Care sunt termenii negocierilor prin care fondatorii Domo şi Technomarket vor să răscumpere pachetul de acţiuni de la Trans Balkan In­vestments? Lorand Szarvadi dezvăluie con­troversele din jurul tranzacţiei.

Pentru Lorand Szarvadi, fondatorul Domo, şi Nikolai Kitov, omul de afaceri bulgar care a lansat lanţul de magazine Technomarket, vara aceasta a fost extrem de fierbinte. Negocierile pentru preluarea pachetului  de 61,8% deţinut de fondul de investiţii Trans Balkan Investments Limited (TBIL) la compania TechnomarketDomo (TMD), cea care gestionează astăzi cele două lanţuri de magazine, au fost încinse de la bun început. În primul rând, pentru că acesta ar putea fi primul exit în care un fond pierde jumătate din suma investită, aşa că TBIL luptă pentru fiecare cent. În al doilea rând, pentru că acţionarii minoritari ar vrea să recapete controlul magazinelor plătind cât mai puţin. Mai exact, explică Szarvadi, cea mai recentă ofertă, făcută de Kitov în numele amândurora, este de 47 de milioane de euro, cu două milioane de euro peste oferta iniţială. „Au mai fost exituri în pierdere, dar nu cred că s-a pierdut jumătate din investiţie. Ei au investit 100 de milioane de euro“, explică Szarvadi. „Noi vrem să răscumpărăm acţiunile şi apoi să găsim o structură de acţionariat diferită pentru cele două lanţuri de magazine. Nu vrem să ne despărţim de tot, dar nu dorim să avem acţionariatul de acum şi nici să lucrăm într-o structură de tip holding“, spune Szarvadi. În caz că lucrurile merg aşa cum îşi doreşte, nu intenţionează să rămână acţionar majoritar şi spune că sunt deja fonduri interesate de Domo, dar nu şi de magazinele bulgăreşti.

De ce este dispus TBIL să vândă în pierdere? „Creditul făcut de fond pentru achiziţia Technomarket şi Domo a fost de 80 de milioane de euro, şi în ultimii ani s-au tot făcut plăţi prin împrumuturi de la acţionari. La ultimul împrumut, eu, Kitov şi TBIL nu am mai dat bani, aşa că Fondul Rezervei de Stat al statului Oman, care deţine o treime din TBIL, a plătit 17 milioane de euro. În contract există însă o clauză conform căreia, în contul acestor bani, ei pot prelua întregul pachet de 61,8%“, explică Szarvadi. Termenul a trecut de ceva timp şi clauza nu a fost activată, Szarvadi spunând că omanezii nu sunt neapărat interesaţi să controleze această afacere.

Deocamdată, cei doi sunt în expectativă. TBIL a angajat Entrea Capital din Sofia şi Capital Partners din Bucureşti pentru consiliere financiară, dar şi pentru a propune alte soluţii, eventual un alt investitor. „Tranzacţia ar fi mult mai complicată. Nu sunt luate în calcul doar acţiunile, ci şi împrumuturile de la acţionari, care nu sunt prorată a acţiunilor. Oferta noastră ţine cont de acest aspect“, spune Szarvadi.

Exporturi paralele din Bulgaria

Pe plan local, Domo a suportat cel mai bine reculul pieţei de electroretail din anul 2009, an în care vânzările Altex şi Flamingo au scăzut cu circa 50% faţă de 2008, la 180 de milioane de euro, respectiv 100 milioane euro. Anul trecut a fost primul în care Domo a avut pierdere (un milion de euro), cifra de afaceri fiind de 170 milioane de euro. „Fratele“ său din Bulgaria a avut un an mai bun, încheind 2009 cu o cifră de afaceri de aproape 400 de milioane de euro. „Ei au şi o importantă divizie de distribuţie: au fost cei mai mari distribuitori ai lui Samsung, marcă ce a făcut prin ei vânzări de 170 de milioane de euro“, spune Szarvadi, adăugând: „Au făcut şi exporturi paralele, dar asta s-a cam terminat, pentru că Samsung are acum operaţiuni proprii în ambele ţări. Pentru Domo asta e bine, am devenit partener preferenţial şi vom creşte cifra de afaceri pe marcă, dar în Bulgaria va scădea. Vor rămâne cei mai mari distribuitori, dar Samsung le va aduce probabil doar 50 de milioane de euro“, mărturiseşte Szarvadi. El spune că noul preşedinte al Samsung România şi Bulgaria monitorizează deja produsele după serii, penalizările fiind foarte mari în cazul în care acestea sunt găsite în alte ţări. Odată situaţia reglementată, cele două lanţuri vor avea cifre de afaceri similare.

224-55572-13_grafic_32.jpgCompetiţia locală
Obiectivul Domo este să devină liderul pieţei în 2010. Szarvadi spune că este în grafic, dar adaugă că, dacă el ar fi factorul de decizie în companie, şi nu fondul de investiţii, strategia companiei ar fi mai agresivă. Altex şi Flamingo sunt „norocoşi pentru că Domo nu îşi poate arăta dinţii“.

100 mil. de euro este suma investită de Trans Balkan Investments Limited în lanţurile de electroretail Domo şi Technomarket din România şi Bulgaria