Una dintre cele mai tentante industrii pentru evaziune fiscală este cea a alcoolului. Cu toate că mediul de afaceri a încercat, de mai multe ori, să dezbată situaţia, s-a lovit de dezinteresul autorităților.

„Este un drum lung până vom ajunge în punctul în care nu vom mai vorbi de dimensiuni aberante ale pieței negre și în care nu vom mai privi cu atât de multă toleranță producția necontrolată, neautorizată, nereglementată și nefiscalizată”, spune Nawaf Salameh, președinte al Alexandrion Grup România, potrivit căruia piața neagră în domeniu depășește chiar și procentul de 90%. Prin noul Cod Fiscal nu s-a rezolvat problemele de fond, susține președintele Alexandrion, cu mențiunea că taxele în România nu sunt foarte mari, dar nu au logică. „Chiar dacă se propune o regulă, înainte cu doar câteva zile de la aplicare cineva din Parlament vine cu o propunere și se schimbă totul din nou“, explică Nawaf Salamef, făcând referire la amendamentul adoptat de Parlamentul României prin care TVA-ul aplicat berii la halbă a scăzut la 9%. „Vorbim despre o măsură populistă, discreționară și care nu va face decât să destabilizeze piața băuturilor alcoolice, fie ele spirtoase sau nu. Se creează, astfel, o favorizare concurențială a unor jucători de pe această piață, situație care mă tem că va crea nemulțumiri atât de mari încât se va mări și mai mult sectorul pieței negre”, explică Salameh. Mai mult, el susține că această măsură încalcă cele patru principii ale fiscalității, prevăzute de Codul Fiscal: neutralitatea măsurilor fiscale pentru a asigura condiții egale investitorilor; certitudinea impunerii, prin elaborarea de norme juridice clare; echitatea fiscală la nivelul persoanelor fizice și eficiența impunerii prevederilor respective.

Rachiul – brand național

Anul trecut, Alexandrion Grup România, liderul pieței producătorilor locali de băuturi spirtoase, a achitat către stat taxe de aproape 33 milioane de euro, în creștere cu peste 4 mil. euro față de anul precedent, la o cifră de afaceri brută de 58,8 mil. euro.

Businessul Alexandrion a înregistrat, în 2014, o creștere de două cifre, ca urmare a investițiilor destinate dezvoltării și promovării brandurilor. „Anul trecut bugetul de investiții a depășit 8,4 milioane de euro. Vom continua consolidarea portofoliului nostru de branduri şi, până la finalul anului, ne veţi găsi prezenţi pe piaţă cu produse noi“, spune omul de afaceri. Potrivit lui, România ar putea profita de o șansă uriașă, care va conduce și la o scădere a evaziunii. „Avem aproape un milion de cazane în România. Putem să scoatem această băutură din subsoluri, așa cum au făcut americanii cu whiskeyul“, spune Nawaf Salameh, precizând că rachiul poate fi produs industrializat și exportat. „În maxim cinci ani rachiul poate deveni o bătură națională cu care să ne mândrim și peste hotare, așa cum o fac mexicanii cu tequilla sau maghiarii cu pălinca“, detaliază președintele Alexandrion Grup.

 

ALEXANDRION GRUP ÎN CIFRE:

  • 230 milioane de sticle vândute în cei 20 de ani de la înființare
  • 6,9 milioane de litri produși anul trecut
  • 625.000 de sticle exportate în 2014
  • 12,3 milioane de sticle vândute anul trecut
  • 58,8 mil. euro cifra de afaceri de anul trecut, din care jumătate reprezintă accizele și taxele