Sistem de tarifare rutieră. Guvernul a adoptat nota de fundamentare care justifică necesitatea acestuia
Sistem de tarifare rutieră. Conform unui comunicat de presă emis de Executiv, proiectul vizează realizarea, de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR SA), a unui nou sistem informatic integrat de tarifare rutieră.
Acesta va include două componente: un sistem de taxare bazat pe distanța parcursă (TollRo) pentru vehiculele de transport marfă cu masa maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone, și un sistem de taxare în funcție de perioada de utilizare a infrastructurii (rovinieta) pentru celelalte categorii de vehicule.
În comunicatul transmis, se precizează că, odată cu introducerea noului sistem de tarifare rutieră, tarifele vor fi stabilite în funcție de clasa de emisii poluante Euro a vehiculelor, în conformitate cu principiul „poluatorul plătește”.
În prezent, pe rețeaua de drumuri naționale din România, tarifele sunt aplicate tuturor categoriilor de vehicule rutiere în funcție de durata de utilizare a infrastructurii (prin rovinietă) și de numărul de treceri peste podurile de pe Dunăre, fără a se ține cont de nivelul de emisii Euro al acestora.
Implementarea acestui proiect reprezintă unul dintre angajamentele asumate de România prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), fiind aferent Jalonului 59.
Pentru realizarea primei etape, costurile se ridică la suma de 281,4 milioane lei (inclusiv TVA), finanțarea fiind asigurată din fonduri externe nerambursabile alocate prin intermediul PNRR.
Cerințele pe care trebuie să le îndeplinească sistemul
Conform proiectului aprobat de Guvern, noul sistem de taxare pentru vehiculele rutiere trebuie să îndeplinească o serie de cerințe esențiale. Acesta va trebui să includă:
- niveluri specifice ale taxelor stabilite în funcție de distanța parcursă și criterii clare pentru taxarea vehiculelor grele, respectând principiul „poluatorul plăteşte”;
- stimulente dedicate vehiculelor și modurilor de transport nepoluante sau cu emisii scăzute;
- un mecanism de descurajare a utilizării celor mai poluante vehicule, inclusiv prin măsuri fiscale și financiare, aplicate prin nivelurile taxelor de proprietate aferente autoturismelor poluante;
- utilizarea veniturilor obținute pentru întreținerea infrastructurii rutiere și finanțarea unor noi investiții în transportul sustenabil;
- precum și atingerea obiectivului de transfer a 10% din traficul rutier, atât de pasageri, cât și de mărfuri, către transportul feroviar, în perioada 2020–2026.
Etape
Pentru implementarea sistemului de tarifare rutieră electronică în România, proiectul a fost structurat în trei etape distincte:
- Etapa I: dezvoltarea și operaționalizarea unui sistem informatic centralizat, reprezentând Lotul 1 din cadrul proiectului;
- Etapa II: achiziționarea echipamentelor hardware și a licențelor software necesare pentru dotarea punctelor fixe și mobile de control, corespunzătoare Lotului 2;
- Etapa III: identificarea locațiilor pentru amplasamentele de control de pe rețeaua de drumuri naționale din România și realizarea infrastructurii necesare, incluzând lucrările aferente, parte a Lotului 3.
După adoptarea prezentului proiect de act normativ, următorul pas va fi includerea proiectului de investiții în Legea bugetului de stat aferentă anului 2025.