In aceasta competitie s-au inscris firme noi care spera sa cucereasca in timp record segmente importante din piata cu ajutorul unor sisteme speciale de instruire. Managerul general Gabriel Ciocodan de la Smartbox Management, o firma romaneasca recent infiintata, considera ca a reusit sa atraga interesul clientilor prin produse „vedeta”, inedite fata de ceea ce ofera in mod traditional firmele specializate in instruirea adultilor.
Impreuna cu asociatul sau, Dan Piroi, directorul executiv al societatii, a creat cateva programe originale pe calculator, destinate pregatirii experentiale in diferite domenii de activitate. „Ideea de joc de afaceri, pe care se bazeaza produsul nostru intitulat ABC Market Games, exista si inainte in Romania. Chiar si facultatile economice, spre exemplu, detin astfel de sisteme de lucru, dar nu numai acestea, ci si companiile sau programele MBA care le utilizeaza au mari lacune in simularea unei piete reale si dezvoltarea anumitor abilitati. Softul creat de noi are multiple avantaje. In primul rand, este conceput in limbaje de programare simple. Se poate utiliza in totalitate pe calculator, dar si cu ajutorul suportului traditional de hartie, situatie in care eu realizez interfata dintre trainer si
cursanti. Sistemul se poate implementa in asa fel incat jocul de afaceri sa se poata realiza on-line: mai multi cursanti sau echipe din diverse parti ale tarii pot participa direct din locul in care isi desfasoara activitatea.”
Jocul propriu-zis dureaza o zi intreaga, dar el este de regula asociat si cu o zi sau doua de instruire clasica, bazata pe transmiterea informatiilor teoretice referitoare la managementul distributiei, tehnici de vanzare, negociere etc. „Noi plecam de la premisa ca o persoana intelege mai bine o afacere implicandu-se si emotional, explica dl Dan Piroi. Jocul permite intelegerea unor mecanisme economice, dar si a unor decizii care vin de sus si pe care, in mod obisnuit, angajatii doar le executa, fara sa le aprecieze sau sa caute solutii creatoare, eficiente de punere in practica. Sistemul conceput de noi permite nu numai crearea unor abilitati, ci si intelegerea strategiilor companiei si a obiectivelor acestora. Participantii au posibilitatea de a invata sa gandeasca liber, sa ia decizii si sa-si asume responsabilitatea efectelor care se produc. El faciliteaza imbunatatirea comunicarii, ceea ce este de asemenea un aspect foarte important in bunul mers al activitatii unui grup sau al
unei companii. Jocul este precedat sau urmat de un anumit numar de ore de teorie, in functie de scopurile urmarite de intreprindere, atunci cand programul se face la comanda ei, sau de cursanti, atunci cand sunt cursuri deschise, destinate publicului.”
Plecand de la nevoile de intelegere a functionarii mecanismelor economiei de piata, reprezentantii firmei Smartbox au conceput un program de Management al vanzarii. Jocul simuleaza o piata nationala, cu mai multe orase si cu o gama mare de produse, cu capacitati de transport, stocare etc.
Softuri de instruire „Made in Romania”
Tot agentilor de vanzare le este destinat si Games of Promotions. „Cand am conceput acest program – explica dl Gabriel Ciocodan, am pornit de la un fenomen frecvent intalnit in piata, si anume acela ca agentii nu leaga efortul de vanzare de activitatea de marketing, fapt pentru care intre cele doua departamente se creeaza tensiuni in mod frecvent. Conform atributiilor cuprinse in fisa postului, agentii de vanzari sunt obligati sa implementeze in piata promotiile, dar pentru ca acestea nu au fost create de ei nu le inteleg si, ca atare, interesul lor este limitat. De aceea, noi ii punem sa se joace de-a alocarea bugetelor de marketing, pentru a putea vinde mai eficient aceste promotii.”
Cei doi tineri manageri au reusit sa creeze programe de instruire pe principiul jocului in echipa si pentru specialistii din asigurari. Sistemul este conceput pe trei niveluri ierarhice: unul pentru consultantii din domeniul asigurarilor, altul pentru unit manageri si ultimul pentru top management. Practic, sunt trei jocuri distincte, cu un grad de complexitate crescanda de la un nivel la altul.
Dorinta cea mai mare a specialistilor de la Smartbox este insa de a imbunatati prestatiile angajatilor din sectorul serviciilor. Mai precis, comportamentul acestora fata de clienti. Schimbarea atitudinii functionarilor din administratia publica locala este tinta asupra careia isi focalizeaza acum atentia. Ei considera ca nisa de pregatire bazata de joc si experienta directa pe care isi orienteaza in acest moment toata energia creatoare se poate largi si, desigur, imbunatati. In Occident exista o piata extrem de bogata de jocuri pentru economia de piata. Ei sunt insa foarte mandri ca produsele pe care le ofera poarta marca „Made in Romania”.     

Dan Piroi, director executiv Smartbox management

A absolvit in anul 1997 Facultatea Managementul firmei la Galati. Timp de o jumatate de an a urmat la Facultatea de economie din Porto, Portugalia o specializare in managementul resurselor umane, in cadrul programului de mobilitate studenteasca. A fost presedintele Ligii studentilor ASE Galati si fondatorul comitetului AIESEC Galati, unde a indeplinit functia de vicepresedinte timp de doi ani.
A lucrat din primul an de facultate ca redactor economic la televiziunea din Galati si mai apoi in domeniul vanzarilor. A participat la mai multe programe de instruire, evoluand in cadrul AIESEC de la pozitia de trainer local in Galati, membru al echipei nationale de traineri Romania, trainer international. Experienta acumulata l-a ajutat sa se angajeze la firma de consultanta Pluri Consultants si sa formeze ulterior un parteneriat in afaceri cu colegul sau, Gabriel Ciocodan.

Gabriel Ciocodan, general manager Smartbox management

Este absolvent al ASE Bucuresti, Facultatea de Management, promotia 1997. Ca licean, a facut parte dintre olimpicii la informatica. Inca de cand era in clasa a X-a, a descoperit metode foarte simple de aplicare a informaticii in domeniul resurselor umane. Mergand pe firul preocuparilor pentru dezvoltarea activitatii in departamentele de resurse umane cu ajutorul informaticii, a elaborat lucrarea de diploma pe aceasta tema. Posta Romana, care i-a facilitat documentarea si l-a sprijinit in definitivarea studiului, chiar a aplicat metodele propuse de student. Fiind o fire dinamica, s-a implicat in punerea in aplicare a proiectului, prin livrarea de programe de training. Anii in care a lucrat apoi la PluriConsultant au fost extrem de benefici pentru formarea sa ca consultant in resurse umane, dandu-i incredere sa continue activitatea in propria firma, infiintata la inceputul acestui an.