DAC6 este pe buzele tuturor multinaționalelor la acest moment. Intrată în vigoare la 01.01.2021, legislația DAC6 obligă contribuabilii, partenerii acestora, consultanții, contabilii, băncile să raporteze orice fel de implicare în implementarea unor scheme de optimizare fiscală, uneori chiar și înainte de implementarea efectivă a acestora.

Amenzile de până la 100.000 RON sunt multiplicabile, riscul reputațional este semnificativ, iar neraportarea poate conduce la situații sensibile și chiar boicoturi din partea publicului.

După decenii întregi în care sistemele fiscale au permis corporațiilor să obțină anumite beneficii fiscale, ne aflăm iată la un pas de un moment, probabil, istoric.

În mai puțin de o săptămână, la data de 28.02.2021, însăși companiile vor trebui să-și raporteze o mare parte din schemele de optimizare fiscală implementate in ultimii trei ani.

„DAC6 nu este doar despre prețuri de transfer și nici doar despre multinaționale, este despre optimizare fiscală transfrontalieră în toate formele sale, prin interpuși sau nu, ba chiar merge și mai departe de atât și nu de puține ori forțează contribuabilii și consultanții acestora să raporteze ca generând optimizare fiscală tranzacții care au clar un scop comercial mai degrabă decât scopul de a genera un avantaj fiscal”, spune Viorel Sbora, Transfer Pricing & DAC6 Partner, ATIPIC Solutions.

De ce are o importanță atât de mare raportarea DAC6?

DAC6 nu este și nu a fost niciodată intenționat să fie o simplă declarație fiscală ce trebuie depusă la ghișeul ANAF.

DAC6 este, și la asta vom fi martori cu toții, mai înainte de toate, instrumentul care îi va servi politicului fie ca un instrument de negociere, fie ca un instrument de nivelare a nedreptăților în plan fiscal, folosind de acum date precise – cifre raportate chiar de către contribuabili sau consultanții lor.

Cu alte cuvinte, țările în care până acum se adăposteau marile companii din IT, țările care ofereau avantaje preferențiale anumitor corporații sau țările care își vânturau neutralitatea în fața tututor, vor putea fi arătate cu degetul cu nume și cu prenume. Intenția legiuitorului pare a fi ca, pe termen mediu și lung, acestea să fie forțate să adopte o conduită care să fie în rândul lumii.

Ne putem aștepta, de ce nu, ca guvernele din întreaga lume să se pună la aceeași masă și să cadă de acord că sistemul fiscal actual, vechi de sute de ani, nu mai este sub nici o formă potrivit pentru economia în care trăim cu toții astăzi – universală, imprevizibilă, în continuă schimbare.

Dincolo de efectele impresionante în plan politic, sunt și câteva efecte pe care DAC6 le poate avea pe termen mediu și lung asupra companiilor.

Efectul de multiplicare al amenzilor de 100.000 RON

Ca în cazul multor alte măsuri, și în cazul DAC6 vor fi evident multe companii care vor decide, poate, să-și asume amenzile de neraportare, care, să o spunem pe-a dreaptă, sunt chiar foarte mici pentru o companie care a beneficiat de anumite optimizări fiscale, cu atât mai mult pentru o companie mare care poate obține beneficii net superioare potențialelor amenzi.

Cu toate acestea, Comisia Europeană a încercat să se asigure că datele sunt în cele din urmă raportate printr-un mecanism în care obligativitatea de raportare se mută de la contribuabil la consultanții săi și, în anumite cazuri, chiar la partenerii de afaceri.

Pe cale de consecință, acei contribuabili care vor lua calea neraportării, trebuie să-și facă bine calculele pentru că amenzile nu le vor fi aplicate numai lor, ci și fiecărei entități implicate în orice fel într-o anumită tranzacție, iar acest multiplicator poate fi de multe ori semnificativ.

DAC6 poate genera probleme reputaționale

Ne aducem cu toții aminte celebrul caz Starbucks în care populația din Marea Britanie a boicotat compania pentru că s-a descoperit că evita plata de taxe. Mai recent, acest fenomen de boicotare pare că ia o din ce în ce mai mare amploare și am văzut cu toții ce poate face un astfel de fenomen în cazul acțiunilor GameStop.

Până acum însă, decalajele între bogați și săraci nu erau atât de mari, persoanele cu venituri reduse nu erau amenințate de roboții care cresc precum Făt-Frumos și nici nu exista DAC6.

Astfel, nu putem să nu ne întrebăm, oare care va fi reacția publicului general în momentul în care va afla că, spre exemplu, în timp ce un salariat plătește în cele mai multe cazuri între 30% și 60% din veniturile salariale în dări către stat, una din marile companii de tehnologie nu numai că plătește impozit pe profit aproape de zero la sutele de miliarde de euro cifră de afaceri, dar și încalcă legea făcând tot posibilul să ascundă acest lucru.

Oare vom vedea boicoturi în masă? Până unde se va ajunge oare, luând în calcul situația contextuală a următorilor câțiva ani? Nu cumva neraportarea DAC6 va fi un boomerang cu efecte necuantificabile dincolo de niște amenzi cu efect de multiplicare și dincolo de niște eventuale inspecții fiscale începute la ”pont”?

Experții ATIPIC Solutions sfătuiesc contribuabilii să analizeze temeinic tranzacțiile transfrontaliere în care sunt implicați pentru a evita situații neplăcute cu efect în lanț.

Mai mult, pentru prevenirea disputelor cu autoritățile fiscale, contribuabilii ar trebui să-și pregătească o documentație de justificare a deciziei de neraportare pe care să o poată pune la dispoziția organelor de control atunci când acestea o vor solicita.