O nouă taxă apare în România! Se întâmplă până în 2025. Cine o va plăti

Ministerul Dezvoltării a pus în dezbatere publică o propunere legislativă care prevede anumite condiții pentru dezvoltarea României. Astfel, proiectul prevede ca atât în Capitală, cât și în municipiile mari, la care se adaugă și cele de reședință de județ, să fie stabilite zone cu emisii scăzute sau chiar zero.

Proiectul, care spune că aceste zone trebuie stabilite până în 2025, mai arată că accesul în acolo se va face doar mașinilor care respectă regulile sau celor care vor plăti o anumită taxă.

“Municipiile cu rang 0, respectiv 1 au obligația să instituie, până la 31 decembrie 2025, zone cu emisii zero, stabilite în baza planului de mobilitate urbană durabilă”, se arată în propunerea legislativă a Ministerului Dezvoltării.

Așadar, mașinile care vor avea voie să intre în aceste zone sunt cele care respectă standardele de emisii ale zonei, cele care achită o taxă aferentă zonei și cele care sunt exceptate sau beneficiază de reducere de până la 100% de la plata taxei.

În ceea ce privește standardele de emisii, acestea vor fi stabilite de către autoritățile administrației publice locale în următoarea perioadă, la fel ca și taxele și excepțiile.

Cum sunt clasificate zonele

Ministerul Dezvoltării mai arată cum sunt clasificate localitățile, potrivit Legii 351 din 2001:

  • Rangul 0 – București, municipiu de importanță europeană
  • Rangul 1 – municipii de importanță națională cu influență potențială la nivel european
  • Rangul 2 – municipii de importanță interjudețeană, județeană sau cu rol de echilibru în rețeaua de localități
  • Rangul 3 – orașe
  • Rangul 4 – sate reședința de comună
  • Rangul 5 – sate componente ale comunelor și sate aparținând municipiilor și orașelor.

Codul Administrativ arată că municipiul este unitatea administrativ teritorială care este alcătuită din zone rezidențiale, zone industriale și de afaceri, care are mai multe dotări edilitare cu funcții administrative, industriale, economice, politice, sociale, culturale și științifice.

Acestea sunt menite să deservească populației care se află într-o zonă geografică mai mare decât limitele administrative ale acestuia.

Municipiile trebuie să vină cu un plan de mobilitate urbană durabilă

Propunerea legislativă mai spune că municipiile trebuie să vină cu un plan de mobilitate urbană durabilă, cu scopul de a îmbunătăți accesibilitatea localităților și a relației între acestea.

” (…) are ca țintă principală îmbunătățirea accesibilității localităților și a relației între acestea, diversificarea și utilizarea sustenabilă a mijloacelor de transport (aerian, fluvial și maritim, feroviar, rutier, pietonal) din punct de vedere social, economic și de mediu, precum și buna integrare a diferitelor moduri de mobilitate și transport”, se mai arată în propunerea legislativă.

Ministerul Dezvoltării mai arată că sunt vizate toate formele de mobilitate și transport, adăugându-se transportul public, privat, de marfă, de pasageri, motorizat, nemotorizat, în mișcare sau în staționare.