„Ministerul Dezvoltării a finalizat, în sfârșit, procedura de licitație pentru cele 17 tramvaie noi pentru Craiova. Săptămana trecută am avut deja întâlnire cu Hanna Wiśniewska-Sarbu, reprezentanta firmei PESA, din Polonia, si urmează ca in cel mai scurt timp sa semnez contractul de achiziție.

Aceasta e vestea buna! Vestea mai puțin bună este ca primul tramvai va fi livrat abia la sfârșitul anului viitor, conform caietului de sarcini licitat la Ministerul Dezvoltării, după ce se obțin toate avizele necesare și intră în fabricație toate cele 17 tramvaie. Apoi vor fi livrate, lunar, câte trei tramvaie. În imagini aveți cum vor arăta tramvaiele achiziționate pentru Craiova.”, a scris primarul Craiovei, Lia Olguța Vasilescu, pe pagina sa de Facebook.

Licitația a întâmpinat mai multe probleme

Licitaţia pentru achiziţia a 17 tramvaie destinate transportului public în comun din Craiova a fost lansată de mai mult de doi ani.

Craiova urma să primească tramvaiele noi din Ucraina, de la firma Tatra-Yug, desemnată câştigătoare. Contestaţiile formulate de firmele perdante şi o decizie a instanţei au dus la inversarea clasamentului final al ofertelor, iar câştigătoare a ieşit oferta polonezilor de la Pojazdy Szynowe Pesa.

Curtea de Apel Bucureşti (CAB) a fost cea care a analizat punctele de vedere transmise atât de cele trei firme, cât şi de minister. Acesta din urmă a contestat decizia CNSC şi a transmis instanţei că a procedat corect atunci când calculat punctajele firmelor participante. În schimb, fiecare din cele trei firme s-a declarat câştigătoare a licitaţie şi a încercat cu argumente expuse pe zeci de pagini să convingă şi judecătorii.

Curtea a stabilit că „întocmirea deficitară a ofertei este imputabilă societăţii care a prezentat-o, nu autorităţii contractante“, cu referire la acuzele legate completările ofertei tehnice pe parcursul licitației. Mai departe, CAB a precizat că „atâta timp cât oferta este declarată ineacceptabilă pentru completarea prin răspunsul la clarificări chiar şi a unei singure cerinţe tehnice“ este inutil să mai analizele şi restul motivelor invocate în cuprinsul contestaţiei. În final, magistraţii au reţinut faptul că este vorba de un contract complex, important, care trebui dus la bun sfârşit, aşa că au dat dreptate Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, care dispusese reevaluarea ofertelor.

Astfel, după decizia instanței, Ministerul Dezvoltării a declarat drept câştigătoare firma Pojazdy Szynowe Pesa, în detrimentul ucrainenilor de la Tatra-Yug.