Şoferii care vor circula fără anvelope de iarnă pe drumuri înzăpezite riscă să plătească mult mai mult decât o amendă. Nicio lege din România nu obligă companiile de asigurări să despăgubească integral un client care a suferit o daună, în condiţiile în care a încălcat legea. Cum neutilizarea anvelopelor de iarnă pe drumuri înzăpezite constituie, de la 1 noiembrie, o contravenţie, companiile de asigurări au posibilitatea de a trata diferit clienţii care nu au pneuri adecvate condiţiilor meteo. O pot face însă doar în cazul asigurărilor CASCO, nu şi în cazul celor de tip RCA, acolo unde păgubită este o terţă persoană. Potrivit unor surse, situaţia s-ar putea schimba însă chiar şi în cazul poliţelor RCA.

„În principiu, asigurătorii CASCO ar trebui să despăgubească integral clienţii, indife­rent dacă aceştia au sau nu anvelope de iarnă. Totuşi, în cazul în care contractul conţine excluderi explicite, şi înţeleg că sunt unele companii care au asemenea clau­ze, asigurătorii au dreptul legal de a refuza, integral sau parţial, plata, dacă autovehiculul asigurat nu a fost echipat corespunzător. Până la urmă vorbim despre o asigurare facultativă. Excluderea trebuie însă inclusă în contractul de asigurare“, explică pentru Capital Sorin Greceanu, directorul general al Fondului pentru Protecţia Victimelor Străzii.

În Germania nu primeşti niciun euro. Schimbările au început şi la noi

Mai multe companii de asigurări din România intenţionează să introducă în contractele de asigurare Casco clauze explicite care să excludă, parţial sau integral, de la plata despăgubirilor clienţii care nu au autovehiculul echipat corespunzător. Singura care a trecut la fapte până acum este Generali, companie recunoscută pentru calitatea serviciilor pe care le oferă clienţilor pe segmentul auto, dar şi unul dintre primii trei jucători pe piaţa de profil. „Generali Asigurări aplică o franşiză de 30% din valoarea pagubei pentru daunele survenite în timp ce maşina era condusă pe drumurile publice în perioada 1 noiembrie-28/29 februarie fără ca aceasta să fie dotată cu anvelope de iarnă, în măsura în care aceste fapte constituie contravenţii potrivit reglementărilor privind circulaţia rutieră“, arată Mădălin Roşu, şeful serviciului daune al Generali. Cu alte cuvinte, clientul va achita din propriul său buzunar orice daună mai mică sau egală cu 30% din valoarea asigurată. Menţionăm că majoritatea daunelor pe CASCO nu depăşesc 10%-15% din valoarea asigurată. 

Potrivit informaţiilor Capital, în cel mai scurt tip vor face modificări asemănătoare şi alte companii de top din România. Schimbările ar putea merge chiar mai departe, în zona asigurărilor RCA. Astfel, contractele ar putea include dreptul asigurătorului de a se îndrepta împotriva clientului deţinător de poliţă RCA pentru a-şi recupera dauna plătită terţului păgubit. Această variantă este totuşi mai puţin plauzibilă. „În cazul poliţelor RCA, situaţia este total diferită. În primul rând, vorbim despre o asigurare obligatorie, nu despre una facultativă. În al doilea rând, asigurătorul nu plăteşte către deţinătorul poliţei, ci către un terţ păgubit. În al treilea rând, singurele situaţii legale în care asigurătorul se poate îndrepta către propriul său client pentru a recupera daunele plătite către terţi sunt acelea în care clientul comite o infracţiune, or lipsa anvelopelor de iarnă este  o simplă  contravenţie. În cazul RCA este exclusă, deci, posibilitatea refuzului la plată“, explică  Sorin Greceanu. Trecând la aplicarea unor tratamente diferenţiate, companiile din România ar face o mişcare absolut naturală, dacă ne uităm le ce se întâmplă în alte ţări, unde cauciucurile de iarnă sunt obligatorii. În Germania, de exemplu, nici nu se pune problema ca şoferul să fie despăgubit, măcar parţial, dacă nu respectă legislaţia. La fel în Austria, Letonia sau Suedia.

Sancţiuni doar pe zăpadă

Orice decizie ar lua companiile de asigurări este important că, în situaţia în care accidentul nu a fost provocat într-o zonă cu carosabil înzăpezit, clientul nu poate fi sancționat. Potrivit legii,  şoferii care nu circulă pe porţiuni de drumuri cu zăpadă, polei sau gheaţă nu riscă sancţiuni dacă nu au cauciucuri de iarnă. De asemenea, în legislaţie nu este prevăzut un termen-limită până la care este valabilă obligativitatea dotării maşinilor cu cauciucuri de iarnă.

30%
este nivelul francizei pe care o vor aplica, probabil, companiile şoferilor care au provocat daune fără a avea cauciucuri de iarnă