„Compania noastră este dedicată satisfacerii unei cereri de vehicule «diferite» într-o piață aglomerată cu produse care seamănă unele cu altele”. Așa au decis să își promoveze marca reprezentanții noii companii Qoros în momentul anunțului privind lansarea oficială de la Geneva Motor Show 2013. Fiind atât de asemănătoare cu cele din discursurile majorității șefilor de companii auto, aceste cuvinte nu au convins pe nimeni, iar majoritatea celor implicați în afaceri cu mașini se așteaptă la începutul sfârșitului unei noi companii chineze în Europa.
În ciuda aparențelor, Qoros nu este nici companie 100% chineză și nici chiar atât de nouă. Qoros Auto Co Ltd este un producător independent de vehicule format prin asociarea chinezilor de la Chery Automobile cu holdingul Israel Corporation. Actul de înființare a companiei a fost semnat încă din 2007 însă de atunci puține au mai fost veștile despre Qoros sosite în Europa. Ocupați cu dezvoltarea capacității de producție de la Changshu, din provincia chineză Jiangsu, oficialii companiei au reapărut la rampă la sfârșitul lui 2012 când au început să dea detalii despre gama de produse cu care au în plan să cucerească Europa și să caute dealeri dispuși să colaboreze. Cei care se lasă seduși de planurile mari ale chinezilor și au încredere în gama de produse care va include „mai multe vehicule de familie”, nu trebuie decât să completeze un formular și să îl trimită la cartierul general al Qoros din Shanghai.
Dacă potența financiară și rețeta cel puțin interesantă a colaborării dintre chinezi și israelieni nu sunt suficiente pentru a atrage colaboratori, primul produs care va debuta peste doar câteva săptămâni la expoziția auto de la Geneva ar trebui să acționeze ca vârf de lance al cuceririi europenilor. Fie ei dealeri sau clienți. GQ3 este un sedan compact pe care compania Qoros îl prezintă drept „elegant” și care „introduce teme de design și caracteristici stilistice care vor defini întreaga familie de vehicule Qoros”. Conform oficialilor, mașina va avea sisteme de comandă și control moderne și este pregătită să obțină rezultate bune la testele de impact din Europa și China. „Fiind un brand complet nou avem avantajul de a ne concentra strict pe îndeplinirea cerințelor rezultate din studiul potențialilor clienți, fără a face compromisuri legate de tradiție”, își susține marca Volker Steinwascher, vicepreședinte al consiliului de administrație de la Qoros.
Cât de fiabil, sigur și bine dotat va fi modelul GQ3, rămâne de văzut, însă ceea ce este mult mai interesant în acest moment este modul în care finanțatorii chinezi și israelieni au pus la punct strategia de lansare a companiei. Conștienți că ar fi foarte greu să convingă europenii cu niște produse 100% chinezești și având în față cifrele dezastruoase ale predecesorilor, aceștia au căutat un model de business care a dat rezultate. Chiar în Europa. În timp ce mărci chinezești precum Geely sau Great Wall au înregistrat în ultimii trei ani scăderi drastice ale vânzărilor din Europa, prima companie ajungând de la 2.000 de unități vândute în 2010, la doar 920 în 2012, iar cea de-a doua de la 1.678 de unități la aproape 600, brandurile coreene par să fi găsit secretul succesului. Cum altfel ar putea fi explicată creșterea vânzărilor grupului Hyundai – KIA de la 656.171 unități în 2010, la circa 820.000 de unități în 2012. În plină criză.
Atrași de succesul „rețetei” coreene, investitorii Qoros au decis să adune manageri de la cât mai multe companii europene. Astfel, în timp ce președintele companiei, Guo Qian, este un fost angajat în funcții de conducere la companiile auto chineze FAW și BAIC, Volker Steinwascher, vicepreședintele, este nimeni altul decât fostul vicepreședinte executiv al Volkswagen America de Nord. Șeful departamentului de design, Gert Hilderbrand, a lucrat până de curând ca designer-șef la divizia Mini a grupului BMW, în timp ce mulți alți executivi ai Qoros au fost recrutați de la companii precum SAAB, Jaguar – Land Rover, BMW sau Opel. Rețeta grupului Hyundai – KIA, care a recrutat la rândul său mulți oficiali ai unor mari companii europene, pare să fi fost bine studiată de chinezi.
Spre deosebire de coreeni însă, cei de la Qoros nu par să își poată permite luxul de a construi uzine și centre de cercetare în Europa. Fie nu au suficienți bani pentru asta, fie consideră idea coreenilor – care au centre de design și cercetare-dezvoltare la Russelsheim și Frankfurt – costisitoare și puțin folositoare. Rezultatul acestei gândiri se poate observa încă de la primul produs: contrar declarațiilor pline de avânt ale șefilor Qoros, GQ3 seamănă destul de mult cu diferite modele europene. Cât despre idea de a produce în Europa mașinile pentru europeni, logica momentului actual arată că un astfel de demers ar însemna miliarde de euro cheltuite de pomană. Pînă ce piața europeană nu își va reveni, cele până la 150.000 de unități care pot fi produse anual la uzina chineză din Changshu pot fi suficiente. Unde mai pui că în viitor caacitatea instalată a acestei fabric va ajunge la 450.000 de unități. Cel puțin asta susțin cei de la Qoros.
O altă ipoteză, mai puțin credibilă, dar interesantă, legată de lipsa de interes a noului producător pentru construirea unor centre de cercetare – dezvoltare amplasate lângă piețele de desfacere astfel încât să capteze rapid tendințele este aceea că oficialii Qoros folosesc  intrarea pe piața europeană doar ca pe un vector de imagine menit să le sporească notorietatea în China, principala zonă de desfacere. Mai exact, conștienți de apetența clienților asiatici pentru produsele occidentale, este posibil ca oficialii Qoros să speculeze tocmai această slăbiciune și să prezinte modelul pe piața chineză ca pe unul care este vândut și europenilor. Cum adevăratele intenții ale celor de la Qoros nu vor ieși la lumină prea curând, europenii trebuie să se mulțumescă deocamdată cu apariția unui nou brand care va crea, dacă nu locuri de muncă în uzine, măcar câteva poziții de vânzători pe la dealerii care vor avea curajul să se aventureze într-o colaborare cu o marcă apărută peste noapte, de nicăieri.