Kaufland România atrage atenția că o astfel de propunere legislativă, prin care "Comercianții persoane juridice autorizate să desfășoare activități de comercializare pentru produse alimentare au obligația ca, pentru categoriile: carne, legume și fructe, să achiziționeze aceste produse în proporție de cel puțin 51% corespunzător fiecărei categorii, provenite din lanțul alimentar scurt, așa cum este definit în Politica Agricolă Comună a Uniunii Europene. Prin excepție, în lunile de iarnă, decembrie-februarie legumele și fructele din import pot reprezenta maximum 70% din oferta, pe fiecare categorie, a comercianților menționați" trebuie să fie însoțită de un plan de implementare concret, cu un calendar și termene de aplicare realiste și aplicabile.

"Studiile și analizele interne Kaufland România ne-au confirmat că acest demers legislativ ar putea determina o nesiguranță pe piață și nu rezolvă problemele agriculturii din România: lipsa infrastructurii adecvate de producție și de depozitare, fiscalizarea și controlul sectorului de producție (de exemplu controlul pesticidelor), lipsa asocierii între producători, lipsa unei strategii naționale cu privire la combaterea efectelor meteo. Cu certitudine, având în vedere condițiile actuale, propunerile de modificare a Legii 321/2009 nu vor putea fi puse în practică", se arată în comunicatul retailerului.

"Considerăm că în acest moment ar trebui să fie prioritare soluțiile legislative care să susțină producătorii autohtoni să se dezvolte astfel încât să răspundă cerințelor consumatorilor, precum asocierea și cooperarea. Având în vedere pe de o parte, expertiza și experiența specifică unui retalier internațional și, pe de altă parte, problemele cu care ne-am confruntat de-a lungul timpului în privința identificării și selectării producătorilor autohtoni care să respecte cerințele de cantitate și de calitate necesare, ne exprimăm disponibilitatea consultării în ceea ce privește identificarea soluțiilor de sprijinire a micilor producători. Inițiativele legislative care să susțină dezvoltarea și oferirea de consultanță micilor producători ar trebui să reprezinte o prioritate pentru autorități. Astfel, împărtășim punctul de vedere al AMRCR conform căruia „Lanțul scurt de aprovizionare nu garantează sprijin pentru producătorii români și restrânge libertatea consumatorilor români de a alege", precizează comunicatul.

Este cunoscută apetența românilor pentru produsele autohtone, "însă nu ar trebui să ignorăm dreptul de liberă alegere a consumatorului de a beneficia de o varietate cât mai largă de produse", spun reprezentanţii Kaufland, motivând că limitarea acestui drept ar putea determina chiar și încălcarea legislației europene.

"Din informațiile pe care le deținem, în acest moment nu a fost realizată o statistică centralizată sau o bază de date la nivel național a tuturor producătorii autohtoni, există riscul ca noile propuneri legislative să contravină legislației concurenței. Acest lucru ar putea conduce la anumite speculații din partea producătorilor români care considerăm că în prezent nu ar putea să facă față cerințelor pieței de consum. Consiliul Concurenței a oferit un punct de vedere încă de anul trecut, când această lege a fost adusă în dezbatere, considerând-o neconcurențială și că ar putea genera discriminarea între diverse forme de comerţ cu amănuntul, respectiv hipermarketurile sau supermarketurile în raport cu magazinele mici de cartier sau chioşcurile", menţionează comunicatul.

"Cu o rețea de 108 magazine, Kaufland România a urmărit, încă de la începutul dezvoltării companiei pe piața românească, în primul rând selectarea și susținerea producătorilor autohtoni. În acest moment, peste 50% din sortimentul nostru este produs în România. Pentru anumite produse, acolo unde găsim furnizori, lucrăm cu companii locale. Spre exemplu, la panificație avem un procent de 100% produse din România; la sortimentul de ouă peste 90% provin din România; peste 60% din numărul de articole din sortimentul de miere sunt din România. În ceea ce privește lactatele: numărul articolelor românești din magazinele Kaufland a crescut în ultimii ani cu peste 15%/an", se mai arată în documentul citat.