Piaţa maşinilor exclusiviste din România s-a redus drastic în acest an. Şi dacă vânzările sunt în declin, reprezentanţii mărcilor de lux s-au reorientat către activitatea de reparaţii.

Doar 225 de maşini de lux au fost înmatriculate în acest an în România. Dintre acestea, mai puţin de jumătate sunt noi şi mult mai puţine au fost achiziţionate de la reprezentanţi locali ai unor mărci prestigioase precum Bentley, Jaguar sau Maybach. În ciuda unor estimări optimiste, care luau în calcul faptul că oamenii bogaţi au suficienţi bani pentru a-şi satisface pretenţiile în materie de automobile, comercianţii de maşini exclusiviste au fost nevoiţi să accepte o reducere a vânzărilor cu  peste 64% în 2009 şi cu încă 31,6% în 2010. Din nefericire pentru dealerii locali, nici dacă au încă suficienţi bani pentru a achiziţiona o maşină exclusivistă, bogaţii noştri nu le mai trec pragul.

230-57540-capital_19_1.jpgConform Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), în primele opt luni din acest an, au fost vândute doar 67 de maşini noi din clasa F a pieţei auto, adică vehicule de lux. În acelaşi timp însă, statisticile Poliţiei privind înmatriculările arată că au intrat în circulaţie 110 de vehicule de lux noi şi alte 125 de ocazie. Prin urmare, mulţi clienţi au apelat direct la dealeri din afara ţării. De altfel, reprezentanţii ­Rolls-Royce, sosiţi săptămâna trecută la Bucureşti pentru a acorda dealerului Automobile Bavaria titlul de service autorizat, ne-au declarat că este foarte greu de stabilit exact câte vehicule ale mărcii lor se află pe teritoriul României, pentru că achiziţionarea maşinilor din alte state, din diferite motive, este o caracteristică a clienţilor de maşini de lux. Oficialii Rolls-Royce au ţinut să menţioneze că, deşi piaţa noastră are un potenţial bun, deocamdată nu poate fi vorba despre autorizarea unui dealer propriu, pentru că nivelul actual al vânzărilor nu poate susţine o asemenea afacere.

Încasările din service prevalează

230-57539-capital_19.jpgȚinând cont de faptul că în zona sud-est europeană există deja câteva zeci de exemplare Rolls-Royce, dintre care peste 50 în România, dar niciun service autorizat, oficialii mărcii britanice au decis că un atelier la Bucureşti ar putea deveni util în această perioadă. Şi Porsche România, importatorul exclusivistelor mărci Bentley şi Lamborghini, a preferat să amâne deschiderea unui showroom pentru maşini de lux. Deşi incinta este finalizată, nu va deveni operaţională decât odată cu revenirea pieţei. Pentru moment, pare mai important faptul că vehicule aparţinând celor două branduri pot fi reparate la atelierul din Pipera. Când îşi va reveni piaţa auto este greu de spus. Fapt este că, pe ansamblul ei, veniturile provenind din activităţile de service le-au depăşit pe cele obţinute din vânzări.