Disputa privind pensiile din sectorul public a ajuns într-un nou punct sensibil, în urma declarațiilor vicepremierului Tanczos Barna. Tema pensiilor militare a fost readusă în atenție, după ce ministrul Apărării a propus o reglementare graduală, aplicabilă până în 2035.
Barna nu susține reduceri directe, însă subliniază că fiecare minister trebuie să își asume o parte din efortul bugetar. Potrivit acestuia, principiul echității sociale implică participarea tuturor sectoarelor, inclusiv cel militar.
Echitatea, în centrul dezbaterii privind pensiile
Discuția despre pensiile militare a fost relansată după ce ministrul Apărării, Ionuț Moșteanu, a afirmat că sistemul are nevoie de stabilitate până în 2035.
Vicepremierul Tanczos Barna a reacționat rapid, susținând că nu poate exista echitate dacă anumite sisteme sunt scutite de efortul comun.
„Eu înțeleg că foarte multe persoane din anturajul direct al dânsului (Ionuț Moșteanu – n.red.) lucrează și după pensionare, pot fi și în alte ministere, pot fi și în alte și în companii de stat sau pot fi multe locuri, oameni care s-au pensionat ori din sistemul de justiție, ori din armată, ori din servicii, SPP etc.
Dar încă o dată, echitate socială înseamnă că fiecare contribuie cu ceva.
Eu nu spun să taie cineva pensiile militarilor, dar fiecare minister, fără excepție, trebuie să vină cu un aport la acest efort național. Nu pot să accept să existe excepții”, a spus Barna pentru Digi24.
El consideră că există loc de ajustări în toate instituțiile statului, chiar și în cele considerate sensibile.
Solicitare fermă pentru implicare ministerială
În opinia sa, este responsabilitatea directă a miniștrilor să găsească soluții în propriile domenii, nu să invoce obstacole.
„Tocmai ministrul de resort din ministerul respectiv trebuie să vină și să ofere soluții, nu scuze pentru a nu face nimic.
Dar nu pot să concep ca anumite sisteme să fie exceptate de la acest efort aproape fără precedent al societății de a reintra pe o traiectorie normală”, a subliniat vicepremierul.

Barna a indicat că domeniul Apărării nu trebuie tratat diferit în acest efort comun. El susține că în ciuda creșterii investițiilor în armată, nu este justificată protejarea anumitor sisteme de reformă.
Diferențele între public și privat, în centrul atenției
Vicepremierul a atras atenția asupra discrepanțelor dintre sectorul public și cel privat, în special în ceea ce privește salariile.
El a spus că echilibrul economic presupune o analiză atentă a modului în care se distribuie resursele statului.
„Trebuie să ne gândim de fiecare dată cât de mult trebuie să muncească o companie privată, cât trebuie să plătească din salariu, din profit, din venitul realizat, cei care lucrează în privat, ca să își permită statul român să plătească salariul unui senator, salariul unui judecător, salariul unui general, care sunt lucruri absolut necesare, nu neg, dar trebuie să avem în vedere acest acest echilibru.
Dacă în privat salariul mediu este mult sub salariul mediu din sistemul public, înseamnă că au greșit”, a declarat Tanczos Barna.
Oficialul a subliniat că fiecare contribuabil din mediul privat susține, prin taxe, salariile și pensiile din sectorul bugetar.
TESA, exemplu de reformă posibilă în sistemul militar
Întrebat despre posibilele modificări în cazul personalului TESA din armată, Tanczos Barna a recunoscut că nu este un expert în domeniu, dar consideră că acest segment poate oferi un model de reformă.
„Nu sunt un cunoscător sau un expert al acestor sisteme, dar susțin în continuare că este loc de reformă și acolo și poate fi un exemplu de reformă”, a afirmat el.
În opinia sa, este necesară o diferențiere clară între personalul expus riscurilor și cei care ocupă funcții administrative.
„ Să vedem cine sunt cei care chiar au nevoie de acele pensii, de militari. Nici nu le-aș spune pensii speciale, nu se compară cu cel care într-adevăr este la parcul auto, la cantină, este într-un loc care nu are neapărat o activitate expusă unor riscuri deosebite”, a adăugat vicepremierul.
El a mai afirmat că acel segment ar putea reprezenta un exemplu de reformă pe care sistemele respective l-ar putea propune și s-a arătat convins că vor fi identificate soluții pentru implementarea unor schimbări și în acele domenii.