Daniel David vrea o evaluare a competențelor-cheie, nu doar la română și matematică

Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că actualul sistem de examinare la Evaluarea Națională nu reflectă profilul complet al absolventului de gimnaziu. Potrivit acestuia, elevii ar trebui evaluați în raport cu toate cele opt competențe-cheie prevăzute în profilul național, nu doar la limba română și matematică.

Cu toate acestea, ministrul a precizat că acest lucru nu înseamnă că vor exista cinci sau opt examene diferite, întrucât forma finală a noii evaluări nu a fost încă stabilită.

Modelul vizat ar putea fi inspirat din sistemul american. În această variantă, pe lângă probele clasice, ar urma să existe o probă suplimentară care să includă întrebări din mai multe materii, însă o formulă concretă nu a fost încă propusă oficial.

Noua formulă pentru Evaluarea Națională ar putea fi aplicată începând din 2026

Ministrul Educației a subliniat că propunerea se află momentan în fază de dezbatere. Deși nu este încă emis un ordin de ministru care să modifice actuala structură pentru Evaluarea Națională, dacă se va ajunge la un consens, noua formă de examen ar putea fi aplicată chiar din anul școlar următor.

„Eu consider valorile naționale că nu sunt comprehensive, nu sunt suficient de informative. Nu poți să spui, pe de o parte, că tu vrei să promovezi cele opt competențe cheie, dar în Evaluările Naționale, tu te cam focalizezi pe două. Și atunci cred că este corect să evaluăm toate competențele cheie”, a declarat ministrul Educației, potrivit TVR Info.

Evaluarea Națională, evaluare clasa a VI-a
SURSA FOTO: Dreamstime

Liceele ar putea organiza propriile examene de admitere

În cadrul aceleiași diagnoze, Daniel David și-a exprimat sprijinul pentru prevederea din Legea Educației care permite liceelor să organizeze propriile examene de admitere, pe 50% din locurile disponibile. El a argumentat că valorile naționale actuale nu sunt suficient de informative și că evaluarea ar trebui să acopere toate cele opt competențe cheie.

Ministrul a explicat că este de acord cu ideea ca liceele să aibă libertatea de a organiza astfel de examene. De asemenea, a precizat că ar susține o descentralizare mai mare, care să permită liceelor și specializărilor să acorde ponderi diferite disciplinelor din cadrul Evaluării Naționale, în funcție de specificul lor.

„Sunt de acord ca măcar ca până la 50% din locurile pe care le avem la licee să poată să fie ocupate printr-un examen organizat de liceu. Tot ca principiu cred că aș descentraliza și mai mult spre licee și spre specializări să acorde ponderi diferite pentru disciplinele care vor intra în examinarea în Evaluarea Națională”, a mai precizat ministrul Daniel David.