Propunerea facuta de PSD pentru modificarea Constitutiei este un proiect evident in favoarea actualului premier, Adrian Nastase. Daca ar fi acceptata in aceasta forma, Constitutia ar oferi premierului puterea de a propune presedintelui Romaniei sa dizolve Parlamentul, la prima neintelegere aparuta intre Guvern si partidele politice reprezentate in Parlament. Pe de alta parte, ordonantele simple emise de Guvern nu ar mai intra in dezbaterea Parlamentului, ceea ce poate fi interpretat ca o alocare de putere legislativa pentru Guvern. Aceasta interpretare este sustinuta si de alt punct al proiectului, care sustine posibilitatea Guvernului de a interveni in procesul legislativ. Nu in ultimul rand, printr-un control sever exercitat de Guvern asupra celor doua camere parlamentare – Senat si Camera Deputatilor – se poate ajunge si la un control asupra deciziilor Bancii Nationale a Romaniei, institutie care in prezent este subordonata direct Parlamentului. Astfel, puterea de decizie a premierului va acoperi toate segmentele politice si economice si risca sa incalce flagrant principiul separatiei puterilor in stat.

Parlamentari mai putini cu cheltuieli mai mari

Proiectul de modificare a Constitutie are insa si parti bune. Astfel numarul senatorilor ar urma sa fie de maximum 110 (fata de 143 in prezent), in timp ce numarul deputatilor ar urma sa scada de la 345 la 220. Reducerea numarului parlamentarilor cu aproape o treime nu insemna insa si reducerea proportionala a cheltuielilor. Pana in prezent, s-au cheltuit in medie 18.135 de dolari anual pe cap de parlamentar, cheltuielile anuale totale ale celor doua camere situandu-se intre 8,5 si 9,5 milioane de dolari. „Parlamentul Romaniei este supradimensionat in raport cu numarul de locuitori. Dar reducerea numarului de parlamentari nu inseamna neaparat si reducerea cheltuielilor”, afirma Adrian Sorescu, director executiv al Asociatiei Pro Democratia. Efectul ascuns al acestei prevederi consta insa in diminuarea cheltuielilor colaterale din campaniile electorale. Modificarea Legii electorale va impune, implicit, diminuarea cheltuielilor mai putin declarate pentru campania electorala. Dupa cum se stie, majoritatea partidelor politice au declarat in campanie cheltuieli mult mai mici decat cele suportate in realitate, pentru ca aceste fonduri nu au o sursa tocmai legala. Exista, totusi, si prevederi care ar putea aduce un beneficiu direct. Este vorba de stabilirea unor atributii distincte pentru Senat si Camera Deputatilor, astfel incat ritmul de elaborare si votare a legilor sa fie mai rapid. Nu in ultimul rand, limitarea imunitatii parlamentare la votul din camere si la declaratiile politice ar putea avea ca efect curatarea partiala a mediului politic de oportunistii si de afaceristii ce nu au respectat intocmai legislatia, care se ascund sub imunitatea oferita azi de un loc in Parlament.
Parerile, privind proiectul de modificare a Constitutiei, sunt diferite de la un partid la altul. Valeriu Stoica, presedintele PNL, considera ca trebuie sa inceteze dualitatea puterii executive si afirma ca este normal ca presedintele tarii sa fie ales de Parlament. De cealalta parte, Traian Basescu, presedintele PD, spune ca „…singura solutie acceptabila este alegerea presedintelui tarii prin vot direct. Nu acceptam ca Verestoy si Serban Mihailescu, intre doua exporturi de cherestea, sa faca o intalnire si sa aleaga presedintele”.    

Fonduri cheltuite cu publicitatea electoralA In anul 2000 (USD)*

Partid         Declarat in Monitorul Oficial    Monitorizat
PDSR (PSD)     350.026                3.735.579
PNL         388.216                2.459.858
PD         326.800                2.554.589
PNTCD         213.866                2.659.813
APR         66.607                1.092.224
UDMR         nu au declarat            384.451
PRM         nu au declarat            513.507
*Partidele au dreptul sa primeasca donatii de la persoane fizice in valoare maxima de 100 de salarii minime pe economie si de la persoane juridice maximum 500 de salarii minime anuale. In anul 2000, salariul minim pe economie a fost de 38 USD.

Cheltuieli parlamentare In 2001

· Valoarea cheltuielilor pentru deplasari in strainatate pentru Camera Deputatilor si Senat in 2001 este de 1,68 milioane USD
· Factura pentru telefoanele mobile pentru anul trecut este de
460.000 USD
· Cheltuieli pentru deplasari in teritoriu – aproximativ 1,6 milioane USD
· Cheltuieli pentru intretinerea spatiilor in care isi desfasoara activitatea, inclusiv birourile din teritoriu: 1,35 milioane USD
· Cheltuieli cu dotarea tehnica, birotica, papetarie, calculatoare, autoturisme: 560.000 USD
· Cheltuieli cu salariile senatorilor, deputatilor si a personalului aflat in subordinea acestora: aproximativ 3,2 milioane USD
Total cheltuieli: 8,85 milioane USD
La aceste cheltuieli se adauga si sumele alocate prin Legea Bugetului partidelor politice cu reprezentare in parlament – 1,32 milioane USD