Ce este Digital Service Act (DSA)

Regulamentul privind serviciile digitale (Digital Service Act – DSA) vizează intermediarii și platformele online, cum ar fi piețele, rețelele sociale, platformele de partajare de conținut, magazinele de aplicații și platformele online de călătorie și cazare. Principalul său obiectiv este să prevină activitățile ilegale și dăunătoare din mediul online și răspândirea dezinformării.

Astfel, regulamentul garantează siguranța utilizatorilor, protejează drepturile fundamentale și creează un mediu echitabil și deschis pentru platformele online.

Regulamentul protejează consumatorii și drepturile lor fundamentale în mediul online prin stabilirea unor norme clare și proporționale. Stimulează inovarea, creșterea economică și competitivitatea și facilitează extinderea platformelor mai mici, a IMM-urilor și a startup-urilor.

Rolurile utilizatorilor, ale platformelor și ale autorităților publice sunt reechilibrate în conformitate cu valorile europene, plasând cetățenii în centrul atenției.

Regulamentul privind serviciile digitale include norme pentru serviciile de intermediere online, pe care milioane de europeni le utilizează în fiecare zi, arată Comisia Europeană.

Importanța și impactul reglementărilor

Concret, pentru cetățeni înseamnă:

  • o mai bună protecție a drepturilor fundamentale
  • mai mult control și mai multe opțiuni
  • o mai bună protecție a copiilor în mediul online
  • mai puțină expunere la conținut ilegal

Pentru furnizorii de servicii digitale oferă o certitudine juridică și un set unic de norme în întreaga UE. De asemenea, oferă acestora posibilitatea de a se lansa și extinde mai ușor în Europa.

Pentru utilizatorii comerciali de servicii digitale înseamnă acces la piețele din întreaga UE prin intermediul platformelor și condiții de concurență echitabile, care să-i descurajeze pe furnizorii de conținut ilegal.

Uniunea Europeana
SURSA FOTO: Dreamstime

Ce este Digital Markets Act (DMA)

Regulamentul privind piețele digitale (Digital Markets Act – DMA) stabilește un set de criterii obiective strict definite pentru a califica o mare platformă online drept „controlor al fluxului de informație”. În acest fel, regulamentul poate să rămână concentrat pe problema pe care intenționează să o rezolve în ceea ce privește marile platforme online sistemice, potrivit Comisiei Europene.

Aceste criterii sunt întrunite dacă o companie:

  • are o poziție economică puternică, un impact semnificativ asupra pieței interne și este activă în mai multe țări din UE
  • are o poziție de intermediere puternică, adică face legătura între un număr mare de utilizatori și de întreprinderi
  • deține (sau este pe punctul de a avea) o poziție solidă și durabilă pe piață (întreprinderea este stabilă în timp dacă îndeplinește cele două criterii de mai sus în fiecare dintre ultimele trei exerciții financiare)

Avantajele Regulamentului privind piețele digitale

Întreprinderile utilizatoare care depind de controlorii fluxului de informație pentru a-și oferi serviciile pe piața unică vor beneficia de un mediu de afaceri mai echitabil.

Inovatorii și startup-urile tehnologice vor avea noi oportunități de a concura și de a inova în mediul platformelor online, fără a trebui să respecte clauze și condiții inechitabile care le limitează dezvoltarea.

Consumatorii vor avea la dispoziție servicii mai numeroase și mai bune, mai multe oportunități de a-și schimba furnizorul, dacă doresc acest lucru, acces direct la servicii și prețuri mai echitabile.

Controlorii fluxului de informație vor avea în continuare posibilitatea de a inova și de a oferi noi servicii. Doar că nu vor putea să recurgă la practici neloiale față de întreprinderile utilizatoare și față de clienții care depind de ei pentru a obține avantaje necuvenite.

„Au apărut două acte europene. Unul e Digital Service Act, care se uită mai mult la conţinut, iar din România ANCOM este cel care gestionează subiectul, împreună cu multe alte instituţii, printre care şi noi. Avem un comitet al mai multor instituţii, momentan este coordonat de ANCOM.

Celălalt act european se numeşte Digital Markets Act. Acesta vizează accesul la piaţă, comportamentul marilor platforme. Acolo, noi suntem reprezentantul României în relaţia cu Comisia Europeană pe subiectul acesta, al Digital Markets Act.

Dacă aţi urmărit, iarăşi, activitatea Comisiei, ştiţi că o serie de mari firme au fost desemnate drept ‘gate keepers’ şi, ca atare, firmele desemnate drept ‘gate keepers’ au anumite obligaţii suplimentare privind ne-favorizarea conţinutului propriu faţă de terţi, de firme mai mici, care au nevoie de acces la platformele lor ca să-şi desfăşoare activitatea. Deci, Comisia în primul rând gestionează subiectul acesta cu sprijinul statelor membre şi din România suntem noi.

Cam astea-s preocupările: întărirea pârghiilor privind protecţia firmelor mici şi noi instrumente pe zona de digital şi intrăm în reglementare, adică nu mai suntem numai concurenţa, care e ceva ce vine după. La concurenţă întâi greşeşti şi apoi vine sancţiunea, după ce ai greşit, deci suntem un ex-post. Începem să devenim şi ex-ante pe unele domenii – pe digital.

Uniunea se mută mult într-o reglementare ex-ante. La acest Digital Service Act ăsta e scopul: să lupte împotriva conţinutului greşit, să spunem inacceptabil, de pe internet”, a transmis Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.