In aceasta luna, ministrul finantelor, Decebal Traian Remes, a semnat un ordin prin care stabileste cine si in ce conditii poate beneficia de scutire de la plata TVA catre stat, atunci cand isi construieste, extinde, consolideaza sau reabiliteaza o locuinta. Aceste precizari metodologice vin la patru luni de la aprobarea de catre Guvern a Ordonantei de urgenta nr. 17/2000, care prevedea respectiva facilitate. Ordinul ofera si posibilitatea primirii inapoi a banilor platiti pe TVA, de la inceputul anului pana acum, de catre persoanele fizice si juridice care au beneficiat de astfel de lucrari.
Atat locuintele particulare, cat si cele contractate prin stat sau cele de serviciu, vor avea TVA zero. Scutirea se va face la antreprenor, pe baza facturilor prezentate de acesta si anexate la autorizatia de construire. Exista insa anumite restrictii: daca un client doreste sa lucreze cu mai multe firme la ridicarea casei sale, va trebui sa aleaga una singura care sa fie scutita de TVA. Celelalte firme prestatoare vor plati TVA dar, dupa terminarea lucrarilor, au dreptul de a depune documentatia pentru restituirea TVA. Actele vor fi trecute prin furcile caudine ale expertilor contabili de la sectiile financiare, care vor decide daca cererile sunt sau nu intemeiate.
TVA platita va fi returnata
Fara TVA pot construi case atat persoanele fizice, cat si cele juridice. In cel de-al doilea caz se au in vedere, in primul rand, societatile care vor locuinte de serviciu sau de interventie pentru angajati. Beneficiaza de aceasta facilitate si chiriasii care au contracte legale de inchiriere. Daca ei se pun de acord cu proprietarii imobilelor, persoane particulare sau primarii, au dreptul de a avea calculata TVA la cota zero, atunci cand consolideaza sau reabiliteaza locuinta in care stau.
Cei care s-au grabit sa plateasca TVA pentru casele sau apartamentele contractate in acest an pot sa-si recupereze banii (cota de 19% din valoarea lucrarilor). Ordinul ministrului se aplica retroactiv incepand cu 1 ianuarie 2000. Cererile vor fi stranse si verificate la administratiile financiare locale, iar banii se vor da de la Trezorerie.
Punerea in practica a TVA la cota zero pentru lucrarile de construire a unor locuinte noi are o istorie lunga: a fost anuntata oficial anul trecut, a fost aprobata printr-o ordonanta de urgenta in luna martie a.c. (ale carei norme metolologice au aparut in luna aprilie) si a devenit efectiva in aceasta luna. Mult i-a luat pentru a se naste, dar asta nu este o dovada ca va si trai mult. Experienta ultimilor ani ne-a invatat ca facilitatile fiscale romanesti sunt cele mai perisabile vitamine de intarit economia.
O eventuala abrogare a reglementarilor referitoare la cota zero de TVA pentru locuinte ar putea fi un lucru dureros si arzator la punga pentru toti cei care iau acum credite pentru construirea, extinderea sau consolidarea locuintei.
O categorie relativ numeroasa de persoane beneficiare ale creditelor pentru construirea de locuinte sunt clientii ANL, care in curand vor semna contractele de construire. Modelul de contract pe care ANL l-a intocmit cu cateva luni in urma contine o exprimare buclucasa in privinta pretului locuintei: „Pretul locuintei nu cuprinde TVA si nu va putea fi modificat decat in conditiile prevazute de dispozitiile art. 9 alin. (3) din HG nr. 810/ 1998”. Formularea „pretul locuintei nu cuprinde TVA” nu este acelasi lucru cu „beneficiarul este scutit de plata TVA” sau „cota de TVA aplicata este zero”. Cum contractul are putere de lege in relatiile dintre partile semnatare, o formulare precisa, lipsita de echivoc, i-ar feri pe beneficiarii ANL de orice surpriza care ar putea aparea, in viitor, in privinta nivelului TVA pentru locuinte.
Surse din cadrul Agentiei Nationale pentru Locuinte afirma ca exprimarea cu pricina din modelul de contract a fost o scapare ce va fi corectata in contractele pe care viitorii proprietari de locuinte le vor semna. in aceste acte, referirea la TVA aplicata locuintelor construite prin intermediul ANL va fi facuta „in spiritul Ordinului ministrului finantelor privind aplicarea cotei zero a TVA pentru constructia, extinderea consolidareea si reabilitarea locuintelor”, precizeaza aceleasi surse.    

Procedura prin care se restituie contravaloarea TVA
Se depun cererile prin care se solicita restituirea TVA, impreuna cu toate actele prevazute in tabelul de mai jos, la sectia financiara. Cererile se analizeaza si se verifica in termen de 30 de zile, de catre compartimentele specializate ale Finantelor. Dupa acest termen se elibereaza un proces-verbal de control, in care sunt mentionate: valoarea facturata a lucrarilor, suma ce trebuie restituita si, dupa caz, suma neaprobata (cu motivarea acestei decizii, detaliat). Cei carora nu li se rezolva pozitiv aceste cereri au dreptul sa depuna contestatii. Daca procesul-verbal este pozitiv si se constata ca cererea este indreptatita, sectia financiara emite doua comunicari: una pentru solicitant (in care-i da raspunsul) si una catre Trezorerie. Banii se acorda prin virament sau in numerar, prin dispozitii de plata.

Acte care se depun la directia financiara, pentru restituirea TVA
· cerere tip prin care se solicita restituirea contravalorii TVA*
· copie de pe certificatul de inregistrare fiscala
· copie de pe buletinul de identitate
· copie de pe documentul prin care s-a aprobat constructia de locuinte de serviciu sau de interventie pentru salariati
· copie de pe autorizatia de construire, extindere, consolidare sau de reabilitare a locuintei
· copie de pe certificatul de urbanism
· copie de pe actul de proprietate sau de concesionare a terenului, dupa caz
· copii de pe procesele-verbale de predare-primire a apartamentelor construite, dupa caz
· dovada inregistrarii cladirii in Cartea funciara
· copia actului de proprietate a constructiei (contract de vanzare-cumparare, de vanzare-cumparare in rate, de construire a casei cu credit ipotecar, dupa caz)
· copia contractului de inchiriere, dupa caz
· contractul incheiat cu unitatea prestatoare care efectueaza lucrarile mai sus mentionate, dupa caz
· copia certificatului de inregistrare ca platitor de TVA a unitatii prestatoare
· copii de pe facturile fiscale atat pentru lucrarile facturate fara TVA, cat si pentru cele facturate cu TVA
· copii de pe facturile fiscale, atat pentru lucrarile facturate fara TVA, cat si pentru cele facturate cu TVA
· dovada platii facturilor fiscale, in copie
* in cazul persoanelor juridice, cererea va fi semnata de persoanele care angajeaza legal persoana fizica solicitanta.