Cu mai bine de doi ani în urmă, la Berlin International Hotel Investment Forum (IHIF), marele lanț hotelier Mariott anunța lansarea unui nou brand denumit Moxy Hotels. Conform președintelui Mariott International, Arne Sorenson, noua marcă de sub larga pălărie a grupului țintește turiștii tineri sau cu spirit tânăr pentru care luxul contează doar însoțit de cele mai noi cuceriri tehnologice. „Fiecare detaliu al noului tip de hoteluri a fost rezultatul unor cercetări amănunțite, al gândirii logice și al avangardismului. Încercăm să captăm stilul de viață și să satisfacem așteptările unui nou segment de turiști aflat într-o creștere majoră în întreaga lume”, a menționat Sorenson. În următorii 10 ani, nu mai puțin de 150 de hoteluri purtând marca Moxy vor fi deschise în Europa, în state precum Germania, Austria, Marea Britanie, Belgia, Olanda sau țările nordice.

Ce înseamnă mai exact Moxy Hotels? Ei bine, fiind gândit pentru turiștii cumpătați și bine informați de astăzi, totul se va axa pe ideea de minimalism combinată cu dotări tehnologice de vârf. De la „self check-in” și Wi-Fi disponibil în toate zonele, până la televizoare flat-screen și prize cu USB, fără a uita de lux în special în dormitoare și băi. Totul va corespunde unor studii realizate în ultimii ani de reprezentanții Mariott. Chiar și modul în care vor fi zugraviți pereții a fost luat în discuție, iar rezultatul a fost o combinație de culori neutre pe fundalul căreia mobilierul cu aspect organic să iasă în evidență. Acesta este doar unul dintre exemplele tot mai evidente care arartă modul în care până și lanțurile hoteliere de lux abordează minimalismul.

„Cutiile” pentru dormit

O altă latură a curentului despre care vorbim este cea rezervată aeroporturilor, gărilor sau spațiilor cu trafic intens în care călătorii se opresc pentru doar câteva ore. Branduri precum Yotel, Napcabs, Sleepbox sau Snooze Cube sunt tot mai vizibile în ariile menționate din întreaga lume. Pe aeroportul Heathrow din Londra, de exemplu, încă din 2007 snt vizibile micile cabine Yotel. Același brand a „invadat” și aerogara din Amstedam un an mai târziu, iar acum țintește alte puncte din lume. „Inspirate din luxul cabinelor de clasa întâi din avioane”, cum le place oficialilor Yotel să le caracterizeze, micile cabine de șapte până la zece metri pătrați permit călătorilor obosiți să se odihnească pentru câteva ore fără a părăsi aeroportul. În interior pot fi găsite unul sau două paturi, sisteme audio performante, un televizor cu ecran plat, un birou și chiar mici băi. În cazul Napcabs, spațiul rezervat doritorilor este chiar mai mic. Doar patru metri pătrați. Iar dotările sunt similare, cu excepția băii. Astfel de „mici camare de hotel” sunt vizibile deja în aeroprtul din Munchen. „Cutii similare” dar sub brandurile Sleepbox sau SnoozeCube sunt disponibile la Moscova și Dubai, iar proprietarii mărcilor amintite spun că solicitările de extindere a serviciului le depășesc până și cele mai optimiste așteptări.

Minimalism desăvârșit

Oricine a călătorit în țările asiatice, mai ales în zone aglomerate precum Tokyo sau Hong Kong știe cât de important este spațiul pentru cetățenii acestor state. Lipsa de teren din marile aglomerări urbane a dus mai întâi la dezvoltări pe verticală ale clădirilor, iar, mai apoi, la reducerea la minimium a spațiului pentru locuit. Acest concept a fost extins și la hoteluri. Astfel, în Kyoto, de exemplu, există un astfel de stabiliment, denumit expresiv „9Hours”, unde eficiența, ordinea și funcționalitatea au atins cote nebănuite. Deși te simți ca într-o cutie de pantofi, micul spațiu care îți este rezervat și poartă numele de cameră oferă strictul necesar unui călător al zilelor noastre. Totul gândit să pună la dispoziția vizitatorilor ceea ce au nevoie pentru circa nouă ore de odihnă. De ce nouă ore? Pentru că studiile au arătat că acesta este timpul mediu pe care îl petrece într-o cameră de hotel un turist care tranzitează prin orașul japonez.

Cabine în mijlocul naturii

Gândit de arhitecții norvegieni de la Jensen&Skodvin, deja cunoscutul Juvet Landscape Hotel este amplasat în mijlocul unei păduri din Burtigard. În opinia proiectanților, fiecare dintre cele doar șapte cabine împrăștiate pe câteva sute de metri este „o casă complet independentă cu unul sau chiar doi pereți din sticlă prin care poate fi admirată pădurea”. Aici, vizitatorii vin mai degrabă pentru peisaj decât pentru facilitățile hotelului însă nici acestea nu sunt deloc de lepădat. Caracteristticile premium ale hotelului Juvet sunt indicate încă din momentul în care încerci să faci o rezervare. Prețul pentru o persoană este de circa 300 de euro pe noapte.

Idei trăznite

Dacă în unele cazuri minimalismul a fost dictat de lipsa de spațiu, iar în altele de dorința clienților, în unele țări, ideea de hotel cu dotări ascete a luat-o razna. „Hotelul din Copac” din Suedia sau Waldseilgarten din Bavaria sunt exemple clare de trăznăi minimaliste. În ambele cazuri, turiștii sunt invitați să doarmă fie într-un hamac suspendat de crengile unui copac, fie într-un cort atârnat de o stâncă deasupra unei minunate cascade care servește și pe post de duș. Desigur, în ambele cazuri, cei vizați nu sunt călătorii grăbiți, aflați între două avioane și nici cei care își permit o noapte la Hilton ci, mai degrabă, iubitorii de natură sălbatică, acei frumoși temerari pentru care natura înseamnă mai mult decât lux.