Nicușor Dan promite o reformă prioritară în educație după formarea Guvernului
Nicușor Dan a declarat vineri, într-o conferință de presă susținută la Palatul Cotroceni, că reforma sistemului educațional va deveni una dintre prioritățile mandatului său prezidențial imediat după formarea noului Guvern.
Președintele ales al României a subliniat că, odată clarificată situația deficitului bugetar, educația trebuie să urce în fruntea agendei publice.
Nicușor Dan consideră că sistemul educațional actual merită o notă „între 5 și 6”.
Întrebat ce notă ar oferi sistemului educațional românesc, Nicușor Dan a răspuns fără echivoc: „Între 5 și 6”. Provenind el însuși dintr-un mediu semi-rural, președintele ales a descris traiectoria sa educațională ca fiind una care, astăzi, nu mai este accesibilă tuturor.
„Între 5 și 6, aș spune. Eu sunt cineva născut în `69, într-o zonă semi-rurală a României. Am avut condițiile pentru a ajunge să străbat toate etapele de formare profesională. Din păcate, lucrul acesta nu se mai întâmplă azi.
Probabil că principala problemă a educației din România este diferența foarte mare de calitate între rural și urban mic și marile orașe.
Trebuie să le dăm copiilor șanse egale, să stimulăm inclusiv financiar ca profesori buni să se ducă în zone mai puțin acoperite. Același lucru putem să îl spunem și despre sistemul de sănătate”, a declarat președintele în timpul dezbaterilor pentru cea mai înaltă funcție în stat.
El a evidențiat discrepanțele teritoriale ca fiind una dintre cele mai grave probleme ale învățământului românesc și a pledat pentru stimularea financiară a cadrelor didactice care aleg să predea în comunități slab deservite. Mai mult aici.

Educație pentru toți, nu doar pentru elite
În discursul său, Nicușor Dan a vorbit și despre analfabetismul funcțional – o problemă care, în opinia sa, trebuie atacată printr-o revizuire profundă a programei școlare.
„Fiica mea e în clasa a II-a și i se cere deja prea mult, prea devreme. E nevoie de un curriculum care să pună accentul pe esențial: să învățăm copiii să gândească, să citească, să înțeleagă lumea din jur”, a precizat Dan.
Criticând lipsa de corelare dintre sistemul educațional și cerințele pieței muncii, președintele ales a adăugat că România are nevoie de o generație care nu doar memorează, ci înțelege și poate acționa în mod rațional într-o societate tot mai complexă.
Referitor la posibila introducere a geografiei și istoriei în examenul de Evaluare Națională, Nicușor Dan a refuzat să se pronunțe direct, subliniind că nu intră în atribuțiile sale. A susținut însă că decizia trebuie luată în urma unei consultări publice ample, cu implicarea specialiștilor și a societății civile.
Un mandat bazat pe realism și experiențe reale
Declarațiile lui Nicușor Dan vin într-un moment de așteptări crescute din partea societății, dar și de incertitudine politică. Tonul său echilibrat, ancorat în experiențe personale și analize factuale, marchează un început de mandat în care reforma educației promite să nu mai fie o temă de campanie, ci o prioritate concretă.
Rămâne de văzut în ce măsură Guvernul ce urmează a fi format va susține această direcție și dacă promisiunea de a aduce șanse egale în educație pentru fiecare copil din România se va traduce și în politici publice coerente și bine finanțate.