Pentru un salariu de 1,9 milioane lei, bani in mana, se platesc inca pe atat taxe (1,7 milioane lei, cumulat angajat si angajator). Daca se va lucra pe firma in loc de carte de munca, se va salva o mare parte din bani. Taxele se micsoreaza de patru ori, in cel mai rau caz, si de 22 de ori, in cel mai bun caz. Sumele depind de felul in care firma va jongla cu TVA. Cu cat va deduce mai mult aceasta taxa, cu atat va plati mai putin statului. Acest lucru va fi posibil cu singura conditie sa cheltuiasca cu factura (in felul aceasta se face diferenta intrari, iesiri de TVA, rezultand suma ce va fi platita statului). Practic, in afara de aceasta taxa, microintreprinderile nu mai datoreaza decat 1,5% pe venit, de indata ce noul sistem de impunere va intra in vigoare.
„Sunt considerate microintreprinderi firmele care au capital integral privat, nu mai mult de noua salariati si pana la 100.000 euro venituri anuale”, subliniaza Mihaela Mitroi, director Taxe PricewaterhouseCoopers.
Uitati de taxele pe salarii
Angajatorii vor prefera lucreze cu o firma in locul unui salariat, intrucat scapa de apasatoarele taxe pe salarii. Pe de alta parte, fostul angajat, devenit patron, se va preocupa sa isi dezvolte afacerea. In loc sa lucreze opt ore pe zi pentru o singura firma, va incerca sa incheie mai multe contracte, deci sa lucreze pentru mai multi clienti. Si ideile vor veni din mers.
Sunt insa si unele dezavantaje, veti spune: patronul are mai multa bataie de cap cu contabilitatea si nu mai are asigurate serviciile de sanatate. Pentru a se asigura medical, isi va face carte de munca pe salariul minim pe economie – 1,4 milioane lei (sau chiar 700 mii lei cu jumatate de norma). Scapa de grosul taxelor si isi asigura servicii de sanatate (de la stat), precum si o pensie minima. Pentru mai multi bani la batranete, ar trebui sa incheie o polita de asigurare privata, trecuta tot pe cheltuiala firmei (ca avantaj pentru salariat).
Cereti factura pentru orice cumparatura
Se impune o precizare: patronul isi poate face carte de munca numai daca nu este singurul asociat in firma. Astfel, vor ajunge patroni si sotia/sotul sau unul din parinti. „Impozitul pe venit va incuraja initiativa privata. In UE firmele mici sunt avantajate printr-un regim fiscal bland, tocmai pentru a putea sa se dezvolte”, spune Nicolae Grigorescu, expert contabil, proprietar al firmei specializate Grini Expert.
Intrebarea care framanta pe toata lumea mai putin obisnuita sa lucreze prin firma este: cum isi va lua patronul banii? Raspunsul este nuantat.
In loc sa isi cumpere cafeaua, bautura, alimentele sau computerul in nume personal, le cumpara prin intermediul firmei. La fel, nu isi va plati facturile la intretinere, curent electric, telefon fix si mobil, abonament TV sau Internet pe numele sau, ci pe firma nou-creata (sediul se face, de regula, acasa).
Fostul salariat va trebui sa se obisnuiasca sa isi cumpere cele necesare nu de la buticul din colt, care nu a auzit de facturier, ci de la magazine care elibereaza astfel de documente. Atentie! Facturile sunt absolut necesare pentru a deduce TVA. Bonurile de benzina vor fi, de asemenea, bine venite.
Un contabil bun stie toate aceste lucruri si va scapa, contra unei sume ce pleaca de la un milion lei, de toata bataia de cap fiscala: calculul taxelor, depunerea de acte la fisc, calculul impozitelor.
Ce trebuie sa schimbati: cereti factura pentru orice cumparatura. (pe firma, o data ce o aveti). Cat priveste banii personali, ii veti putea ridica in anul urmator, sub forma de dividende. Ce facem cu impozitul global, veti intreba? Sic, fiscului! Veniturile din dividende scapa de globalizare. Cu alte cuvinte, se achita 5% si la revedere! In practica, patronii au speculat acest lucru: isi platesc colaboratorii din dividende, ca sa scape de taxele pe salarii. Aceasta metoda nu v-o recomandam, e pe langa lege. In schimb, va puteti amenaja deja biroul de patron.    

