Beneficiind de o poziţie de monopol până în 2003, Romtelecom este lider pe piaţa serviciilor de telefonie fixă din România. 66% din gospodăriile în care se utilizează servicii de telefonie fixă prin linie de acces folosesc un abonament de la Romtelecom.
Principalul competitor al Romtelecom este RCS&RDS, care în cei 7 ani de la liberalizarea pieţei a ajuns la 33% în timp ce UPC a ajuns la 4% (există respondenţi  care utilizează servicii de telefonie fixă de la mai mulţi furnizori).
95% din abonaţii RCS&RDS, 89% din abonaţii UPC şi 37% din abonaţii Romtelecom au menţionat că serviciile de telefonie fixă de care beneficiază de la aceşti furnizori sunt parte a unui pachet de servicii.
44% din respondenţi afirmă că în zona în care locuiesc există un singur furnizor de servicii de telefonie fixă, în timp ce 56% afirmă că au alternativă, respectiv că există doi sau mai mulţi furnizori. Există o mare diferenţă între locuitorii din mediul urban şi cei din mediul rural în ceea ce priveşte posibilităţile pe care aceştia le au de a-şi alege furnizorul.
Astfel, în mediul urban 69% din respondenţi cunosc faptul că există cel puţin doi furnizori care oferă servicii de telefonie fixă în zona în care locuiesc, în timp ce doar 25% din locuitorii din mediul rural afirmă acelaşi lucru.
În ceea ce priveşte gradul de cunoaştere a tarifelor practicate de propriul furnizor de telefonie fixă, acesta este foarte scăzut. De exemplu, doar 21% din respondenţi afirmă că ştiu care este costul unui apel de un minut în aceeaşi reţea de telefonie fixă şi 19% cunosc costul unui apel de un minut către alte reţele fixe.
76% din utilizatorii serviciilor de telefonie fixă folosesc, de asemenea, servicii de telefonie mobilă (81% în mediul urban şi 63% în mediul rural).
Dintre aceştia cei mai mulţi (56%) folosesc alternativ telefonul fix şi cel mobil atunci când efectuează apeluri de acasă, în funcţie de destinaţia apelată. 32% afirmă că folosesc în principal telefonul mobil pentru a efectua apeluri de acasă, în timp ce 9% afirmă că folosesc în principal telefonul fix.
Suma medie cheltuită în ultima lună cu serviciile de telefonie fixă pe bază de abonament este de 42,8 lei.
În perioada martie – aprilie 2010, The Gallup Organization Romania a realizat, la cererea ANCOM, o cercetare care a vizat piaţa serviciilor de comunicaţii electronice, având ca ţintă atât segmentul populaţie, cât şi cel de persoane juridice. Principalul obiectiv al acestui studiu a constat în identificarea comportamentului de consum şi evidenţierea caracteristicilor cererii de servicii de comunicaţii electronice: telefonie fixă şi mobilă, acces la internet şi servicii de retransmisie a programelor TV.