Divizia auto a holdingului Ţiriac devine, pe zi ce trece, tot mai mică. Odată cu ieşirea din acţionariatul Mercedes-Benz România şi cu prognozata renunţare la importul mărcii Ford, cifra de afaceri a grupului va scădea la jumătate.

În 2006, importatorii reuniţi în Țiriac Auto controlau mai mult de 10% din piaţa auto românească. Această cotă plasa grupul în topul importatorilor de autovehicule, alături de nume precum Renault România, Porsche România sau GM Southeast Europe. Odată cu ieşirea completă a automobilelor Daewoo din producţie şi cu scăderea cotei de piaţă a Dacia, Țiriac Auto, împreună cu noul său aliat, Daimler AG, cu care începând din 2007 a controlat importatorul Mercedes, a ajuns să deţină, anul trecut, chiar 15% din totalul vânzărilor de autovehicule din România. În 2009, cota de piaţă totală a importatorilor Mercedes-Benz România, Romcar, Hyundai Auto România, M Car Trading şi Premium Auto a atins nu mai puţin de 18%. Însă aceasta pare să fi fost ultima demonstraţie de forţă a Țiriac Auto.

Miliardul de euro din 2008, o amintire

Conform datelor Ministerului de Finan­ţe, grupul Țiriac Auto, care cuprinde atât importatorii menţionaţi, cât şi o importantă reţea de dealeri, a înregistrat în 2008 o cifră de afaceri de circa 1,2 miliarde de euro. Asta în condiţiile în care participaţia de 49% deţinută în cadrul Mercedes-Benz România a generat o cifră de afaceri de circa 200 de milioane de euro, dar şi o pierdere netă de peste 4,6 milioane de euro. De altfel, dintre companiile membre Țiriac Auto, unele au declarat pierderi la sfârşitul anului trecut în ciuda unei pieţe în care criza abia îşi făcea simţită prezenţa. Este cazul unor firme precum M Car Trading, importatorul Mitsubishi (-551.000 euro), sau al dealerilor Țiriac Auto Braşov (-1,4 mil. euro) şi Hyundai Motor Bucureşti (-741.000 euro). În 2008, cea mai profitabilă companie din cadrul grupului a fost Romcar, importatorul Ford, cu un rezultat net de peste 13 milioane de euro.

Ford iese de sub umbrela Ţiriac în 2010

Problemele generate de criza pieţei auto au forţat Țiriac Auto să înceapă replierea încă de la începutul lui 2009, când Petru Văduva, directorul general al Țiriac Holdings, declara că „grupul va derula un program de restructurare, pentru a face faţă noului mediu economic. Am căzut, trebuie să fim realişti şi să acceptăm că acesta e noul nivel de piaţă. Trebuie să fim siguri că structura businessului nostru va fi relevantă în contextul noului mediu de afaceri“. După ce a renunţat, în 2007, la 51% din compania importatoare a vehiculelor Mercedes-Benz, Smart, Chrysler, Dodge şi Jeep, Țiriac Auto a primit o nouă veste proastă: producătorul Ford are în plan înfiinţarea unei companii naţionale de vânzări în România. „Planurile noastre de a dezvolta marca Ford în România şi de a veni în întâmpinarea aşteptărilor din ce în ce mai mari ale clienţilor noştri români vor fi cel mai bine realizate prin Compania Naţională de Vânzări Ford începând cu luna august 2010“, spunea Peter Fleet, directorul departamentului de vânzări al Ford Europa. Omul de afaceri Ion Țiriac a declarat atunci că „Romcar (n.n. – importatorul Ford) va rămâne cu distribuţia. Eu nu cred că o să moară, pe de-o parte. Pe de altă parte, importatorul general timp de 18 ani a pornit de la 60 de maşini pe an şi ajunsese la aproape 30.000 de unităţi. Deci masa era pusă, tacâmurile pe masă şi Ford s-a invitat la masă. A venit, şi foarte bine că a venit“. Prin urmare, importul automobilelor Ford va ieşi şi el de sub umbrela Țiriac Auto în vara lui 2010. Pe lângă pierderea importului Ford, Țiriac Auto a surprins piaţa auto românească la sfârşitul acestui an şi prin renunţarea la participaţia de 49% rămasă în cadrul importatorului Mercedes-Benz, Smart, Chrysler, Dodge şi Jeep.

Afaceri de circa 500 milioane euro

190-44345-24_grafic_51.jpgOdată cu finalizarea tuturor acestor tranzacţii, din imperiul auto al lui Ion Țiriac va rămâne un teritoriu cu o influenţă mult mai redusă asupra importului de autovehicule, dar cu o puternică prezenţă în zona de distribuţie. Luate în comun, importurile mărcilor Hyundai, Mitsubishi, Jaguar şi Land Rover nu vor mai însemna în 2011 decât vreo 9% din piaţă, iar cifra de afaceri a grupului, care depăşea un miliard de euro în 2008, are toate şansele să se reducă sub 500 de milioane euro. Asta dacă luăm în calcul atât importatorii, cât şi reţeaua de dealeri. Oficialii Țiriac Auto au refuzat să discute atât despre evoluţia grupului, cât şi despre motivele ieşirii din acţionariatul Mercedes-Benz România. Pornind însă de la datele furnizate de Ministerul Finanţelor pentru 2008, scoţând din ecuaţie progresiv cei doi importatori (Mercedes-Benz România, de la 1 ianuarie 2010, şi Romcar, de la jumătatea anului viitor) şi luând în calcul atât scăderea fiecărei mărci pe piaţă în ultimul an, cât şi prognozele pentru 2010, este limpede că afacerile grupului se vor micşora la aproape jumătate. Asta dacă, între timp, Țiriac Auto nu va prelua importul altor mărci.

Scade influenţa în piaţă

În acest an, cota mărcilor importate de Țiriac Auto pe piaţa autohtonă va depăşi 18%, dar anul viitor, aceasta se va reduce până la 12%. În 2011, cota de piaţă totală a importatorilor din grup mai poate scădea cu încă 2%-3%.