Dupa ce a mizat pe “albe”, Marius Ghenea revine la prima dragoste, afacerile cu produse IT si multimedia

Tanar, brunet, inalt, ochi albastri, dungulite fine la costum. Face scufundari si calatoreste prin locuri exotice, ca Richard Branson. A vrut sa isi cumpere chiar o insula. Fost manager la Flanco, acum s-a intors ca “business angel” si pariaza pe o investitie riscanta: un magazin online adevarat.




Marius Ghenea e un “dandy” al businessului autohton. tine la imagine, chiar daca spune ca nu a solicitat niciodata sa fie in lumina reflectoarelor. “Nu am nici un fel de ambitii mondene”, afirma el. tine si la renumele de vizionar”, “sa nu uitam ca asa m-au votat alti manageri, oameni de afaceri ca mine”, spune el. Acum un an a iesit din lumina reflectoarelor plecand de la Flanco, unde era director general. “Am vrut sa fiu propriul meu stapan”, a motivat atunci Ghenea plecarea. Retailerul de electronice si electrocasnice a cazut sub mandatul sau de pe pozitia de lider al pietei pe locul al treilea, fiind depasit in viteza de competitori.



Dar a fost o afacere, compania fiind achizitionata de Flamingo. “Eu mi-am indeplinit toate obiectivele din contract, acestea fiind legate in principal de randamentul investitiei initiale. Am produs pentru ei chiar mai mult decat ma angajasem”, spune el.

Atunci a fost sau nu managementul Flanco un esec al lui Marius Ghenea? “Nu sunt deloc de acord cu aceasta idee. Putem sa facem o paralela destul de simpla: la nivelul perceptiei publice, eu nu prea am mai aparut in ultimele sase luni nici la televizor, nici in ziare. Asta inseamna ca eu sunt un esec? A fost o decizie asumata. Acelasi lucru s-a intamplat si la Flanco. Un manager nu raspunde in fata cititorilor unui ziar, ci in fata actionarilor”, replica Ghenea.


Acum, are din nou ocazia sa ne convinga daca e un investitor de succes, cum a fost la Flamingo. Asta pentru ca Marius Ghenea “is back in business”. E un fel de a spune, pentru ca FIT Distribution, unde Ghenea detine 50% din actiuni din pozitia de “business angel” (investitor privat de portofoliu n.r.), activeaza pe piata IT din 2003, dar acum are o noua divizie, PC Fun, un magazin online de produse electronice si IT.

In cazul Flanco, el spune ca optiunea investitorilor, la care el, ca manager, a subscris, a fost “sa nu riste pe spatii mari, ci sa obtina o buna profitabilitate pe metru patrat”. Optiunea i-a costat insa pierderea pozitiei de lider in detrimentul Altex. Care a crescut foarte mult “si, iata, nu ii cumpara nimeni”, spune el. “Nici unul dintre ceilalti competitori nu a realizat o vanzare catre un strategic, nici unul nu a facut un IPO, nu a realizat ceva solid, sa ajunga intr-un punct in care oamenii respectivi, care au luat deciziile de investitii, sa realizeze ce si-au propus. Fiecare si-a indeplinit obiective intermediare, dar probabil finalul cursei nu e foarte departe”, e de parere Ghenea.


Acum insa, pare dispus sa riste, cu PC Fun. Ba a riscat chiar intregul proiect. Una dintre greselile pe care Ghenea a admis ca le-a facut a fost infiintarea diviziei de comert online anul trecut, “in conditiile in care piata nu era pregatita”. Asa ca a ales sa tina motorul la ralanti si sa lanseze proiectul anul acesta. “Cred ca in 2006 vom asista la o crestere a comertului online”. De accea a lansat proiectul spre sfarsitul primaverii, ca echipa care manageriaza proiectul sa aiba timp sa il finiseze pana in toamna, inainte de sarbatori, cand vanzarile cresc. “Vorba romaneasca, omul gospodar isi face vara sanie si iarna caruta”, spune el.


Ghenea nu se va implica insa in acest proiect si ca manager. “Cred ca echipa pe care o avem la FIT Distribution este una foarte buna”. Dar spune ca e implicat sentimental. Fiind unul dintre fondatorii Flamingo, are experienta in retailul de produse IT, iar experienta vanzarilor de electronice o are de la Flanco. “Nu pot spune ca imi va folosi experienta specifica de management din companiile respective, pentru ca acolo trebuia sa gestionezi oameni, o suprastructura semnificativa, iar in comertul online regula este exact inversa, se lucreaza aproape automatizat”. si atunci, pe ce mizeaza Ghenea ca investitia in PC Fun va fi una de succes? In primul rand, pe infrastructura, personalul specializat si stocurile de produse oferite de distribuitorul FIT, ceea ce scade semnificativ costurile. Ghenea a pus la bataie in FIT Distribution circa un milion de dolari din care circa 100.000 au fost banii alocati proiectului PC Fun, “iar pana la sfarsitul anului, vom mai investi probabil o suma asemanatoare.

Cu ochii
pe consolidare

In al doilea rand, Ghenea spune ca magazinul online miza pe un standard ridicat de calitate a serviciilor, inclusiv pe introducerea in premiera a conceptului de “money back guarantee”, prin care clientilor li se poate returna intreaga suma platita, in cazul in care produsul livrat nu corespunde asteptarilor. Nu in ultimul rand, va miza pe convergenta dintre produsele IT si cele multimedia si electronice. “Acum, te gandesti oarecum integrat la entertainmentul pentru acasa. Atat experienta mea anterioara, cat si cea a colegilor de la FIT cred ca va fi un avantaj. Acum analizam si posibilitatea de a oferi si produse de telefonie mobila, fie singuri, fie in parteneriat cu operatorii. In plus, spre deosebire de alte incercari de tip online shopping, PC Fun are si o baza financiara si una de resurse destul de solida”, spune cel care a investit in proiect.



Cu o avere estimata de Top 300 Capital la 15 milioane de euro, Ghenea spune ca are destui bani ca sa sustina acest proiect, “si inca cateva proiecte pe langa acesta – chiar daca nu tinteste inca pozitia de lider al comertului online. Dar nu exclude sa mai atraga un investitor in afacere, dar nu doar la PC Fun, ci la nivelul FIT Distribution. “Ma gandesc ca un coinvestitor ar fi util, dar in perspectiva unei fuziuni, de a consolida piata”. Evident, Ghenea se gandeste si la perspectiva valorificarii investitiei printr-un exit, mai tarziu. Dupa cum afirma chiar el, nu crede in afaceri romanesti care pot fi crescute suficient de mult incat sa se bata cu greii de pe pietele vestice, atunci cand acestia vin in Romania.

Acum suntem mai pregatiti pentru cumparaturi online

“Nu pot spune ca imi va folosi experienta specifica de management din companiile respective, pentru ca acolo trebuia sa gestionezi oameni, o suprastructura semnificativa, iar in comertul online regula este exact inversa, se lucreaza aproape automatizat.”

Marius Ghenea