai există trei reţele sociale de afaceri – tetatet.ro, ikonect.ro şi Lucrez.in/IT -, însă niciuna nu oferă statistici referitoare la numărul de utilizatori. În cazul în care Octo va menţine un ritm ridicat al recrutării de noi membri (a ajuns la peste o mie în mai puţin de o lună), se va putea spune că a devenit şi o afacere de succes. Până atunci, formatorii speră ca „oportunităţile infinite“, de la care vine şi numele de Octo, să fie accesate de cât mai mulţi membri.

1.050 este numărul membrilor la care a ajuns portalul Octo.ro în mai puţin de o lună de la lansare, indicând interesul managerilor pentru acest gen de proiecte

Brandul personal este foarte important pentru oricine, indiferent că este vorba de căutarea unui loc de muncă mai bun sau de oportunităţi de afaceri.
Ciprian Trandafirescu, fondator, Octo.ro