Angajat și antreprenor în același timp, Adrian Danciu (35 de ani) este unul dintre miile de absolvenți români de MBA (n.r. – Master of Business Administration), o diplomă pe care a obținut-o în urmă cu șapte ani în Irlanda – „Dublin Institute of Technology“.
Spune că a fost mai mult o „ambiție personală“, după ce i-a fost refuzată promovarea în compania unde lucra de mai bine de doi ani, pe motiv că „nu avea studii de specialitate“. „După finalizarea programului de MBA, care m-a costat 15.000 euro, am revenit în țară încrezător: aveam două facultăți, experiență de cinci ani în multinaționale și, mai nou, un MBA. Timp de câteva luni am mers la zeci de interviuri și toți mi-au spus că sunt «overqualified» pentru ceea ce aveau ei nevoie“, își amintește Adrian. În cele din urmă, a decis să-și înființeze propria firmă pe segmentul imobiliar, care „era pe val“ atunci. După câțiva ani, a vândut firma – „în 2009, când piața imobiliară nu mai mergea“ -, însă a revenit la scurt timp în rândul antreprenorilor, înființând o altă firmă, de distribuție de echipamente sportive.
„În paralel am și un job: sunt project manager într-o companie de telecomunicații. Cred că un MBA te ajută să fii mai analitic, să ai o vedere de ansamblu. Te învață cum să discuți cu oamenii în anumite situații“, definește el, pe scurt, experiența pe care a avut-o.
Cursuri finanțate din surse proprii
De altfel, în ultimii doi-trei ani a crescut cererea pentru programele de dezvoltare de scurtă durată, deoarece managerii români încearcă să întrerupă cât mai puțin activitatea profesională, explică Radu Dan Mihaescu, preşedinte şi director general CODECS.
„Totodată, a crescut și numărul cursanților care își finanțează singuri studiile. În cazul programului nostru de MBA, creșterea este de 43%“, punctează acesta. Cu mențiunea că programul de MBA oferit de CODECS, în parteneriat cu cea mai mare școală de business din Europa, Open University Business School – OUBS (Marea Britanie), este prezent pe piața locală încă din 1997, iar până acum numărul absolvenților a ajuns la 335.
Ce înseamnă acest program când vine vorba de taxe? Pentru noua structură – șapte cursuri care cumulează 1.800 de ore de studiu, introdusă din această toamnă – un cursant trebuie să plătească 16.000 de lire sterline. Ca o paranteză, potrivit datelor din piață, în multe cazuri un program de MBA ajunge și la 35.000 euro. În plus, mai puțin de două treimi dintre cei care urmează un asemenea curs sunt finanțați de companiile unde lucrează.
„Chiar dacă programele de MBA din România sunt mai mult de 80% bazate pe conceptele internaţionale – a se vedea faptul că toate programele existente pe piaţa locală sunt dezvoltate în parteneriat cu universităţi recunoscute la nivel modial – există totuşi şi o componentă locală în fiecare program. Acestea sunt adaptate şi dezvoltate în funcţie de nevoile şi aşteptările managerilor locali, precum şi cele ale pieţei, în general“, adaugă Radu Dan Mihaescu.
Rampa de promovare
Un lucru este sigur: „o diplomă de MBA de la o universitate prestigioasă, acreditată, poate fi rampa principală de promovare a absolvenţilor“, spunea Bodo Schlegelmilch, decanul WU Executive Academy (Austria), o altă școală de afaceri foarte cunoscută în lume. Recent, la un eveniment de absolvire a unei clase de EMBA (n.r. – Executive MBA) de către studenții români, acesta a subliniat că „aproape 35% dintre absolvenţii noştri de MBA ocupă funcţii de top-management după finalizarea studiilor, faţă de 20% în momentul începerii programului, iar în ceea ce priveşte salariile, peste 25% dintre absolvenţi au primit o majorare de peste 50%“.
Acum, la nivel local, sunt 14 şcoli de business care promovează 15 programe adresate celor care vor să-și îmbunătăţească abilităţile de management. „O condiție esențială pentru a fructifica la adevăratul potențial un astfel de program este să dispui de o experiență practică suficient de rele­vantă în momentul realizării acestui demers. Altfel, înscrierea într-un asemenea program imediat după ob­ținerea diplomei de licență nu va oferi posibilitatea înțelegerii și utilizării în comun a elementelor de natură teoretică și practică“, consideră Ovidiu Folcuț, rectorul Universității Româno-Americane, referindu-se la utilitatea programelor de MBA. Este un mod diferit de a spune că teoria nu poate exista fără practică și invers.

80% dintre programele de MBA din România sunt bazate pe concepte internaţionale.