Cadrul legal in limitele caruia se desfasoara, in prezent, operatiunile de leasing nu place nimanui. Deopotriva, firmele de leasing si clientii lor acuza paragrafele de lege confuze, discriminarea finantatorilor autohtoni fata de cei straini, lipsa unui contract cadru clar. Foarte curand, toate aceste critici vor primi un raspuns. Guvernul se pregateste sa-si asume raspunderea pentru o noua lege a leasingului. Nici Parlamentul nu se lasa mai prejos si vine, independent de intentiile guvernamentale, cu o initiativa de modificarea legislatiei in vigoare.
Senatorii duc grija
bugetului
Guvernul intentioneaza sa relaxeze regimul importurilor de bunuri ce urmeaza sa faca obiectul operatiunilor de leasing. In prezent, acestea sunt reglementate de Ordonanta Guvernului nr. 51/1997, care prevede ca bunurile se incadreaza in regimul admiterii temporare la import, fara plata taxelor vamale. In cazul in care utilizatorul bunului respectiv decide sa-l cumpere la expirarea contractului de leasing, trebuie sa plateasca taxa vamala calculata la valoarea din momentul vanzarii. Legea Guvernului, rod al colaborarii dintre fostul Minister al Privatizarii, Uniunea Nationala a Societatilor de Leasing si Ministerul Finantelor, pastreaza formularea Ordonanta Guvernului nr. 51/1997 si o completeaza.
„Noutatea apare din clarificarea faptului ca utilizatorul poate fi si o persoana fizica romana, care incheie un contract de leasing extern si importa bunuri in baza acestui contract”, spune consultantul in taxe Emilian Duca, de la firma de audit si consultanta Arthur Andersen. Facilitatile vamale se pastreaza.
Lupte indarjite
in Parlament
Numai ca pe marginea lor, luptele din Parlament se anunta aprige. De data aceasta, taberele se inverseaza. Guvernul este mana larga, in timp ce senatorii se gandesc la pusculita statului. Invocand faptul ca valoarea reziduala a bunului importat este mica atunci cand utilizatorul il poate cumpara, deci taxele de import definitiv (sursa de venit la bugetul la statului) sunt insignifiante, Comisia economica a Senatului a propus schimbarea regimului vamal. Exonerarea de plata taxelor vamale de import nu va fi totala, ci partiala. Aceasta inseamna ca cei care cumpara bunul luat in leasing sa plateasca lunar 3% din taxele vamale de import.
Este parerea societatilor de leasing, pentru care noua lege este conforma „standardelor internationale”. Ioana Teodorescu, presedintele societatii International Leasing, spune ca firmele de leasing vor fi protejate de utilizatorii rau-platnici: „In prezent, recuperarea utilajelor de la clientii debitori este dificila, pentru ca in justitie dureaza ani de zile. Teoretic, firma de leasing ar putea ridica bunul oricand; practic, nu este posibil. Este o violare a proprietatii private”. O data cu aprobarea legii leasingului, neonorarea doua luni consecutive a obligatiei de plata a ratelor atrage dupa sine rezilierea contractului si obligatia utilizatorului de a restitui bunul, de a plati ratele scadente si daune interese.
Dar ceea ce societatilor de leasing li se pare, la prima citire a legii, un avantaj, specialistilor le ridica semne de intrebare. Angela Rosca, expert in leasing la Arthur Andersen, considera ca pot fi afectate drepturile utilizatorilor. De exemplu, in cazul unui leasing extern, din cauza lipsei de valuta pe piata pentru mai mult de doua luni, utilizatorul nu poate plati finantatorului.
Toate neclaritatile vor fi lamurite, probabil, in plenul Parlamentului. Asta nu inseamna ca cei care sunt direct implicati in operatiuni de leasing se pot culca, linistiti, pe o ureche. Exista un risc. Legea odata aprobata si luata in calcul in planurile de afaceri, are toate sansele (precedente exista) sa fie modificata.

Modificarile aduse legislatiei leasingului
l Definesc leasingul financiar si operational
l Prevad posibilitatea leasingului intern si extern
l Limiteaza obiectul operatiunilor de leasing la bunuri imobile si bunuri mobile de folosinta indelungata
l Stabilesc elemente contractuale minimale
l Stabilesc un termen limita de plata a ratelor de leasing (max. 2 luni), nerespectarea acestuia atragand dupa sine rezilierea contractului, restituirea bunului si plata ratelor scadente
l Elimina neclaritatile referitoare la deductibilitatea fiscala a ratelor de leasing pentru utilizator
l Introduc, pentru societatile de leasing, obligativitatea subscrierii si varsarii integrale la infiintare a unui capital social minim de 500 milioane lei
l Clarifica deductibilitatea cheltuielilor de asigurare ale bunului care face obiectul unui contract de leasing
l Egalizeaza tratamentul vamal al leasingului intern si extern
l Prevad introducerea unei limite procentuale minime a valorii asupra careia se vor calcula taxele vamale in cazul achizitionarii sau nerestituirii bunului de catre utilizator (20% din costul de achizitie)
l Prevad exceptarea de la plata taxelor vamale si a TVA a subansamblelor si componentelor introduse in tara de societatile de leasing insa scopul producerii de bunuri ce urmeaza sa faca obiectul unor contracte de leasing