Cel mai probabil urmează o scumpire a biletelor la CFR Călători căci sindicaliștii afirmă că săptămânile trecute compania a cerut permisiunea să crească tarifele cu 15%, scrie Club Feroviar.

Proiectul de Ordin al ministrului Transporturilor, publicat joi pe situl Ministerului Transporturilor, privind actele adiționale la actualului contract de servicii al operatorilor prevede în cazul CFR Călători o subvenție de 1,015 miliarde lei, cu 180 de milioane de lei mai puțin decât anul trecut (1,195 miliarde de lei).

Restrângere a activității CFR

S-ar putea crede că aceasta reprezintă o restrângere a activității operatorului de stat, însă datele privind serviciile oferite în acest an infirmă ipoteza. Astfel, se estimează că în 2021, compania de stat va înregistra 47,39 milioane tren-km față de 44,45 milioane tren-km, indicator ce apare în ultimul act adițional. Diferențele se întâlnesc și la capitolul călători-km. Dacă actul adițional de anul trecut stabilea un nivel de 3,21 mld călători-km, anul acesta se prevăd 3,68 mld călători-km.

La capitolul cost al prestațiilor, se prevede un nivel de 2,73 miliarde lei pentru acest an față de 2,36 miliarde lei, nivel valabil pe 2020.

Compania va înregistra 47,39 milioane tren-km și 3,68 miliarde călători-km, față de nivelul din 2020 de 44,45 milioane tren-kilometru și 3,21 miliarde călători-km.

Care este valoarea compensațiilor

Valoarea compensației indicatorului tren-km va fi de 13.912 lei pe mia tren-km față de 17.347 lei pe mia tren-km în ultimul act adițional din 2020. Similar, compensațiile indicatorului călător-km scad de la 299,06 lei la 202,76 lei pe mia călători-km trenuri Regio și de la 47,42 lei la 38,94 lei pe mia călători-km la trenurile InterRegio.

Evoluții similare înregistrează și un alt operator privat, anume Regio Călători din Brașov. Compensația acordată acestuia scade și ea cu 21 de milioane de lei, până la 134 de milioane de lei.

Dezechilibru al compensărilor

Pe lângă dezechilibrul la nivelul compensărilor, trebuie semnalat și cel al costurilor înregistrate. CFR Călători operează în principal cu garnituri formate din locomotive și vagoane ce au costuri mult mai ridicate de exploatare. Cele mai moderne automotoare ale CFR Călători sunt prea puține ca număr și, mai mult, o parte dintre acestea stau trase pe dreapta chiar în curtea firmei Remarul 16 Februarie, unitate de reparații controlată tot de către Călin Mitică. Totul sub privirea impasabilă a Ministerului Transporturilor. Situația este menționată și într-un raport al Corpului de Control al prim-ministrului, după cum a relatat aici Club Feroviar.

Bani buni vor câștiga și ceilalți operatori privați. InterRegional va câștiga după ce ministrul Cătălin Drulă își dă avizul, trei milioane de lei, Astra Transcarpatic două milioane de lei, iar Softrans vreo șapte milioane de lei.

Maxim Rodrigo, lider sindical, explică lipsa de logică în politicile publice privind transporturile feroviare. „Sumele rezultă din ce aprobă mințile ‘luminate’ în bugetul anual. Ei micșorează valoarea pe tren-kilometru și călător-kilometru ca să se încadreze în suma respectivă. Nu are nicio logică ce fac ei. Prețurile la curent electric cresc, la fel la motorină, practic ei înmormântează transportul feroviar, în timp ce UE nu știe ce să mai facă să îl susțină. La ei nu se pune problema că au crescut prețurile. Ei nu vin să îl sprijine, ci vin să îi mai dea și în cap”.