Vanzarile de astfel de utilaje cresc anual cu peste 60%

Daca anul trecut, la nivel national, s-au vandut sub 50 de macarale, iar alte cateva sute au fost inchiriate, pentru acest an se asteapta o dublare atat a vanzarilor, cat si a numarului utilajelor care vor fi destinate inchirierii.




Ca sa cari prin tara cea mai mare macara din Romania este nevoie de zece trailere. Doar contragreutatile care tin echilibrul ultilajului de 133 de metri inaltime cantaresc 125 de tone. La randul ei, macaraua cantareste peste 260 de tone si poate ridica o greutate de circa 400 de tone. “Daca am fi cumparat aceasta macara cu cativa ani in urma, ne-am fi uitat la ea, pentru ca nu existau comenzi de o asemenea anvergura. Asa ca am facut aceasta investitie anul trecut, iar macaraua are comenzi pentru 80% din timpul anului”, spune Adrian Stanga, coordonator de transport la compania Deme Macarale din Oradea.


Din cauza preturilor mari ale acestor utilaje, majoritatea constructorilor prefera sa inchirieze macaralele de la companiile de profil. Colosul de 133 de metri inaltime, de exemplu, este inchiriat cu 200-300 de euro pe ora. Daca cineva ar fi vrut sa cumpere un asemenea utilaj, ar fi trebuit sa plateasca pentru el aproape trei milioane de euro, dar sunt putini constructori care si-ar putea permite acest lux. Mai ales ca piata companiilor de constructii este una extrem de concurentiala, iar profiturile nu mai sunt nici ele spectaculoase. Nici cei de la Deme nu
s-au incumetat sa cumpere una noua, gandindu-se ca una “second hand”, de 1,5 milioane de euro, luata in leasing, este destul de buna pentru piata romaneasca.


Cei care lucreaza in domeniu spun ca piata inchirierilor de macarale, dar si cea a vanzarilor acestor utilaje, creste cu peste 60% in fiecare an, datorita ritmului alert al constructiei de locuinte si de cladiri de birouri. “Acum trei ani, aveam disponibila pentru inchiriat o singura macara, iar acum avem sase, si toate au in permanenta comenzi”, spune Daniel Stan, directorul companiei Kolaylik Vinc Romania SRL, reprezentant al mai multor companii producatoare de macarale printre care Acar si Disan. El adauga ca, in functie de capacitate a macaralei si de tipul lucrarii, o automacara se inchiriaza cu valori cuprinse intre 350 si 1.700 de euro pe zi, pentru un program zilnic de opt ore de lucru. “Este o piata cu un ritm de crestere foarte alert. Noi inchiriem macarale pe perioade de doi-trei ani, atat cat dureaza lucrarile pe care le avem in executie”, afirma Dan Ioan Popp, presedintele companiei de constructii si dezvoltare impobiliara Impact Bucuresti.


Dar sunt si firme de constructii care au calculat ca este mai rentabil sa-ti cumperi propriile macarale, decat sa le inchiriezi de la altii. Compania Comnord din Bucuresti, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata romaneasca de constructii, are in prezent un parc de peste zece macarale proprii, cumparate de la companii din tarile vest-europene. “Le cumparam pentru uz intern, pentru ca altfel ar fi nevoie sa inchiriem. O macara costa, in functie de capacitate, intre 50.000 si 500.000 de euro”, spune Cristian Tudor, director economic la Comnord. “Ne-am facut un calcul si am ajuns la concluzia ca daca le luam in leasing, rata pe care o platim la banca este mai mica sau sensibil egala cu ceea ce am fi platit lunar in cazul in care le-am fi inchiriat”, explica Tudor. El adauga ca toate aceste utilaje sunt folosite in permanenta.


Tocmai pe ideea ca sunt companii de constructii care prefera sa aiba propriile lor utilaje a mizat si firma Marcom, care vinde o gama foarte larga de utilaje de constructii, printre care se numara si macaralele Potain, considerate numarul unu in lume. “Pentru activitatea de inchiriat, sunt disponibile trei macarale, proprietatea Marcom, care, in acest moment, lucreaza toate. In plus, numai anul acesta am vandut aproximativ 25 de macarale noi, fata de cele 16 in tot anul trecut”, spune Razvan Marcu, director de marketing la Marcom. El adauga ca ritmul de crestere a vanzarilor de macarale l-a depasit pe cel de crestere a pietei de utilaje de constructii, in general. Potrivit reprezentantului Marcom, pentru acest an este prognozata o crestere de 75-90% a pietei de utilaje de constructii.

Pe ce mizeaza macaragii

• In 2005, volumului lucrarilor de constructii din Romania a fost de circa 7,4 miliarde euro, cu 9,8% mai mare decat in 2004


• Comparativ, in 2005, cele mai mari cresteri ale pietelor lucrarilor de constructii din spatiul celor 25 tari prinse in UE au avut-o Polonia, cu 9,9%, si Belgia, tot 9,9%, conform Federatiei Industriei Europene de Constructii (FIEC)


• In ceea ce priveste locuintele, in 2005 s-au terminat 32.368 de locuinte, cu 2.241 mai mult decat in 2004. Un semn de bun augur pentru 2006 este ca s-au eliberat 43.542 de autorizatii de construire, 89.658 de locuinte erau in diferite stadiii de executie, peste 40% din acestea aflandu-se la finisaje.