Aproximativ 1,2 milioane de români sunt angajați part-time în România. Mai bine de jumătate nu câștigă mai mult de 680 de lei net pe lună. Acestea sunt câteva cifre care au arătat Ministerului de Finanțe că există o formă de recompense și în zona gri sau neagră a salarizării. Potrivit lui Ionuț Mișa, ministrul Finanţelor, plata TVA într-un cont separat va aduce încasări suplimentare de zeci de miliarde de lei la bugetul de stat. De asemenea, ministrul a explicat și în ce condiții impozitul pe venitul global ar fi unul aplicabil.

Capital: Metoda split payment va fi aplicată?

 

Ionuț Mișa: Am făcut niște analize proprii ca să ne dăm seama care este nivelul TVA declarate și care este cel al taxei achitate. Am înțeles că motivația contribuabililor de a declara TVA fără să îl plătească, este de a nu avea probleme de natură penală. Ne-am dat seama că e o problemă și trebuie corectată. La nivelul anului 2014, TVA total declarat a fost de 70,9 mld. de lei, din care s-au achitat 50 de mld. de lei. Asta înseamnă că aproximativ 20 de mld. de lei nu s-au încasat la bugetul de stat.

 

În 2015 s-a declarat TVA în sumă de 73,8 miliarde de lei și s-au încasat 57 de miliarde de lei. Și în acest an, 16,78 de mld. de lei nu au mai ajuns la bugetul de stat. Gradul de conformare voluntară este de 77,4%. În 2016 am constatat că diferența dintre sumele declarate și cele încasate e de 13 miliarde de lei. Este o practică de a declara și a nu achita. De aceea, am considerat că e necesară implementarea unei măsuri noi și care să genereze creșterea gradului de conformare voluntară. Înseamnă deschiderea unui cont de TVA distinct, iar plata acestei taxe să se facă, atât către un furnizor/beneficiar cât și către stat exclusiv din acest cont. Noutatea e imposibilitatea retragerii TVA-ului. Astfel, sumele respective nu vor fi la dispoziția reprezentanților companiilor pentru alte destinații. Astfel, considerăm că gradul de conformare în baza acestei metode va crește la 100%, și nu va mai exista posibilitatea retragerii banilor din acest cont. Contribuabilii corecți vor fi avantajați prin eliminarea concurenței neloiale. Acest proiect, care este încă în analiză, respectă toate principiile TVA și toate directivele europene. Se modifică doar mecanismul. Fiecare agent economic își va crea un cont distinct la Trezorerie, dar nu numai. Suntem în discuții cu băncile pentru a crea acest serviciu și în cadrul instituțiilor de credit.

 

 

Capital: Care sunt sumele pe care le încasați sau le-ați încasat din dividendele nedistribuite ale companiilor de stat?

 

Ionuț Mișa: În total, avem de încasat 1,88 miliarde lei. Aceste sume sunt virate în funcție de data la care AGA aprobă viramentul către bugetul de stat. Ele vin progresiv. Am solicitat o informare în acest sens ca să știu pe ce sume ne mai bazăm.

 

Capital: Voucherele de vacanța- la rectificare veți aloca sau veți permite ordonatorilor de credite să transfere sume de la alte capitole bugetare pentru acordarea de vouchere de anul acesta?

Ionuț Mișa: Ordonatorii de credite care au capacitatea financiară și au prevăzut în buget respectivele cheltuieli pot face această alocare din 2017. Avem solicitări de acest sens de la ordonatori de credite, însă ele sunt în analiză. Vrem să ne asigurăm, repet că orice leu este cheltuit eficient.

 

Capital: De ce ați renunțat la impozitul pe gospodărie si la consultanții fiscali?

 

Ionuț Mișa: Impozitul pe gospodărie însemna un concept fiscal cu totul nou. Există o practică internațională din acest punct de vedere. Încercând să îl replicăm în sistemul fiscal românesc ne-am dat seama că, dincolo de o schimbare de mentalitate și de timpul care era necesară ca să fie înțeles acest impozit, necesita și costuri consistente. Astăzi, datele la nivelul ANAF sunt centralizate la nivel de cod numeric personal. Considerăm că ar fi mai dificil să le centralizăm la nivel de gospodărie. În plus, costurile ar crește iar implementarea prea rapidă a unui astfel de sistem ar genera confuzie și probleme chiar și pentru ANAF dar și pentru sistemul fiscal în general. Acesta e motivul pentru care am renunțat la acest concept. De asemenea, că ne-am dat seama că ar fi fost nevoie de un număr foarte mare de consultanți fiscali. Ori suntem în altă eră și considerăm că dacă ar mai fi să realizăm astfel de acțiuni el nu s-ar fi putut realiza decât pe suport informatic.