Faptul că vânzările de mașini noi se află într-un picaj accentuat de ani buni nu mai este un secret pentru nimeni. În mare parte explicată de contextul economic, această involuție a pieței autohtone ascunde însă detalii mai greu de înțeles. Conform Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), în primele nouă luni din acest an au fost înmatriculate cu 12,08% mai puține autoturisme decât în perioada similară a anului anterior. În același timp, însă, zona premium și de lux a pieței a crescut cu peste 16%. Mai exact, au fost înmatriculate 5.358 de astfel de mașini, în creștere de la 4.608 cu un an în urmă. Motivele acestei creșteri, surprinzătoare pentru un neavizat, sunt explicate de comercianți prin nevoia oamenilor cu venituri peste medie de a-și înlocui vehiculul achiziționat, probabil, înainte de debutul crizei. Acest tip de client, chiar dacă a fost afectat și el de probleme financiare, are nevoie să își mențină statutul în grupul social din care face parte, iar o mașină îmbătrânită poate dăuna imaginii. Prin urmare, de voie, de nevoie, clientul de mașină premium sau de lux a reînceput să cumpere. La creșterea acestei zone a pieței, caracterizată prin prețuri care pot fi considerate de mulţi indecente, au contribuit și companii care și-au utilat parcul cu vehicule destinate managerilor.
Statistica DRPCIV arată că, din totalul de 5.358 de autoturisme noi din segmentele premium și lux, nu mai puțin de 1.622 au aparținut mărcii BMW. Lider autoritar în preferințele oamenilor cu bani din România, și nu numai, brandul bavarez este urmat în clasamentul înmatriculărilor de conaționalii de la Audi, cu 1.358 de unități, și de Mercedes-Benz, cu 1.224 de unități. Toate cele trei mărci germane aflate pe podiumul clasamentului înmatriculărilor au înregistrat creșteri față de anul anterior. Majorări ale numărului de mașini înmatriculate sunt vizibile și la branduri precum Infiniti, Lancia sau Volvo, însă există și producători auto mai puțin atractivi pentru clienții români. Astfel, numărul de unități Alfa Romeo intrate în acest an în circulație a scăzut cu 37,34%, cel de Honda cu 16,51% iar cel de Saab, cu nu mai puțin de 53,85%.
Și în zona superioară din punctul de vedere al dotărilor și confortului, cea de lux, se observă o cerere în creștere. Astfel, românii au înmatriculat în primele nouă luni ale acestui an cinci modele Bentley, cu patru mai multe decât anul trecut, zece unități ­Ferrari (+11,11%), 60 de unități Jaguar (+200%),
52 de vehicule Lexus (+23,81%) și două ­Rolls Royce. Scăderi înregistrează Aston Martin și Maserati.
N-ai bani pentru mașină nouă, iei second-hand
Mult mai interesantă decât majorarea zonei premium și de lux a pieței de mașini noi este creșterea impresionantă a înmatriculărilor de astfel de vehicule de ocazie. În perioada analizată au fost înmatriculate nu mai puțin de 21.202 mașini second-hand aparținând brandurilor premium și de lux, în timp ce anul trecut intrau în circulație doar 10.561 astfel de mașini. Dublarea este evidentă și, din nou, surprinzătoare.
Și dacă BMW era lider autoritar la mașini noi, piața second-hand de mașini premium este dominată de Audi. Marca a fost preferată în acest an de 7.429 de români, cu 99,33% mai mulți decât anul trecut. Bavarezii se află pe poziția a doua, cu o creștere de „numai“ 97,93%, care a dus la un rezultat final de 6.510 mașini. Poziția a treia în topul înmatriculărilor de mașini de ocazie premium și de lux este ocupat de Mercedes-Benz, cu 4.694 de unități. De fapt, din totalul de 18 de mărci luate în calcul în zona second-hand a pieței auto, doar una a raportat o scădere. Este vorba despre Lotus, brand care nu a înmatriculat nicio mașină în 2012. În rest, creșteri pe linie. Cel puțin până în septembrie. Iar românii nu s-au oprit la mărci premium.
Nu mai puțin de 670 de conaționali au achiziționat în primele nouă luni din acest an câte un Aston Martin de ocazie față de doar 284 cu un an în urmă. Alți 12 au preferat exclusivismul unui Bentley, șase sportivitatea ex­tre­mă unui Ferrari și 71 aerul britanic al unui Jaguar. La aceste frumoase achi­ziții se adaugă două Lamborghini, 78 Lexus, patru Maserati, 160 de Porsche și 12 Rolls Royce. Această „recoltă“ bogată dovedește că statutul de om realizat poate fi susținut la fel de bine și cu o mașină de ocazie, dacă una nouă ar fi dezechilibrat iremediabil bugetul.