Companiile care activează în domeniul HoReCa vor fi nevoite să plătească o taxă majorată începând cu 1 martie. Astfel, cei din spațiile amenajate pentru cafenele, restaurante hoteliere, cazinouri, hoteluri sau alte spații de cazare în care sunt utilizate opere cinematografice sau alte producții audiovizuale trebuie să scoată bani în plus, conform unui act normativ recent publicat în Monitorul Oficial.

Care este valoare noilor taxe

Potrivit deciziei Oficiului Român pentru Drepturile de Autor (ORDA) nr. 36/2023, care va intra în vigoare de la 1 martie 2023, se stabilește majorarea remunerațiilor cuvenite autorilor de opere cinematografice sau alte opere audiovizuale și datorate de cei care dețin unități de alimentație publică și turism, scrie avocatnet.ro.

Concret, proprietarii de restaurante în hoteluri sau cafenele în orașe sau stațiuni turistice vor trebui să plătească următoarele tarife:

  • 35 de lei (sau 30 de lei plată anticipată) în cazul spațiilor comerciale cu o suprafață de până la 100 de metri pătrați;
  • 47 de lei (sau 40 de lei plată anticipată) în cazul spațiilor cu suprafața cuprinsă între 101 mp și 200 mp;
  • 58 de lei (sau 50 de lei plată anticipată) în cazul spațiilor cu suprafața cuprinsă între 201 mp și 500 mp;
  • 70 de lei (sau 60 de lei plată anticipată) în cazul spațiilor cu suprafața de peste 500 mp.

Industria HoReCa nu este pregătită pentru viitor

De menționat că, un studiu realizat recent arată că circa 40% dintre IMM-urile chestionate din industriile de restaurante și retail din România se consideră nepregătite pentru viitor, mai ales în contextul unor crize globale. Pentru a rămâne competitive și relevante acestea doresc să înțeleagă mai bine piața și nevoile în schimbare ale clienților lor și consideră benefică implicarea unui partener tehnologic în această direcție.

De asemenea, contextul pandemic a împins companiile să fie mai atente la mediul digital; 49% dintre afacerile participante la studiu au început să lucreze cu parteneri de livrare în timpul pandemiei, iar mai mult de jumătate (57%) dintre reprezentanții acestor companii susțin că experiența digitală (livrare la domiciliu) a clienților lor devine mai importantă decât experiența obișnuită de consum în restaurant.