Legea privind permisul auto, blocată de Nicușor Dan

Președintele Nicușor Dan a trimis Parlamentului o solicitare oficială de reexaminare a legii privnd permisul auto.

Legea în cauză propune eliminarea probei teoretice pentru anumite categorii de șoferi, dar ridică semne de întrebare în ceea ce privește compatibilitatea cu normele europene.

Potrivit Administrației Prezidențiale, forma actuală a actului normativ contravine reglementărilor Uniunii Europene.

De asemenea, se atrage atenția asupra riscurilor potențiale pentru siguranța rutieră, în lipsa unor cerințe minime de experiență practică sau cunoștințe teoretice fundamentale.

„Potrivit formei iniţiatorilor, respinse de Senat, persoanele care deţin permis de conducere categoria B1, obţinut la vârsta de 16 ani sau 17 ani, pot obţine permisul pentru categoria B fără a susţine proba teoretică, fiind necesar doar să promoveze proba practică şi să respecte celelalte condiţii legale.

De asemenea, persoanele care au obţinut permisul de conducere pentru categoria A1 şi solicită obţinerea categoriei A2 sau A sunt exceptate de la susţinerea probei teoretice, fiind necesară doar promovarea probei practice şi îndeplinirea celorlalte condiţii prevăzute de lege.

În procedura parlamentară din Camera Deputaţilor, Cameră decizională, a fost adoptat un amendament propus de Comisia pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională şi Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi.

Potrivit acestuia, persoanele care deţin permis categoria B la data intrării în vigoare a legii şi fac dovada că au absolvit cursuri teoretice şi practice pentru categoria A, pot obţine categoria A sau A2 fără susţinerea probei teoretice, fiind necesare promovarea probei practice şi îndeplinirea celorlalte condiţii prevăzute de lege”, se arată în cererea de reexaminare a legii.

Ce prevede concret legea contestată

Legea adoptată recent de Parlament introduce derogări importante de la regimul actual de examinare pentru obținerea permisului de conducere.

Astfel, posesorii de permis categoria B1, obținut între 16 și 17 ani, ar putea accede la categoria B fără să mai susțină proba teoretică. Este necesară doar promovarea examenului practic și îndeplinirea celorlalte condiții legale.

permis auto, permis de conducere
SURSA FOTO: Dreamstime

Totodată, se propune eliminarea testului teoretic și pentru trecerea de la categoria A1 la A2 sau A, precum și pentru șoferii care au permis categoria B și doresc să conducă motociclete. Condiția impusă este parcurgerea unor cursuri teoretice și practice, fără cerința unei experiențe minime sau a unei evaluări teoretice oficiale.

Prevederile europene: experiența practică este esențială

Administrația Prezidențială menționează că aceste modificări nu respectă Directiva 2006/126/CE a Parlamentului European și a Consiliului. Directiva stipulează clar că pentru anumite treceri între categorii este obligatorie experiența practică de minimum doi ani, iar exceptările de la proba teoretică trebuie să respecte condiții stricte.

În forma sa actuală, legea nu include această experiență minimă ca cerință. De asemenea, textul legislativ permite aplicarea excepțiilor fără a ține cont de vârsta solicitantului, deși normele europene diferențiază clar între persoane sub sau peste 24 de ani.

Riscuri pentru siguranța rutieră în trafic

Președintele atrage atenția că renunțarea la examenul teoretic pentru categoriile A și A2 în cazul deținătorilor de permis B nu este justificată. Conducerea unei motociclete presupune un set de cunoștințe complet diferit față de autoturisme. Lipsa unei evaluări teoretice poate duce la lacune serioase în pregătirea viitorilor motocicliști.

Directiva europeană și Ordinul MAI nr. 268/2010 impun examinarea cunoștințelor referitoare la echipamente de protecție, riscurile asociate cu vizibilitatea redusă, precum și particularitățile tehnice ale motocicletelor.

Excluderea acestor verificări crește riscul unor accidente rutiere cauzate de neadaptarea comportamentului în trafic la specificul motocicletelor.

„Examenul pentru obţinerea permisului de conducere constă în susţinerea unei probe teoretice de verificare a cunoştinţelor şi a unei probe practice de verificare a aptitudinilor şi comportamentului, corespunzător categoriei de permis solicitat.

Proba practică pentru categoria AM constă numai în verificarea aptitudinilor în poligoane special amenajate. Condiţiile de obţinere a permisului de conducere se stabilesc prin regulament.

Faţă de argumentele expuse mai sus, şi având în vedere competenţa legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii pentru completarea Ordonanţei de urgenţă nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice”, se mai arată în document.

Probleme de coerență legislativă

Președintele mai semnalează și faptul că legea contrazice prevederile actuale din OUG nr. 195/2002. Conform articolului 23, examenul pentru obținerea permisului trebuie să includă atât o probă teoretică, cât și una practică pentru fiecare categorie.

Prin introducerea unor derogări fără o justificare solidă și fără adaptarea corespunzătoare a celorlalte acte normative, se creează un vid legislativ. Lipsa de coerență poate duce la interpretări contradictorii și la instabilitate în aplicarea normelor rutiere.

Reacția Parlamentului și următorii pași

Legea a fost adoptată în Camera Deputaților, care a avut rol decizional, în urma unor amendamente susținute de Comisia pentru apărare și Comisia juridică. Inițiatorii susțin că modificările ar reduce birocrația și ar facilita obținerea permisului, însă Președintele cere ca reglementările să fie în concordanță cu angajamentele europene ale României.

Solicitarea de reexaminare a fost trimisă în baza articolului 77 din Constituție. Parlamentul este obligat să reanalizeze legea și are două opțiuni: fie o menține în forma inițială cu o majoritate calificată, fie o modifică în acord cu observațiile Administrației Prezidențiale.

În cazul în care Parlamentul nu ține cont de solicitare, legea riscă să fie contestată la Curtea Constituțională. Totodată, poate deveni obiectul unei proceduri de infringement din partea Comisiei Europene pentru încălcarea dreptului comunitar.