Dupa ce a crescut, in medie, cu 12% pe perioada ultimelor doua decenii, industria de IT&C a ajuns in 2002 la o productie de 875 miliarde USD. Vanzarile in acest an sunt insa in scadere cu 2,3% fata de 2001. Cel mai mult s-au contractat segmentele de piata pentru aparate de stocare a informatiei (-10,6%), PC-uri, servere si statii de lucru (- 10%) si echipament pentru retele (- 7,6%). Pentru ca industria sa-si revina, se apreciaza ca este nevoie ca PIB-ul sa creasca la nivel mondial cu 4-5%.
Chiar si in aceasta fericita ipoteza, declinul PC-urilor, care a inceput cu declinul dotcomurilor si a continuat cu scandalul fraudelor si cu falimentele rasunatoare din acest an, este foarte probabil sa continue. Piata PC-urilor se afla sub presiunea teribila a noilor generatii de aparate miniaturale care tind sa le concureze prin functii si performante comparabile. In ultimii trei ani, marii producatori de PC-uri n-au reusit sa ofere nimic nou in replica, ci doar modele cu viteza de lucru ameliorata. Astfel, competitia dintre acestia – Dell (16% din piata mondiala), HP-Compaq (15,5%), IBM (7%), NEC (3,5%) s.a.m.d. – nu s-a purtat pe inovatii tehnologice, ci, aproape exclusiv, pe preturi.
In SUA se vand cele mai multe computere de buzunar
Incercand sa se adapteze noii tendinte, Dell a lansat primul un computer de buzunar, repede botezat PDA (Personal Digital Assistant), care functioneaza cu softul Pocket PC creat de Microsoft. HP si Palm au venit cu noi modele competitive de PDA, bine inzestrate pentru conectivitatea in eter (wireless) si comunicarea telefonica.
SUA, care absoarbe jumatate din productia mondiala de PDA, este de departe cel mai mare consumator de asemenea aparate. Liderul vanzarilor de computere de buzunar, PDA, este Palm (31% din piata mondiala, dar avand 47% din piata americana) alaturi de care se mai disting Sony (8%) si HP-Compaq (13%). Cel mai frecvent utilizate sisteme de operare pentru PDA sunt Palm OS (57%) si Pocket PC (18,5%), care este creat de Microsoft.
Industria telefoanelor mobile evolueaza sub imperiul acelorasi concepte de personalizare, mobilitate, comunicare si computerizare, insa printr-o dezvoltare graduala. Dintre ele 400 de milioane de telefoane mobile, cat se estimeaza ca se vor vinde pana la sfarsitul acestui an, circa 16 milioane sunt echipate cu camere digitale, iar Nokia spera sa vanda anul viitor intre 50 si 100 de milioane de aparate cu ecran color. Ultimul raport al companiei de consultanta Analysys prezice ca pana in 2007 aproape 300 de milioane de europeni vor dispune de asemenea aparate, care sunt de-acum cunoscute sub numele de telefoane inteligente (smartphones) si sunt echipate cu ecran color, camera digitala si player muzical, sunt capabile sa descarce si sa ruleze jocuri, precum si alte incredibile functii, pe care acum le au doar modelele cele mai avansate si mai scumpe. Practic, cele mai moderne telefoane mobile, care se adreseaza oamenilor de afaceri, au cam aceleasi functii ca si computerele care se produceau acum un deceniu.
In lume exista, in acest moment, peste un miliard de utilizatori de telefoane celulare din cele mai diverse generatii. Piata telefoanelor inteligente este inca relativ mica, dar vanzarile depasesc deja pe cele inregistrate in segmentul PDA, si au un ritm de crestere foarte rapid, pe masura ce noi functii se adauga modelelor mai vechi.
Cert este ca producatorii de telefoane mobile sunt obligati sa cultive generatia „smartphone”, deoarece curba veniturilor provenite din transmisiile de voce s-a aplatizat, singura sansa de progres ramanand dezvoltarea transmisiilor de date si imagini. Principalul obstacol in calea unei dinamici si mai accentuate este faptul ca, deocamdata, telefoanele inteligente sunt prea scumpe, astfel ca modelele cele mai sofisticate se vand la pretul unui laptop second-hand. Daca producatorii vor reusi sa coboare pretul modelelor de top de la 700 la 300 de dolari, adaugandu-le, totodata, noi functii si majorandu-le performantele, telefoanele inteligente vor deveni in doi-trei ani o veritabila amenintare atat pentru PDA-uri, cat si pentru PC-uri.
Computerul viitorului: telefon combinat cu calculator
Cele mai importante piete pentru aceste aparate vor fi Europa si Asia, continente care au o densitate umana mult mai ridicata decat restul continentelor. In plus, stilurile culturale ale europenilor si asiaticilor presupun mai multa comunicare; pe batranul continent, numarul abonamentelor de telefonie celulara l-a depasit deja pe al celor de telefonie fixa. America de Nord va ramane, probabil, un teritoriu dominat mai curand de computerele de buzunar.
Aceasta nu inseamna insa ca intre cele doua exponente ale noii generatii de inalta tehnologie se va instala un acord tacit de impartire a sferelor de influenta. Este de asteptat ca numai PC-urile, care isi vad tinta restransa la mediile de afaceri si activitatile profesionale, sa intre intr-o epoca de oarecare acalmie comerciala. si PC-urile, ca si computerele din clasa mainframe altadata, se asaza intr-o zona bine definita de utilizatori, cu dimensiuni si cu dinamici previzibile.
Telefoanele inteligente si computerele PDA, in schimb, isi vor disputa de o maniera dramatica, in anii urmatori, segmentul urias al publicului larg; computerele de buzunar sunt achizitionate in proportie de trei sferturi de catre persoane particulare si doar un sfert de catre firme. Analistii cu vocatie de vizionari spun ca din aceasta inclestare tehnologica si comerciala va rezulta computerul viitorului. Cei mai pragmatici se multumesc sa prevada ca din aceasta batalie cei mai castigati vor iesi consumatorii.