Firma plateste intretinerea

Microintreprinderea va avea, inevitabil, cheltuieli pentru rechizite, protocol (insemnand
facturi de la restaurant, facturi pentru bauturi, alimente), benzina, abonamente pentru transportul public, computere, imprimante, aparatura electronica sau electrocasnica (un filtru de cafea, un storcator de fructe, un frigider va avea orice firma) plus cheltuielile curente de intretinere pentru sediu, curent electric, telefon, telefon mobil, cablu TV, Internet etc.
Important: prin introducerea impozitului pe venit la microintreprinderi, nu mai exista limita impusa pana acum pentru deducere (scaderea din profitul impozabil, dat fiind ca profitul nu se mai impoziteaza). De exemplu, celelalte firme in afara microintreprinderilor isi pot scadea cheltuielile pentru protocol din profitul impozabil numai in limita de 1%.
La microintreprinderi acest tip de cheltuieli pot fi oricat de mari, intrucat nu au influenta asupra impozitului. La fel, cheltuielile cu sponsorizarea si alte tipuri de cheltuieli plafonate la firmele taxate la profit.

Taxe si impozite pe salarii

Exemplu de calcul pentru un venit net de 1,9 milioane lei
Salariul de baza    2,550 mil. lei
Venit brut    2,550 mil. lei
CAS-angajat (11,67%)    297.585
Fond somaj (1%)    25.500 lei
Sanatate (7%)    178.500 lei
Cheltuieli profesionale (15%)    164.850 lei
Venit net    1.883 mil. lei
Deducere personala de baza1,099 mil. lei
Venit baza de calcul    784.565 lei
Impozit calculat si retinut (18%)    141.228 lei
Salariul net    1,907 milioane lei
Obligatii retinute de la angajat 643.000 lei

Angajator
CAS angajator (23,33%)    594.915 lei
Fond somaj (5%)    127.500 lei
Sanatate (7%)    178.500 lei
Fond solidaritate sociala (3%)    76.500 lei
Fond invatamant (2%)    51.000 lei
Comision camera de munca (0,75%) 19.125
Total obligatii angajator    1,047 mil. lei
Total taxe si impozite platite pentru un venit net de 1,9 milioane lei: 1,7 mil. lei.
Taxele si impozitele se platesc lunar!
Exemplu de calcul oferit de firma de contabilitate Grini Expert

Taxe microintreprindere
Din 2,295 milioane lei incasari,
366.500 lei reprezinta TVA (19%).
Diferenta, de 1,929 milioane lei, este impozitata cu 1,5%.
Rezulta un impozit de 29 mii lei/luna (estimat, dat fiind ca impozitul e trimestrial).
Cumulat, taxele platite pentru 1,9 venit net reprezinta 396.000 lei (am luat cazul extrem in care firma nu isi deduce deloc TVA aferenta cheltuielilor)
In schimb, daca firma are cheltuieli de 2 milioane lei, din aceasta suma 319.327 lei reprezinta TVA.
Facand diferenta TVA incasari – TVA aferenta cheltuielilor, rezulta 47.100 lei, taxa datorata statului.
Plus impozit 29.000 lei.
Rezulta taxe cumulate de 76 mii lei, la un venit net de 1,9 milioane lei
(valori rotunjite o pentru o luna).
Diferenta fata de taxele pe salarii: 76 mii lei – 4,5% din 1,7 milioane lei, adica de 22 de ori mai mici decat
taxele pe salarii.

Cheltuieli de inregistrare

Cheltuieli de inregistrare percepute de ONRC
SRL cu asociat unic, cu capital social de doua milioane lei, un singur obiect de activitate
Stil vechi        Birou unic
6,7 mil. lei    4 mil. lei
SRL cu asociat unic, capital social de doua milioane lei si pana la 50 angajati
Stil vechi        Birou unic
7,4 mil. lei    4,5 milioane lei
Adaugati la acestea si suma pentru capitalul social care trebuie varsat, de cel putin 2 milioane lei pentru SRL.
r
Onorariile in suma fixa percepute de notari (cf. HG nr. 600/4 iulie 2001)r
Pentru autentificarea actelor constitutive ale societatilor comerciale se percep in functie de capital, dupa cum urmeaza:r
Capital socialtTarif (lei)r
pana la 10 mil.t200 mii (lei)r
intre 10 – 300 mil.t200 mii plus 0,4% la ceea ce depasesete 10 mil.r