De mai bine de doi ani, Ministerul Finantelor lucreaza la proiectul de impozitare globala a veniturilor populatiei. Circa 6,4 milioane de angajati si 600 mii de angajatori trebuie sa invete sa lucreze cu fisele fiscale. In tarile in care mecanismul functioneaza, impozitarea tuturor activitatilor desfasurate de persoane fizice are drept obiectiv instituirea echitatii fiscale. Cu alte cuvinte, cetatenii varsa la bugetul public impozite proportionale cu castigurile realizate. Banii sunt, ulterior, reorientati pentru stimularea investitiilor, consumului, precum si in scopul solutionarii problemelor sociale.
Proiectul legislativ indelung pritocit de Finante a fost adoptat, in cele din urma, sub presiunea Bancii Mondiale, in august 1999 (OUG 73/ 99). Fiind vorba despre un subiect extrem de sensibil pentru populatie si cu influente semnificative asupra bugetului statului, Ministerul Finantelor a decis sa iasa din mutenia-i obisnuita si sa procedeze in stil occidental. Adica sa faca reclama. Reteta, recomandata si sponsorizata de Uniunea Europeana, costa un milion de euro. Programul finantat de vest-europeni mai include informatizarea administratiilor financiare, precum si formarea functionarilor implicati in impozitarea globala.
Licitatia pentru adjudecarea campaniei de promovare a impozitului pe venitul global a avut loc cu cateva luni bune inainte de finalizarea actului normativ. De pe Internet, agentii de publicitate romanesti si internationale au aflat ca statul roman este in cautarea celui mai bun proiect de mediatizare a noii gaselnite fiscale. Desi nici contractantului nu-i era foarte clar la acea ora cum va arata actul normativ, atunci inca in faza de proiect, deci ce anume asteapta de la o campanie de promovare, Finantele au dat drumul la oferta. In ianuarie 1999, a avut loc licitatia, iar in toamna acestui an a fost desemnata compania castigatoare. Este vorba despre firma germana Media Consulta Deutschland GmbH. Conform cartii de vizita pe care a prezentat-o publicului romanesc, Media Consulta este specializata in comunicare politica, public relations (PR) si reclama. Campania din Romania nu este prima experienta de acest gen, firma deruland proiecte asemanatoare in Tarile Baltice, Rusia, Brazilia, Malta.
Deja anuntate de senatori, eventualele modificari pe care ordonanta le-ar putea suferi in Parlament, ar putea pune capac mesajelor concepute de germani pentru romani. Harald Zulauf, presedintele firmei Media Consulta este insa optimist: „Am luat in considerare eventualitatea ca, pe drum, sa fim nevoiti sa ne adaptam campania de comunicare. In Lituania, spre exemplu, am realizat o campanie de popularizare a taxei pe valoarea adaugata sub trei guverne diferite. Media Consulta este o agentie flexibila. Bazele legii nu se pot schimba, modelul fiind preluat dupa cel vestic”.
Spoturile publicitare nu pot explica reforma fiscala
Bugetul de un milion de euro este alocat, in proportie de 70%, activitatilor de PR. Un rol important revine ziaristilor. Acestia sunt prima tinta vizata de Media Consulta: „Strategia incepe cu informarea jurnalistilor, pentru ca acestia sa inteleaga impozitarea globala, punctele slabe si tari ale ordonantei”, considera Harald Zulauf. Informatiilor difuzate in presa li se adauga cele cuprinse in pliantele pe care Media Consulta intentioneaza sa le tipareasca si sa le difuzeze in toata tara. Publicitatii clasice nu i s-a alocat decat 30% din buget: „Un spot publicitar de 20-30 de secunde nu poate explica reforma fiscala”, mai spune Harald Zulauf.
In limita bugetului alocat, Media Consulta este hotarata sa nu piarda meciul. Chiar daca nemtii vor lucra nemteste, scorul il vor disputa romanii.     

Consultantul german spera in ajutorul presei

l Perioada de derulare a campaniei: 16 luni
l Fonduri alocate: un milion euro, din care 70% pentru activitati de PR si 30% pentru reclama
l Strategie
Informarea mass-media in paralel cu editarea de pliante si organizarea punctelor informative in teritoriu, urmarind astfel:
– Informarea angajatorilor. Mesajul adresat firmelor si liber profesionistilor este: Impozitarea este corecta intrucat permite realizarea de profit in functie de cat produce fiecare. Investitiile devin astfel posibile.
– Informarea angajatilor. Mesajul adresat este: Legea are valente sociale. Permite deduceri in functie de numarul membrilor de familie sau de problemele sociale pe care acestia le au.