in presa brasoveana a fost ideea ca administrarea propriei firme este cu mult mai motivanta decat postura de angajat. Cum inca din copilarie avea pasiunea acvaristicii, s-a gandit ca o mica afacere in acest domeniu ar fi cu atat mai interesanta pentru el. „M-am gandit sa imi transform pasiunea in afacere”, spune Nelu Muresan. Pentru inceput a avut nevoie de ajutorul financiar al parintilor. Mai intai a deschis un magazin de animale, insa a preferat sa vanda locatia si sa se reorienteze catre constructia de acvarii. „Am observat ca era o moda noua. Oamenii de afaceri sau cei cu bani vroiau la birou, la firma sau acasa decoruri linistite. Iar un acvariu este un astfel de decor”, spune Nelu Muresan. Producatori de acvarii exista o multime pe piata, insa Nelu a observat ca acvariile de mari dimensiuni se gasesc destul de greu. Desi pretul unui astfel de acvariu era destul de mare, s-a gandit ca in mod sigur va gasi clienti pentru astfel de produse. Trei metri lungime si 1,30 inaltime sunt dimensiunile unui acvariu de 5.000 de litri. Greutatea unui acvariu de 1.000 de litri plin cu apa ajunge la 2,2 tone, unele dintre ele avand forma clasica, altele cubica sau curba, iar altele fiind amenajate in perete. Nelu Muresan vinde dotarile din acvariu inclusiv pestii din interior. In functie de acestea este stabilit si pretul final. „Cele mai scumpe acvarii pe care le-am facut au costat 100 de milioane de lei”, spune Nelu Muresan. Bazinul trebuie sa fie asezat pe un teren sigur, uneori fiind nevoie si de turnarea unei fundatii. Pentru finalizarea unor astfel de constructii lucreaza, in general, cateva persoane vreme de o luna. Acvariile construite de brasovean sunt dotate cu instalatii speciale, de la pompe de filtrare sau termostate, pana la instalatii de iluminat. Apa poate fi schimbata o data la doi-trei ani, nu e nevoie decit de niste substante care dezinfecteaza apa si de mancare. „Exista instalatii automate care aprind sau sting lumina si hranesc pestii de doua ori pe zi, la ora aleasa. Nu mai e nevoie ca omul sa intervina”, spune Nelu Muresan.Dupa trei ani in care a construit zeci de acvarii, afacerea brasoveanului a inceput sa functioneze intr-un ritm cat se poate de sustinut. In acest moment, cifra lunara de afaceri a firmei Amazon, detinuta de Muresan, se ridica la circa 33.000 de euro, in conditiile unui profit net de aproximativ 10.000 de euro. „Cea mai mare parte a profitului il reinvestesc pentru a finanta buna functionare a afacerii”, spune Nelu Muresan.Omul de afaceri vinde in acest moment acvarii cu capacitati intre 60 si 5.000 de litri, al caror pret variaza intre trei milioane de lei si cateva mii de euro. O alta sursa de venit pentru firma lui Muresan sunt operatiunile de service pentru lucrarile efectuate. „Costurile de intretinere ale unui acvariu mare sunt de cateva sute de mii de lei in fiecare luna, bani platiti pentru hrana si substante de curatare a apei”, spune omul de afaceri brasovean. Nelu Muresan prefera sa construiasca doar acvarii de mari dimensiuni, pe cele cu volum mai mic importandu-le din Germania. Sticla este si ea, la randul ei, importata, in functie de marimea acvariului crescand si grosimea geamului. „Este nevoie de sticla dintr-o bucata. Importam din Ungaria, Germania si Franta”, explica Muresan. Comercializarea pestilor de acvariu este o alta sursa destul de importanta de venituri. Firma lui Muresan importa pesti din Thailanda, Singapore, Ungaria si Republica Moldova. „Sunt tarile de unde se importa pesti foarte scumpi. Preturile sunt de la cateva sute de mii, pana la trei-cinci milioane de lei bucata”, spune omul de afaceri brasovean. Dezvoltarea afacerii nu ar fi fost insa posibila fara investitii in reclama. Constant acesta isi face publicitate in reviste de genul „Zile si nopti”, dar si prin afise in locuri publice, in special in restaurante sau magazine. „Lunar cheltuiesc 300-500 de euro pentru reclama”, spune Muresan. Omul de afaceri brasovean considera insa aceste cheltuieli lunare ca fiind costuri normale pentru bunul mers al vanzarilor.

Business Start
Investitia minima: 10.000 de euro. Banii trebuie investiti in achizitia sau inchirierea unui depozit si in aprovizionarea cu materiale. Angajati: doua persoane care sa se priceapa la acvaristica sunt de ajuns pentru bunul mers al afacerii. Piata: acvariile mari sunt foarte scumpe si sunt cumparate, in general, de oameni cu venituri consistente. Strategia de comunicare si vanzari trebuie „calibrata” spre aceste persoane.Alte sfaturi: – nu neglijati segmentul de servicii post vanzare. Multi au nevoie de ingrijirea persoanei care sa curete acvariile respective, sa asigure zilnic hrana pentru pesti.-investiti constant in publicitate pentru ca fiind un domeniu de nisa putine persoane au posibilitatea de a afla de existenta unor astfel de produse.

puncte tari / puncte slabe ale afacerii
· Este o afacere de nisa pe un segment clar si fara concurenta clara in acest moment. In plus, veniturile nu vin doar din constructia acvariului, ci si din serviciile prestate ulterior pentru intretinerea lui.
· Costuri mici de operare. Investitia initiala este de numai 10.000 de euro, iar numarul angajatilor este foarte mic. In plus, numarul celor care investesc in decoratiuni este din ce in ce mai mare.
· Riscul este mare pentru ca pestii se pot imbolnavi, fie dintr-o intamplare banala fie pentru ca intretinerea nu a fost asigurata de un cunoscator in domeniu.
· Nu este o afacere de volum, preturile pentru un acvariu fiind foarte mari. Din cauza asta clientii dispusi sa plateasca mii de euro pentru un acvariu sunt destul de putini.