La o luna de zile de la intrarea i vigoare a Ordonantei de urgenta nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, i Banca Nationala a Rominiei (BNR) se lucreaza deja pentru amendarea unor articole din lege. Modificarile vizeaza acordarea unei mai largi flexibilitati i procesul de constituire a retelei cooperativelor de credit, dar si i activitatea viitoare a acestor institutii. Amendarea ordonantei este efectul sesizarilor facute de reprezentantii cooperativelor de credit. O prima modificare vizeaza termenul pina la care trebuie depusa cererea de autorizare. Autorizarea este colectiva, adica ea se va face pentru toata reteaua, compusa din cooperative de credit si casa centrala. „Ne gindim sa le acordam o perioada de timp mai mare, pentru a-si crea conditiile de afiliere la o retea”, a declarat Emilian Antonescu, consilier al viceguvernatorului BNR, Mihai Bogza. Astfel, termenul de 120 de zile pina la care trebuie depusa cererea de autorizare este posibil sa se mareasca cu ica o luna de zile, adica pina i februarie 2001. Pe de o parte, este un ragaz pentru actualele cooperative de credit, care pot analiza mai bine situatia financiara a institutiilor cu care intra i retea. Daca o singura cooperativa de credit din retea nu ideplineste conditiile impuse de Ordonanta, daca are un activ net negativ, exista riscul ca toata reteaua sa fie respinsa la autorizare, i conditiile i care numarul institutiilor care o compun reprezinta minimum prevazut i lege. Pe de alta parte, prelungirea termenului prezinta avantaje si pentru cooperativele de credit – banci populare care se decid sa-si reorganizeze activitatea ca banci comerciale. in ragazul acordat de BNR, li se ofera o sansa i plus pentru a atrage resurse financiare care sa le asigure atingerea capitalului social la nivelul minim prevazut pentru bancile comerciale (100 miliarde de lei, cu posibilitati de majorare la 150 miliarde lei, pina la 31 martie 2001).
Raza teritoriala se extinde
O a doua modificare vizeaza extinderea razei teritoriale i care pot opera cooperativele de credit. Acesta a fost unul dintre punctele des criticate de reprezentanti ai cooperativelor de credit ce isi au sediile i orase mici, ai caror locuitori nu ofera posibilitatea icadrarii i cerintele ordonantei privind numarul de membri si capitalul social varsat. Solicitarile lor vizau o extindere teritoriala la nivel de judet, lucru care ar fi condus la o crestere a concurentei i zona, isa o asemenea cerere este considerata de reprezentantii BNR ca aberanta. Potrivit consilierului BNR Emilian Antonescu, este vizata extinderea teritoriala, isa ea se limiteaza, totusi, la comunele limitrofe ale unui oras.
Cea mai mare flexibilitate acordata i procesul de constituire a unei retele cooperatiste de credit o reprezinta intentia BNR de a reduce numarul de cooperative de credit prevazut sa compuna reteaua (ica nu s-a stabilit un numar minim). Ordonanta i vigoare stipuleaza ca numarul minim de cooperative de credit din-tr-o retea nu poate fi mai mic de 100.
in timpul scurs de la intrarea i vigoare a ordonantei si pina i prezent, s-a consumat o prima etapa a procesului de reorganizare a cooperativelor de credit. Ea a vizat iregistrarea, la BNR, a actualelor cooperative de credit. 903 cooperative de credit-banci populare si-au declarat existenta la banca centrala, iar una a solicitat prelungirea termenului (legea ofera posibilitatea prelungirii cu ica o luna de zile), din motive care tin de faptul ca „declaratia n-a fost facuta corespunzator”, potrivit lui Emilian Antonescu, consilier al viceguvernatorului Mihai Bogza. 800 dintre acestea provin din reteaua Creditcoop si Concordia. Daca ele vor ramine i aceasta structura, atunci nu mai este loc decit pentru o singura retea. Micsorarea numarului de cooperative de credit ce pot compune o retea induce avantaje i planul concurentei, dat fiind faptul ca pe aceeasi raza teritoriala nu pot functiona doua institutii de credit ce apartin aceleiasi case centrale (deci aceleiasi retele). Aceeasi prevedere, daca va lua forma legala, avantajeaza si cooperativele de credit – banci populare care au acum o proprie retea, prin agentiile care functioneaza pe teritoriul tarii, dar nu suficient de extinsa pentru a-si ifiinta 100 de cooperative de credit.
Amendamentele vizeaza si modificarea prevederilor privind garantarea depunerilor i sistemul organizatiilor cooperatiei de credit. Din aceleasi
considerente – numarul potential redus al retelelor – s-a nascut o idee, conform careia Fondul de garantare a depunerilor i cooperativele de credit sa fie comun cu cel al depunerilor i sistemul bancar. O asemenea decizie nu poate fi luata (si nici macar pusa i discutie i Consiliul de administratie al BNR) fara acceptul bancilor comerciale, cu siguranta. Dificultatile prin care a trecut sistemul bancar pina acum au pus de citeva ori bancile comerciale i situatia de a-si spori cheltuielile cu contributii suplimentare la Fondul de Garantare a Depozitelor i Sistemul Bancar, situatie care a stirnit nemultumirea bancilor ce si-au respectat normele prudentiale. in aceste conditii, este greu de crezut ca vor accepta sa-si asume responsabilitatea despagubirilor persoanelor fizice din sistemul cooperativelor de credit.
Cu atit mai mult cu cit o analiza asupra situatiei lor financiare o vor avea numai din raportarile cooperativelor de credit, iar un control al BNR asupra fiecarei institutii de acest gen este, practic, imposibil de realizat, anterior autorizarii lor.