Anunţ de ultimă oră de la Guvern cu privire la Legile Educaţiei!

Nicolae Ciucă: Legile Educaţiei vor intra în dezbaterea finală, în şedinţă de Guvern

În debutul şedinţei de miercuri după-amiază de la Palatul Victoria, premierul Nicolae Ciucă a explicat faptul că acest pachet de legi va intra în dezbatarea finală a Executivului, în şedinţa de astăzi.

Şeful Guvernului a adăugat că vorbim despre un pachet de legi aşteptat de către toţi românii.

„O să începem şedinţa de guvern având astăzi, în final, proiectele Legilor Educaţiei. Vor intra în dezbaterea finală, în şedinţa de Guvern.

Este pachetul de legi pe care cu toţii îl aşteptăm pentru că educaţia, alături de sănătate reprezintă domeniile prioritare ale guvernării”, a afirmat Nicolae Ciucă.

Pachetul privind Legile Educaţiei a intrat deja în dezbatere la nivelul specialiştilor, la nivelul mediului asociativ, a ministerului şi a tuturor celor preocupaţi de modul în care se pun bazele educaţiei în viitor, a mai indicat prim-ministrul României.

3,6 miliarde de euro alocate prin PNRR pentru implementarea Legilor Educaţiei

„Doresc să subliniez că s-au avut în vedere şi expertiza Organizaţiei de Cooperare şi Dezvoltare Economică, s-a avut în vedere expertiza de la nivelul UE şi am convingerea că tot ceea ce s-a urmărit prin proiectul România Educată a reuşit să fie cuprins în acest pachet legislativ.

În continuare, ţinând cont că reprezintă jalon în PNRR şi beneficiază şi de o sumă consistentă pentru implementare, sunt convins că după ce vor fi aprobate în Guvern şi vor fi transmise către aprobare în Parlamentul României, vom avea în final un pachet de legi care să fie pentru educaţie şi pentru viitorul României”, a mai precizat Nicolae Ciucă.

Legile Educaţiei reprezintă un jalon în cadrul PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență) şi beneficiază de o sumă uriaşă pentru a fi implementate la nivel naţional, respectiv 3,6 miliarde de euro, a mai indicat şeful Guvernului.

Ligia Deca a arătat care sunt cei trei piloni majori pe care se bazează noua lege a învățământului preuniversitar

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a oferit detalii în completare despre noul pache legislativ. Demnitarul a explicat că nu este vorba doar despre reforme în educaţie, ci despre „o nouă paradigmă la nivelul societății”.

„În ședința de guvern de astăzi, într-adevăr, supunem aprobării pachetul de legi ale educației, adică Legea învățământului preuniversitar și Legea învățământului superior, care au la bază viziunea rezultată din amplul proiect „România Educată”.

În acest moment avem toate avizele ministerelor de resort și aș dori să mulțumesc tuturor colegilor care ne-au ajutat să îmbunătățim cele două acte normative. Au fost analizate toate observațiile transmise, iar în acest moment, procedura de avizare interministerială a fost parcursă. În acest moment, următorul pas firesc este ca acest pachet legislativ, sigur, după aprobarea în ședința de guvern, este să intre în dezbaterea parlamentară și deci într-o nouă dinamică.

Ne dorim ca reformele să poată fi implementate cât mai repede, în strânsă corelare cu angajamentele luate în contextul PNRR. Aceste reforme adresează o serie de probleme din sistemul educațional, dar merg mai departe de atât. Vorbim despre o nouă paradigmă la nivelul societății, vorbim despre prioritizarea educației ca bază pentru dezvoltare societală, vorbim despre plasarea în centrul preocupărilor școlii, a beneficiarului direct, al elevului, a studentului, pe care ni-i dorim sprijiniți pe tot parcursul lor educațional, de la educație timpurie până la maturitate.

Legea învățământului preuniversitar grupează reformele pe trei piloni majori. Primul este referitor la creșterea calității în educație și creșterea nivelului de alfabetizare funcțională. Și aici vorbim despre cadre didactice profesioniste, mai bine pregătite, mai bine motivate și sprijinite, centrarea educației pe elev și o mai bună pregătire a acestora la maturitate pentru piața muncii.

Al doilea pilon este creșterea incluziunii, echității și combaterea abandonului școlar. Aici ne dorim să combatem orice fel de factori externi potențialului academic al elevului, adică inegalitatea socială. Ne dorim să desegregăm școlile, ne dorim să prevenim abandonul școlar în toate formele sale, iar pentru asta au fost incluse programe sociale și investiții care se vor derula în colaborare cu alți colegi din guvern care pot ajuta în acest sens.

Al treilea pilon se referă la, într-un cuvânt, reziliență, la integrarea lecțiilor pe care le-am învățat în perioada pandemiei, dar și din alte situații de criză. Și aici vorbim despre prevenirea violenței în școli, despre siguranță în școli, despre alfabetizare media, combaterea știrilor false și, evident, procesele de digitalizare și de educație privind mediul și combaterea schimbărilor climatice.

În legea învățământului superior, în primul rând, dorim să combatem fenomenul abandonului universitar. Ne dorim să potrivim mai bine candidații cu programele de studii și, evident, cu viitoarele lor meserii.

De asemenea, ne dorim să creștem internaționalizarea și mobilitățile, tocmai pentru a fructifica faptul că România este membră a Uniunii Europene și are acces la toate programele comunitare în acest sens; ne dorim stimularea cooperării cu angajatorii și de aceea am extins ruta duală și la nivelul învățământului superior.

Și, sigur că da, ne dorim să sprijinim și să stimulăm integritatea și etica universitară și aici aceste noțiuni vor fi mai bine aplicate, legea vizând un cod cadru privind etica și deontologia universitară”, a indicat ministrul Ligia Deca.